آفتاب

انتخابات مجلس دهم صحنه رقابت کدام گروه های سیاسی است؟ پایگاه رای اعتدال گرایان کجاست؟

انتخابات مجلس دهم صحنه رقابت کدام گروه های سیاسی است؟ پایگاه رای اعتدال گرایان کجاست؟

پایگاه رای سنتی اصولگرایان از دیرباز حوزه های علمیه، مساجد، هیئات مذهبی و بازار بوده است و اصلاح طلبان نیز همواره رای خود را در میان آراء نخبگان از جمله دانشجویان،اساتید و هنرمندان جستجو می کنند.

عبدالله احمدي: آنچه درانتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته اتفاق افتاد را شاید بتوان پیروزی جریان یا "قطب سوم" با نام "اعتدالگرا" دانست جریانی که به نوعی هم خود را اصلاح طلب می داند هم پایبند به اصولی است که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده است.

این جریان که نفر اولش، یعنی حسن روحانی هنوز هم از اعضای جامعه روحانیت مبارز است که هسته اصلی جریان راست (اصولگرا) را تشکیل می‌دهد، اگر چه روحانی در این سال ها به برخی مواضع اصلاح طلبانه آن هم از نوع تذکر به مدیران اجرایی کشور شناخته شده است.

نکته دیگری که می توان در این باره به آن اشاره کرد این است که بدنه دولت یازدهم از کسانی تشکیل شده که در سال 1378 با محوریت روحانی حزب ‌"اعتدال و توسعه" را تاسیس کرده بودند که در انتخابات سال 84 به صورت فعال وارد صحنه شده و به حمایت از آیت الله هاشمی پرداختند.

پس از انتخابات 88 نیز این حزب نیمه فعال شد تا اینکه غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب در سال 91 برای نخستین بار خواستار نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال بعد شد و در شرایطی که کمتر کسی حضور روحانی در انتخابات را جدی می‌گرفت، بارها بر ضرورت حضور وی تأکید می‌کرد.

البته برخی دلیل اصلی پیروزی نهایی روحانی در انتخابات گذشته را حمایت برخی چهره های اصیل انقلاب همچون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از نامزدی وی و همچنین مجاب شدن عارف از سوی خاتمی برای انصراف به نفع روحانی می دانند که موجب وحدت رای جناح رقیب اصولگرایان در انتخابات کسانی شد.

از این رو، اعتدال گرایان باید بخشی از رای خود را از مساجد و بازار و بخش دیگر را از دانشگاه به دست آورند.همان چیزی که در رویکرد دولت اعتدال به انتخاب کابینه نیز شاهد آن بودیم که هویت سیاسی برخی از وزرای دولت اصولگراست.

ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: اصلاح طلبان به لحاظ پایگاه اجتماعی رای مشکلی ندارند و با یک حرکت کوچک ظرف یک هفته روحانی برنده انتخابات شد.
اما عبدالله ناصری، عضو بنیادباران بخشی از پایگاه رای اصلاح طلبان در انتخابات آینده را وابسته به نحوه عملکرد دولت یازدهم می داند و تصریح می کند: جامعه رای جبهه اصلاحات مشخص است اما بخشی از آن که رای مردم به گفتمان اعتدال گرایی و دولت تدبیر و امید است به نحوه عملکرد دولت یازدهم و میزان پایبندی رئیس جمهور و اعضای دولت به شعارها و وعده های انتخاباتی سال 92 برمی‌گردد.

این در حالی است که اصولگرایان نظر متفاوتی در این باره دارند و معتقدند که آن ها پایگاه رای خود را حفظ کرده اند و می توانند با وحدت با دیگر گروه های اصولگرا رای بخشی از جامعه از جمله قشر مذهبی را از آنِ خود کنند.

لطف الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران در همین رابطه تاکید می کند که امروز به وحدت رسیدن احزاب اصولگرا یک ضرورت محسوب می شود و راه وحدت هم این است که همه ما باید برای حفظ گفتمان اصولگرایی از خودمان بگذریم.

برخی اصولگرایان نیز حرکت در مسیر اعتدال را روشی صحیح می دانند به طوری که ابولقاسم رئوفیان، عضو جبهه ایستادگی دراین باره می گوید: تنها راه پیروزی اصولگرایان منوط بر عبورکردن از افراط گری و رویکردهای افراط گرایانه و حرکت مبتنی بر اعتدال است.

با این حال، اکثریت جامعه که بالا و پایین رفتن کفه ترازوی آراء بستگی به رای آن ها دارد، حل مشکلات کشور را مهم ترین اولویت دولت جدید می دانند . مطالباتی همچون حل مشکلات اقتصادی، ایجاد ثبات و آرامش در کشور و بهبود مناسبات سیاسی داخلی و خارجی که انتظار انتخاباتی مردم از حسن روحانی بوده و هست.

از این رو انتخابات آینده مجلس می تواند ، صحنه رقابت جدی ميان دو قطب به سردمداري اصولگرايان از يک سو و ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرايان باشد که هر دو برای کسب اکثریت پارلمان وارد عرصه می‌شوند اما آن ها باید توجه به حل مشکلات کشور را در اولویت برنامه های خود برای تبلیغات انتخاباتی قرار دهند تا بتوانند فارغ از جناحی که متعلق به آن هستند رای اعتماد مردم را به دست آورند.

2929

کد N657473

وبگردی