آفتاب
با اشاره به سفر نماینده ویژه فرانسه در امور لبنان به ایران

زنگنه: شنیدن مواضع ایران درباره لبنان برای فرانسه مهم است

زنگنه: شنیدن مواضع ایران درباره لبنان برای فرانسه مهم است

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر نماینده ویژه فرانسه برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره بحران سیاسی لبنان، گفت: فرانسه در این دیدارها متوجه خواهد شد که با ایران منعطف و منطقی می‌تواند بهتر درباره لبنان، سوریه و دیگر حوزه‌های مشترک همکاری کند.

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر نماینده ویژه فرانسه برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره بحران سیاسی لبنان، گفت: فرانسه در این دیدارها متوجه خواهد شد که با ایران منعطف و منطقی می‌تواند بهتر درباره لبنان، سوریه و دیگر حوزه‌های مشترک همکاری کند.

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بحران به وجود آمده در لبنان و سفر نماینده ویژه فرانسه برای مذاکرات با مقامات ایرانی، گفت: تشکیلات سیاسی لبنان این‌گونه است که رئیس‌جمهور از مسیحیان، نخست‌وزیر از سوی سنی‌ها و اهل سنت لبنان و رئیس مجلس و پارلمان از سوی شیعیان انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: در این میان شیعیان توانسته‌اند رئیس مجلس را انتخاب کرده و اختلافی در این باره وجود ندارد. درباره نخست‌وزیری نیز اگرچه اختلافاتی میان برخی گروه‌های سنی وجود دارد اما نخست‌وزیر مشخص شده است. اما درباره ریاست جمهوری میان مسیحیان اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف نظر به توافق شیعیان و اهل سنت بازمی‌گردد.

زنگنه اضافه کرد: به عبارت دیگر اشخاصی مانند میشل عون مورد تأیید شیعیان و برخی از گروه‌های اهل سنت هستند که نشان داده‌اند روحیه ملی بالایی دارند و به قدرت‌های خارجی وابسته نبوده و تحت تأثیر رژیم صهیونیستی نیستند. در مقابل سمیر جعجع قرار دارد که تا کنون اقدامات خشونت‌آمیزی علیه لبنانی‌ها انجام داده و وابستگی آشکاری به رژیم صهیونیستی دارد. متأسفانه این فرد مورد حمایت عربستان سعودی قرار گرفته و حتی سفری به ریاض داشته است. اما نمی‌تواند اکثریت آرا را به دست بیاورد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در این میان فرانسه به عنوان کشور سنتی که از مسیحیان حمایت می‌کند وارد صحنه شده است و نماینده رئیس جمهور فرانسه تحرکاتی را انجام داده که در راستای آن به واتیکان سفر کرده است. واتیکان این موضوع را به کلیسای لبنان محول کرده. همچنین این نماینده فرانسوی به ایران سفر می‌کند تا با نزدیک کردن مواضع تهران و ریاض درباره رئیس جمهور لبنان دست به توافقی زده و بتواند لبنان را از بن‌بست سیاسی خارج کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: ایران اعلام کرده است که هرچه لبنانی‌ها تصمیم بگیرند مورد حمایت این کشور خواهد بود. اما مشکل اصلی عربستان است که اجازه نمی‌دهد لبنانی‌ها خود تصمیم بگیرند. بر همین اساس این مشکل باید در ریاض حل شود.

این کارشناس مسائل منطقه درباره مذاکرات فرانسه و ایران درباره لبنان، گفت: این مذاکرات منحصر به لبنان است. دیپلماسی ایران باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد ضمن اهتمام به سرنوشت لبنان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بوده و تصمیم‌گیری را به عهده خود لبنانی‌ها گذاشته است و نشان دهد مانع رسیدن به توافق در این باره عربستان است نه ایران.

وی ادامه داد: برای فرانسه شنیدن دیدگاه و مواضع ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. فرانسه با توجه به اهتمامی که به لبنان دارد مایل نیست که این کشور در حالت تعلیق به سر برد و نتواند درباره رئیس جمهور تصمیم بگیرد. فرانسه با این دیدارها متوجه خواهد شد که با ایران دارای انعطاف و منطقی می‌تواند هم درباره لبنان، هم سوریه و دیگر حوزه‌های مشترک میان دو کشور همکاری کند.

زنگنه در پایان با اشاره به تهدیدهای ناشی از بحران سوریه در لبنان، گفت: فرانسه باید متوجه خطراتی شود که از سوریه و به دلیل سیاست برخی کشورهای منطقه‌ به لبنان اعمال می‌شود و گروه‌های تروریستی از سوریه وارد لبنان می‌شوند که بسیار خطرناک است و اقدامی باید در این باره انجام گیرد.

انتهای پیام

کد N657911

وبگردی