آفتاب

نشست‌ مخالفان سوری در استانبول ادامه دارد/مخالفان سوری در امارات و مصر قبل از روسیه

نشست‌ مخالفان سوری در استانبول ادامه دارد/مخالفان سوری در امارات و مصر قبل از روسیه

مذاکرات ائتلاف مخالفان سوریه که هجدهمین دوره آن در ترکیه برگزار شده است، امروز (یکشنبه) نیز برای سومین روز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعضای این ائتلاف گزارشی را که هادی بحره، رئیس این ائتلاف ارائه داده است، مورد بررسی و مناقشه قرار می‌دهند. در نشست‌های امروز مساله مشارکت برخی از اعضای ائتلاف مخالفان در کنفرانس مشورتی مسکو که قرار است پایان ماه میلادی جاری برگزار شود، بحث می‌شود.

در همین حال نصر حریری، دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه الوطن عربستان عنوان داشت: اقدامات اخیری که مسکو درخصوص پرونده سوریه دست به آنها زده است به سطح یک ابتکار عمل نمی‌رسد و نمی‌توان آنها را مذاکره خواند بلکه صرفاً یک گفتمان سیاسی است.

وی افزود: نشستن پشت میز مذاکرات در صورتی که ضمانت‌های بین‌المللی و چارچوب‌های واقع‌بینانه و ساختارهایی واضح و مشخص وجود نداشته باشد، در واقع تسلیم شدن و وقت تلف کردن است.

همزمان محمد خیر بنکو، عضو هیات سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه با الجزیره از استانبول اقدامات روسیه را کم‌اهمیت خواند و گفت: این اقدامات یک ابتکار عمل به شمار نمی‌آید چراکه روسیه ائتلاف مخالفان را به عنوان یک نهاد خطاب قرار نداده است بلکه دعوت‌نامه‌هایی به برخی از اعضای ائتلاف فرستاده است تا در نشست مشورتی با گروه‌های مخالف شرکت کند.

علاوه بر مسائل سیاسی در نشست‌های ائتلاف مخالفان که در استانبول برگزار می‌شود، دو مساله مالی و انتخاب رئیس دفتر ریاست ائتلاف و اعضای آن مناقشه می‌شود.

در این راستا سایت ایلاف به نقل از منابع مخالفان سوری نوشت: در حال حاضر رقابت برای تصدی پست ریاست ائتلاف مخالفان بین نصر حریری و خالد خوجه، سفیر ائتلاف در ترکیه است.

قاسم خطیب، عضو ائتلاف مخالفان به ایلاف گفت: رقابت کنونی برای تصدی این پست شاهد توافقاتی است که بر اساس آن رقابت تنها بین نصر حریری و خالد خوجه است.

خطیب درباره نشست قاهره نیز گفت: کمیته مقدماتی از شش تن تشکیل خواهد شد که سه تن از ائتلاف و سه تن از هیات هماهنگی ملی امور لجستیکی را ترتیب خواهند داد و اسامی دعوت‌شدگان که بین 50 تا 75 تن خواهند بود، اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که وزارت خارجه مصر با برگزاری کنفرانس قاهره موافقت کرده است.

ایلاف گزارش داد که مخالفان سوری پیش از نشست‌های مسکو و قاهره به منظور دستیابی به یک موضع منسجم در امارات دور هم جمع می‌شوند.

انتهای پیام

کد N657362

وبگردی