آفتاب
حق پرست:

کشاورزان مدیریت صحیح زراعی در کشت گندم دیم را جدی بگیرند

کشاورزان مدیریت صحیح زراعی در کشت گندم دیم را جدی بگیرند

قزوین- عضو موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: آشنایی کشاورزان و بهره برداران با مدیریت اصولی زراعت دیم به افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی منجر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی به زراعی گندم دیم ظهر یکشنبه با حضور ابراهیمی پاک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، رضا حق پرست عضو موسسه تحقیقات دیم کشور، حسن جلیلوند مدیر زراعت استان و فعالان عرصه کشاورزی در سالن شهدای جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

رضا حق پرست در این همایش گفت: دیم کاری در ایران سابقه چندین هزار ساله دارد و در حقیقت از اولین کشورهایی هستیم که دیم کاری در آن صورت می گرفته و روش های سنتی در ایران گرچه نسبت به روش های معمولی از تولید کمتری برخوردار است، اما صدمه و لطمه کمتری به منابع خاکی کشور وارد می کند.

وی افزود: محصولات اولیه دیم در ایران گندم و جو است که تحقیقات دیم در ایران از سال ۱۳۰۹ با جمع آوری توده های بوکی گندم آغاز شد و  از سال ۱۳۰۹تا سال ۱۳۵۷، تعداد ۳۶ رقم گندم دیم معرفی شد و از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۸۱ تعداد ۹ رقم و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ حدود ۸ رقم و از سال ۱۳۸۳ به بعد ارقام زیادی معرفی شده و امروز تا ۵۰۰ رقم نیز رسیده است.

حق پرست یادآورشد: در بخش اجرا طرح های وسیع به زراعی دیم توسط وزارت جهاد اجرا شد و فعالیت های گسترده ای در قالب طرح افزایش عملکرد آبی و دیم کشور جهت خودکفایی و تولید گندم در نظر گرفته شده است.

افزایش بهره وری در زراعت غلات دیم با مدیریت صحیح محقق می شود و با مشکلات ناشی از خشکسالی باید بدانیم کشت دیم غیرقابل پیش بینی است و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا کمترین هزینه را در تولید داشته باشیم.

عضو موسسه نحقیقات دیم کشور بیان کرد: تاریخ کشت در مناطق سردسیر و گرمسیری بسیار مهم است و ۲۵ روز قبل از روزی که ۷۰ درصد احتمال بارندگی دارد لازم است مورد توجه قرار گیرد که در مناطق گرمسیری از ۲۵ آبان ماه تا پنجم آذرماه مناسب است.

وی اضافه کرد: باید تحقیقات با حضور کشاورزان در مزرعه انجام شود تا بتوانیم با ارتقاء دانش علمی بهره برداران به نتایج مورد نظر دست یابیم و هر کشاورز مانند یک محقق عمل کند.

حق پرست اظهارداشت: در زراعت دیم باید از قطره قطره باران دیم استفاده مطلوب کنیم و داشتن مزرعه ای خوب دیم که قبل از سرمای زمستانه بتواند در مرحله پنجه باشد تا زمان کشت دیر نشود و قدرت پنجه زنی ضعیف نباشد.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: با مدیریت صحیح زراعی می توانیم محصول خود را در برابر سرما مقاوم کنیم که توجه به استفاده از بذر مناسب، کود، آفات و بیماری ها، علف های هرز، توسعه مکانیزاسیون، بیمه کردن محصولات و ذخیره سازی ضروری است.

کد N658203

وبگردی