آفتاب

تغییرات پتاسیم خون را جدی بگیرید

تغییرات پتاسیم خون را جدی بگیرید

یک فوق تخصص کلیه کودکان با بیان اینکه بیماری‌های‌ مزمن‌ کلیه‌ همراه‌ با نارسایی‌ کلیه،‌ باعث کاهش یا افزایش پتاسیم خون می‌شود، تاکید کرد: کلیه، اولین اندام تنظیم کننده تعادل پتاسیم در بدن به شمار می‌رود، چرا که 80 درصد پتاسیم، به طور روزانه توسط کلیه‌ها و از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

دکتر نسرین اسفندیار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برای حفظ تعادل پتاسیم، کلیه‌ها باید سالم باشند، گفت: پتاسیم در انقباض سلول‌های مقابله عضلانی و پاسخ دهی عصبی اهمیت بسزایی دارد و برای حفظ پتاسیم در محدوده طبیعی، کلیه با بازجذب مجدد پتاسیم یا ترشح آن در ادرار عمل می‌کند.

وی در ادامه افزود: بررسی شرح حال کودک، میزان رشد و تغذیه کودک، میزان و نحوه مصرف داروها، سابقه خانوادگی، انجام آزمایش‌های اندازه‌گیری میزان انواع الکترولیت‌ها و گازهای خون برای تعیین علت اختلالات پتاسیم ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: در معاینه فیزیکی اندازه‌گیری فشارخون بیمار بسیار حائز اهمیت است، چرا که در برخی موارد کاهش پتاسیم با فشارخون بالا همراه است. ضعف‌ و فلج‌ و ضربان‌ قلب‌ نامنظم‌ و سریع نیز هنگام کاهش‌ پتاسیم‌ شدیدتر از افزایش‌ پتاسیم‌ بروز می‌کند.

اسفندیار خاطر نشان کرد: درمان‌ اختلالات پتاسیم‌ اغلب در منزل‌ با رژیم‌ غذایی‌ یا مکمل‌های‌ پتاسیم‌ امکان‌پذیر است‌، ولی‌ در موارد کمبود یا ازدیاد شدید پتاسیم‌، بستری شدن‌ در بیمارستان‌، جهت‌ درمان‌ وریدی‌ لازم است. در صورتی‌ که‌ بیمار داروهای‌ ادرارآور مصرف‌ می‌کند، دوستان‌ و خانواده‌ وی‌ باید طریقه‌ احیای‌ قلبی‌ - ریوی را برای‌ مواقع‌ ضروری‌ بیاموزند.

این فوق تخصص کلیه کودکان در پایان تاکید کرد: در صورت وجود اختلالات پتاسیم باید از بیمار آزمایش مربوطه به عمل آید تا تاثیر این اختلالات بر عملکرد قلب بررسی شود که در صورت وجود تغییرات الکتروکاردیوگرافی، درمان سریع‌تر این اختلالات ضروری است.‌

انتهای پیام
کد N657179

وبگردی