آفتاب

نقص در قوانین کنترل سلاح در آمریکا و افزایش آمار خودکشی

نقص در قوانین کنترل سلاح در آمریکا و افزایش آمار خودکشی

با وجود اینکه دولت آمریکا مدعی است که قوانین سختی برای کنترل فروش سلاح دارد، بررسی‌های جدید نشان می‌دهد نوجوانان آمریکایی به‌رغم داشتن مشکلات ذهنی و روانی، به راحتی به سلاح‌های گرم دسترسی پیدا می‌کنند و همین امر خطر افزایش خودکشی را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در مجموع 41 درصد از نوجوانان آمریکایی در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آن سلاح گرم وجود دارد و آنها به سادگی به این سلاح‌ها دسترسی دارند. همچنین محققان در میان نوجوانانی که سابقه بیماری‌های روانی یا اقدام به خودکشی نیز دارند، به درصد مشابهی دست یافتند.

انجمن روانشناسی آمریکا و آکادمی پزشکی اطفال به مشاوران سلامت و درمان توصیه کرده‌اند که با والدین آمریکایی به ویژه آنهایی که نوجوان در خانه دارند، درباره نگهداشتن سلاح‌های گرم در خانه صحبت کنند.

دکتر جوزف سیمونتی، از دانشکده پزشکی واشنگتن در سیاتل گفت: هدف ما از این مطالعه این بود که متوجه شویم آیا این توصیه‌ها به طور موثر در جامعه اجرا شده یا خیر. خودکشی دومین دلیل مرگ نوجوانان آمریکایی است و داشتن سلاح گرم در خانه یکی از عامل‌های خطرناک برای خودکشی است.

برای این مطالعه نویسندگان از داده‌های جمع‌آوری شده بین سال‌های 2001 تا 2004 میلادی و از 10 هزار و 123 نوجوان آمریکایی بین سنین 13 تا 18 سال استفاده کرده‌اند.

گزارش شده که یک‌ سوم از این نوجوانان در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آنها سلاح گرم وجود دارد. البته 41 درصد از آنها گفتند که به سلاح گرم دسترسی راحتی دارند و از توانایی شلیک با آنها نیز برخوردارند.

سیمونتی گفت: داده‌های استفاده شده در این مطالعه بسیار قدیمی هستند. یکی از محدودیت‌ها در این مطالعه این است که داده‌ها مربوط به سال‌های 2001 تا 2004 میلادی است و نمی‌توان گفت که چه اندازه توصیه‌های پزشکی موثر بوده و یا تاکنون تغییری کرده است یا خیر. البته یکی از روش‌های موثر استفاده از قفل اسلحه و پنهان کردن آنها و پنهان کردن کلید مکانی که سلاح در آن جاسازی شده است.

وی افزود: ما برای ارتقای میزان امنیت تسلیحات گرم در خانه‌هایی که کودکان و به ویژه کودکان با بیماری‌های روانی وجود دارند، به مطالعات بهتری نیازمندیم.

انتهای پیام

کد N658089

وبگردی