آفتاب
منتظری:

در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن‌ باید به یک فهم مشترک دست پیدا کرد

در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن‌ باید به یک فهم مشترک دست پیدا کرد

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از کارهایی که باید در محافل علمی، حوزوی و دانشگاهی انجام بدهیم دستیابی به یک مفهوم مشترک از مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم است.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از کارهایی که باید در محافل علمی، حوزوی و دانشگاهی انجام بدهیم دستیابی به یک مفهوم مشترک از مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم است.

دکتر علی منتظری در حاشیه همایش «مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با رویکرد روش‌شناسی» در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که ما در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم باید به یک فهم مشترک دست پیدا کنیم، اظهار کرد: نکته بعدی که در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم باید به آن توجه کنیم این است که در این مطالعات خدای ناکرده به نوعی پوزیتیویسم مبتلا نشویم. در واقع بخواهیم قرآن را با علم ثابت کنیم. این کار درستی نیست. قرآن و تمام محتوای آن دربرگیرنده تمام علوم است و دارای ظاهر و باطنی است که برای تمام اعصار و دوران‌ها نازل شده و در اختیار ما قرار گرفته، از طریق وحی به پیامبر اسلام (ص) رسیده و در اختیار ما قرار گرفته لذا باید از غلطیدن در پوزیتیویسم جلوگیری کرد تا دچار انحراف و خطا نشویم.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در ادامه اضافه کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه کنیم این است که ما بتوانیم با درک زمانه و موقعیت خودمان و دستاوردهای علمی بشر در تمام اقصی نقاط جهان بتوانیم پژوهش‌ها و مطالعاتی را طراحی کنیم که اولاً این پژوهش‌ها منجر به نشر و ترویج قرآن و اسلام بشود و ثانیاً بتواند برای نیازهای بشر پاسخی پیدا کند و ثالثاً از استحکام روش شناختی برخوردار باشد.

منتظری تأکید کرد: ما باید بتوانیم مطالعات میان رشته‌ای را به عرصه ملی (کل جهان اسلامی) و بین‌المللی (کل جهان غیر اسلامی) عرضه کنیم و این مطالعات باید به گونه‌ای باشد که مورد پذیرش واقع شود. یعنی روش‌ها آن‌قدر استحکام داشته باشد که کسی نتواند در این یافته‌ها شک کند. این خود یک کار جهادی است و یک فعالیت فرهنگی بسیار ارزشمند و کسانی که در این راه تلاش می‌کنند و قدم برمی‌دارند به نظر من بسیار کار بااهمیتی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من در تمام حوزه‌های تخصصی زمینه برای این کار وجود دارد. از حوزه پزشکی، مهندسی، فنی، کشاورزی،‌ علوم پایه و علوم انسانی گرفته تا سایر علوم. ما در تمام رشته‌ها می‌توانیم از مفاهیم قرآن کریم بهره‌مند شویم. ما با روش‌های درست و صحیح می‌توانیم از طریق قرآن به نیازهای امروز بشر پاسخ بدهیم و اینها نکاتی است که ما باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: برگزاری همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم در این دوره از مسابقات در واقع یک تلاش ارزشمند است. در این راستا ما در ابتدای راه هستیم و طبیعتاً باید با تلاش بیشتر و شناخت محققان و پژوهشگران حوزه قرآن دایره فعالیت خود را گسترده‌تر کنیم. خوشبختانه این همایش با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و مشتاقان زیادی در آن حضور یافتند.

منتظری در پایان گفت: خوشبختانه در این همایش مطالعات بسیار ارزشمندی ارائه شد و امیدواریم به کمک قرآن کریم بتوانیم دل‌های پاک و خالصی را که در این مسیر تلاش می‌کنند و گام برمی‌دارند آینده روشن‌تری را در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم داشته باشند. امیدواریم مراکز علمی، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نیز در این راستا گام‌های بسیار مهمی را بردارند.

انتهای پیام

کد N658126

وبگردی