آفتاب

ساخت اولین کلیسا در ترکیه پس از حدود یک قرن

ساخت اولین کلیسا در ترکیه پس از حدود یک قرن

دولت ترکیه برای اولین بار پس از حدود یک قرن اجازه داد تا یک کلیسا در این کشور ساخته شود.

دولت ترکیه برای اولین بار پس از حدود یک قرن اجازه داد تا یک کلیسا در این کشور ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کلیسای مذکور قرار است برای اقلیت "سیریاک" باشد و در حومه یسیلکوی (Yesilkoy) در سواحل دریای مرمره در استانبول ساخته می‌شود. این منطقه هم اکنون کلیسای ارتدوکس‌ها، ارامنه و کاتولیک‌ها را در خود جای داده است.

اعلام این خبر پس از دیدار احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با رهبران دینی کشورش در استانبول مطرح شد و وی تاکید کرد که پیروان تمام ادیان باید در کشورش احساس آرامش کنند و با آن‌ها همانند خارجی‌ها رفتار نشود. یک منبع آگاه در دولت ترکیه گفت: این اولین کلیسایی است که قرار است از زمان تشکیل جمهوری ترکیه در 1923 ساخته شود. تاکنون کلیساها مرمت می‌شد و مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت اما هیچ کلیسای جدیدی ساخته نشده بود.

ترکیه که زمانی اقلیت مسیحی زیادی را در خود جای داده بود، همه اکنون 99 درصد جمعیت آن را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند و منتقدان حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) دولت را به تلاش برای اسلامی ساختن جامعه سکولار ترکیه متهم می‌کنند. با این حال ترکیه در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا، تلاش‌هایی را برای گسترش حقوق اقلیت‌ها و بازگرداندن اراضی تصرف شده آغاز کرده و علاوه بر این بازسازی کلیساها، کنیسه‌ها و صومعه‌ها در دست انجام است. اقلیت‌ مسیحی هم اکنون کمتر از 100 هزار تن از 76 میلیون جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند.

نخست وزیر ترکیه در سخنان خود تاکید کرد: حزب حاکم بین هیچ شهروندی تفاوت قائل نمی‌شود و اصول شهروندی برابر همچنان اجرا خواهد شد.

وی در ادامه حملات اخیر به مساجد در اروپا را محکوم کرده و از تمام رهبران دینی درخواست کرد تا برای مقابله با اسلام هراسی متحد شوند. اقلیت سیریاک ترکیه هم اکنون کمتر از 20 هزار تن هستند و عمدتا در جنوب شرقی این کشور زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N657380

وبگردی