آفتاب
یحیی یثربی:

آیت‌الله انصاری‌شیرازی بسیار باتقوا بود و به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزید

آیت‌الله انصاری‌شیرازی بسیار باتقوا بود و به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزید

دکتر یحیی یثربی با بیان برخی از خصوصیات اخلاقی و علمی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی گفت: ایشان بسیار باپروا بودند، در سراسر وجود ایشان خداترسی وجود داشت.

دکتر سیدیحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و مفسر قرآن از شاگردان علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله انصاری شیرازی با بیان تأثر از خبر درگذشت ایشان گفت: بدون شک هر کس که ایشان را می شناسد بر این عقیده است که آقای انصاری شیرازی فرد پرهیزگاری بودند.

وی افزود: خداوند روحش را شاد کند و با کسانی که دوستشان می داشت محشور کند. آیت الله انصاری شیرازی صادقانه به اهل بیت(ع) عشق می ورزید و علاقه مند بود. از نظر عقاید و افکار هم تسلیم امر و عبد خدا بود. ایشان انسانی باعقیده و رفتار و ایمان و عمل صالح بود.

یثربی با بیان اینکه درگذشت ایشان را به بازماندگان و حوزه علمیه تسلیت عرض می کنم، اظهارداشت: ایشان از بنده و همکلاسیهای بنده جلوتر بودند، شاید تصادفاً در بعضی از درسهای علامه طباطبایی با هم بودیم ولی یادم نمی آید که با ایشان در درسها همکلاس بوده باشیم، شاید ایشان برای تکرار در کلاسها شرکت می کردند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اما بنده شاگرد ایشان بودم، از ایشان خواهش کرده بودیم تشریف بیاورند در مدرسه آیت الله بروجردی(مدرسه خان)، طبقه همکف، حجره ششم که حجره بنده بود برای بنده و دو ـ سه نفر دیگر که بعضی از آنها از دنیا رفتند مانند مرحوم حاج آقا حسین نبی رو یا مرحوم سید موسی عدنانی اما بعضی از آنها در قید حیات هستند مانند دکتر فتحعلی اکبری که الان در گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، تدریس کنند.

یثربی در مورد توانایی تدریس این استاد برجسته گفت: با ایشان جاهایی از منظومه را می خواندیم که اساتید دیگرنمی رسیدند آن بخشها را تدریس کنند مثلا بحث نبوت، معاد و اخلاق و .. که اواخر منظومه بود.

وی افزود: ایشان آدم دقیقی بودند و نکته ها را خوب در می یافتند و ما از ایشان استفاده می کردیم. ایشان بسیار سر به زیر بودند و دنبال سروصدا و هیاهو نبودند. ایشان بسیار باپروا بودند، در سراسر وجود ایشان خداترسی وجود داشت.

این مفسر قرآن در پایان سخنانش گفت: در حدود ۲۷ سال پیش یکی از آقایان که الان در قم هست رساله ای برداشته بود که راهنمای رساله من بودم و ایشان را برای داوری دعوت کرده بودند، در آن جلسه بحثی راجع به یکی از متفکران خارجی پیش آمد ایشان باغیرت برافروخت و جلسه دفاع را ترک کردند.

کد N658379

وبگردی