آفتاب
در کهگیلویه و بویراحمد/

زنان عشایر دیگر رغبتی به تولید صنایع دستی ندارند

زنان عشایر دیگر رغبتی به تولید صنایع دستی ندارند

یاسوج – مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنان عشایر در این استان دیگر رغبتی به تولید صنایع دستی ندارند.

مجید علی پور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: زنان عشایر از گذشته های دور اصلی ترین تولیدکنندگان صنایع دستی بوده اند اما اکنون از تولید صنایع دستی فاصله گرفته اند.

وی دلیل این مسئله را نبود تضمینی برای خرید محصولات صنایع دستی آنان دانست و اظهار داشت: متاسفانه در نبود بازاری برای عرضه، دلالان دسترنج آنان را به یغما می برند.

علی پور با بیان اینکه عشایر حدود ۱۲ درصد از جمعیت این استان را شامل می شوند، گفت: این میزان نزدیک به ۷۰ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شوند.

وی افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت استان را زنان تشکیل می دهند اما از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند.

زنان عشایر آسیب پذیرترین بخش جامعه هستند

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این زنان آسیب پذیرترین بخش جامعه هستند زیرا نسبت به جوامع شهری و روستایی از امکانات رفاهی، بهداشتی و ... بسیار کمی برخوردارند.

وی میزان نرخ باسوادی در جامعه عشایری را ۶۲ درصد عنوان کرد و بیان داشت: سطح سواد در بین زنان عشایر پایین است.

علی پور بیان کرد: با توجه به تعصبات ایلی، عشایر تمایل کمتری دارند که دخترانشان در مقاطع تحصیلی بالاتر درس بخوانند.

کمبود مدارس شبانه روزی عشایر در استان

وی بیان کرد: از طرفی این استان با کمبود شدید مدارس شبانه روزی عشایر مواجه است و به همین دلیل بخش کمی از دختران عشایر از تحصیل باز می مانند.

علی پور، افزایش تعداد مدارس دخترانه شبانه روزی عشایر، تعیین سهمیه ورود به دانشگاه، جذب و استخدام ویژه فارغ التحصیلان عشایرو فرهنگسازی در بین خانواده های عشایری را از جمله راهکارها برای جلوگیری از ادامه تحصیل دختران عشایر در مقاطع بالاتر عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: جامعه عشایری یک جامعه تلاشگر و تولیدکننده است و ۹۶ درصد این جامعه دارای شغل هستند.

وی افزود: عشایر این استان یک میلیون راس دام دارند و سالانه هفت هزار و ۶۰۰ تن گوشت، ۲۶ هزار و ۷۰۰ لیتر شیر و ۱۰ هزار و ۴۷۶ مترمربع دست بافته ۲۸۶ تن پشم، ‌ مو و کرک و ۴۰۰ هزار تخته پوست تولید می کنند.

 

کد N657723

وبگردی