آفتاب
آنچه در سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان گذشت

از بازدید علمی متسابقان تا انتظار برای معرفی فینالیست‌ها

از بازدید علمی متسابقان تا انتظار برای معرفی فینالیست‌ها

سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با بازدید متسابقان از پژوهشگاه رویان آغاز و با پایان یافتن مرحله مقدماتی مسابقات پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان روز شنبه در حالی وارد سومین روز خود شد که در دو روز گذشته رقابت‌های مقدماتی در دو رشته حفظ و قرائت برگزار شده بود تا کم کم همه چیز برای مشخص شدن چهره فینالیست‌های این مسابقات فراهم شود.

اولین برنامه‌ای که برای سومین روز از پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در نظر گرفته بودند، بازدید از یک مرکز علمی دیگر بود، در صبح این روز متسابقان به بازدید از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی پرداختند.

بازدید که توجه اکثر قریب به اتفاق متسابقان را به خود جلب کرد، چرا که هیچ یکی از این شرکت‌کنندگان هرگز باور نمی‌کردند ایران اسلامی که سال‌ها از سوی کشورهای غربی مورد تحریم‌های همه جانبه قرار گرفته است، به این حد از توانمندی علمی رسیده باشد که در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت‌هایی در این حجم داشته باشد.

نکته جالب دیگری که این بازدید برای شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همراه داشت، حضور گسترده بانوان در عرصه‌ای مختلف اجتماعی از جمله پژوهش و تحقیقات علمی در سطح بسیار بالا بود که تک تک این متسابقان در گفت‌وگوهای دو یا چند نفره بر آن تأکید داشتند. متسابقان در این مسابقات شاید هرگز باور نداشتند که در ایران اسلامی برخلاف برخی کشورهای عربی و اسلامی که محدودیت‌های زیادی را برای بانوان در نظر گرفته‌اند، عرصه‌های بالای پژوهشی را در اختیار بانوان قرار داده باشد.

در برنامه بعد از ظهر نیز سمینار آموزشی سبک زندگی هوشمندانه برگزار شد. این سمینار از ساعت 14 تا 16 در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران ادامه داشت که با حضور حسین اقبالی‌نسب، مشاور و روانشناس گرایش خانواده‌درمانی و همچنین شرکت پرشور خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان برگزار شد. این سمینار از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شد.

اقبالی‌نسب در این نشست در رابطه با انسان مضطرب امروز، گفت: وجود آدرنالین و کورتیزول در خون، باعث می‌شود که این هورمون‌ها مثل اسید، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند که عامل سرطان و ام اس نیز محسوب می‌شوند.

همزمان با برگزاری این سمینار آموزشی سبک زندگی هوشمندانه سالن اصلی همایش‌های برج میلاد نیز میزبان شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود. این مسابقات در دو بخش قبل و بعد از اذان مغرب برگزار شد. در بخش نخست رقابت‌های امروز، فرید اروزگانی از نروژ در رشته قرائت، سنانودین تاتارویچ از بوسنی و هرزگوین در رشته حفظ، شمرین بن حاجی متنور از برونئی دارالسلام و محمد النورماد در رشته قرائت از آفریقای مرکزی در رشته حفظ به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه رقابت‌های این بخش که آغازگر آن تلاوت «مهدی عادلی» قاری بین‌المللی و قاری افتخاری این مسابقات بود، محمد قائد دیوید از آفریقای جنوبی در رشته قرائت، عبدالرشید صدیق از اندونزی در رشته حفظ و عبدالله سادات کاگوهی از اوگاندا در رشته حفظ به اجرای برنامه پرداختند.

پایان‌بخش رقابت‌های بخش نخست سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که با اذان مغرب همزمان بود تلاوت افتخاری «سعید طوسی» قاری بین‌المللی قرآن کشورمان بود. رقابت‌های بخش دوم، سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط «حسین فردی» قاری بین‌المللی و قاری افتخاری این مسابقات آغاز شد و در ادامه آن نیز مجید سعیدی‌نیکو از آلمان در رشته قرائت، علی‌اصغر شهید از عراق در رشته حفظ، علم الدین عبدالله یف از آذربایجان در رشته قرائت و سامر عمر چیواکا از تانزانیا در رشته حفظ به اجرای برنامه پرداختند. محمد جمیل المحروس از سوریه در رشته حفظ، صفرمراد حسین اف از تاجیکستان در رشته قرائت، حامد مصطفی از پاکستان در رشته حفظ و مصطفی شریعتی از کومور در رشته قرائت از دیگر شرکت کنندگانی بودند که تلاوت های خود را انجام دادند. پایان‌بخش رقابت‌های مرحله مقدماتی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز تلاوت افتخاری «صالح اطهری‌فرد» قاری بین‌المللی کشورمان بود.

برگزاری سمینار پژوهشی «مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با رویکرد روش‌شناسی» آخرین برنامه‌ای بود که در سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اجرا شد. در این سمینار از برگزیدگان دومین جشنواره ملی ادبی سوره‌های قرآن کریم و همچنین اساتید نمونه قرآن تجلیل شد.

با پایان یافتن این سمینار و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط صالح اطهری‌فرد و نیز ابتهال‌خوانی داور مصری پرونده سومین روز این مسابقات بسته شد تا همه چیز برای برگزاری فینال مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ امروز 14 دی ماه مهیا شود.

انتهای پیام

کد N658006

وبگردی