آفتاب
شمشادی در گفتگو با مهر :

آمریکا به دنبال بازگشایی سفارت در دمشق

آمریکا به دنبال بازگشایی سفارت در دمشق

تحلیلگر مسائل سوریه و خاورمیانه گفت:اکنون خودامریکا نیز به دنبال بازگشایی سفارتخانه در دمشق است که نشان می دهد همانهایی که می خواستندبه نظام ومردم سوریه مشروعیت ندهند ناچار به پذیرش این مشروعیت شدند.

حسن شمشادی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح روسیه برای حل بحران سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و رأی مردم به بشار اسد و دست بالای ارتش در سوریه که باعث شده کنترل بخش زیادی از کشور را به دست بگیرد، این نتیجه حاصل شد که راه حل نظامی و سرنگونی بشار اسد  در سوریه به طور قطع، غیرقابل اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورهای حامی بحران به دنبال زنده کردن طرح های سیاسی در سوریه هستند، اظهار داشت: این طرفها به دنبال راه حلی هستند که اشتباهات 4 سال گذشته را آبرومندانه به پایان برسانند.

شمشادی با اشاره به بخش هایی از طرح روسیه مبنی بر حضور نماینده ویژه سازمان ملل و دعوت برای حضور ایران، بیان کرد: این طرح به واسطه دعوت از حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات موافقان و مخالفان و نظام سوریه یک گام مثبت محسوب می شود، البته درباره حضور یا عدم حضور دستگاه دیپلماسی و سطح شرکت ایران باید تا بهمن ماه که قرار است اولین نشست در مسکو برگزار شود، صبر کنیم.

مدیر دفتر و خبرنگار صدا و سیما در سوریه ادامه داد: اولین اشتباه غربی ها و مخالفان دولت سوریه عدم دعوت از ایران در ژنو 1 و ژنو 2 بود که مشخصا به دلیل فشارهای عربستان و برخی از کشورهای منطقه و اروپا و در پشت پرده آمریکا تصمیم گرفتند که ایران حضور پیدا نکند و همین اشتباه آنها نیز باعث شد که بحران سوریه همچنان ادامه داشته و نشست های ژنو نیز هیچ نتیجه ای به همراه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: آنها اکنون به دنبال راه حل دیگری هستند، نظام سوریه را به رسمیت شناخته اند و می خواهند با یک راه حل آبرومندانه از این بحران خارج شوند.

شمشادی به چالش های موجود میان روسیه با اتحادیه اروپا و غرب بر سر بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: روسیه با ارئه یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه به دنبال حل این بحران در ازای حل بحران خود و رفع تحریم ها از کشورش است. به واسطه اینکه این طرح سیاسی است، برگفتگوهای دو طرف تأکید دارد و نقش جمهوری اسلامی ایران را نیز در نظر گرفته است، نوید دهنده راهکار سیاسی خوبی است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش عربستان در بحران سوریه و اینکه با توجه به روابط کنونی ایران و عربستان آیا این کشور نمی تواند از روند مثبت طرح روسیه و به ویژه حضور ایران جلوگیری کند، تصریح کرد : عربستان نمی تواند بر روسیه تأثیری داشته باشد، البته عربستان به واسطه فشار به طرف های مخالف در سوریه که روی آنها نفوذ دارد و یا فشار به کشورهای هم پیمان خود می تواند تأثیرگذار باشد و نسبت به حضور جمهوری اسلامی ایران و اینکه ایران نقش ناظر را در مذاکرات داشته باشد، واکنش هایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: قطعا عربستان حتی از طریق اتحادیه اروپا و آمریکا و نفوذ بر کشورهای منطقه برای جلوگیری از شرکت ایران تلاش می کند اما به صورت مشخص نمی تواند بر روی روسیه هیچ تآثیری داشته باشد.

شمشادی درباره ترکیه و نقش این کشور نیز اظهار داشت: ترکیه مانند عربستان اما با موضع تلطیف شده است. ترکیه نیز در صدد خروج آبرومردانه از این بحران است.  

وی با تأکید بر اینکه اکنون برای این کشورها بحث حیثیت مطرح است، خاطرنشان کرد: عربستان البته سخت تر و عمیق تر گرفتار شده است، اما به هر حال ترکیه نیز چنین وضعیتی را دارد و به دنبال موقعیت و ساختاری است که هم بتواند در حل بحران تغییر سیاسی ایجاد کرده و هم ژست حمایت از مردم سوریه را داشته باشد. در این مسیر در بازی های منطقه ای و سیاسی یک روز به ایران نزدیک می شود و نقطه نظرها و اختلافات را خیلی صریح و شفاف بیان می کند اما در عین حال در پشت پرده نظرات را با عربستان رد و بدل می کند.

مدیر دفتر و خبرنگار صدا و سیما در سوریه با بیان اینکه جلسه ای که در قاهره برگزار شد به منظور هماهنگی گروه های مخالف است که می خواهند مواضع خود را یکسان کنند، اظهار داشت: به احتمال زیاد جلسه رسمی برای اجرای طرح در مسکو خواهد بود و روسیه اجازه نخواهد داد که این امتیاز به کشور دیگری منتقل شود.

شمشادی درباره گفتگوهای سه جانبه ایران، سوریه و عراق نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی ندارد که اعلام کند از نظام و ارتش سوریه برای مقابله با تروریست ها حمایت می کند، ما در برابر داعش در عراق و موصل نیز همین کار را کردیم و ابایی نداریم از اینکه اعلام کنیم با دولت، نظام و ارتش عراق و سوریه همراه هستیم.

وی ادامه داد: جلسات سه جانبه نیز بر این اساس نمی تواند به دنبال طرح جدیدی باشد. طرح اصلی موجود مقابله با تروریست های در این کشورهاست و گفتگوها نیز احتمالا در همین راستا و راهکارهای مبارزه با تروریسم و حمایت هایی که ایران می تواند داشته باشد و در راستای تبادلات در استان های مرزی سوریه و عراق و مواضع مشترک است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا تصریح کرد: کمتر از یک ماه و نیم دیگر بحران سوریه 4 ساله می شود. بحرانی که به اسم انقلاب مردمی آغاز به کار کرد، با موج سواری هایی که صورت گرفت به سمت تخریب زیرساخت ها  و کشتار مردم و نابود کردن سوریه به شکل های مختلف ادامه یافت.

وی ادامه داد: طرفداران این انقلاب به ظاهر مردمی در ابتدا ادعا کردند که بحران را چند هفته ای به پایان می رسانند، سپس روزشمار آنها به سه ماه، 6 ماه و یک سال کشید و اکنون این بحران در حال 4 ساله شدن است.

شمشادی گفت: مقاومت مردم و ارتش سوریه و حمایت هایی که حامیان منطقه ای در مقابله با تروریست ها کرده اند، نتیجه داشته و در مقابل، مدلی که آمریکا، ترکیه، قطر و ... داشته اند به شکست رسیده و اکنون در پشت پرده به دنبال مدل جدیدی هستند.

رئیس سابق دفتر صدا وسیما در عراق تصریح کرد: اکنون اخبار در سوریه حاکی از آن است که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به سوریه رفت و آمد می کنند و در حال گفتگو با مقامات سوریه و به دنبال راهکار سیاسی برای مقابله با داعشی هستند که خود ایجاد کرده و اکنون قادر به هدایت آن نیستند.

وی تصریح کرد: مدلی که آنها با پول و قدرت ایجاد کردند عملا بعد از 4 سال شکست خورد. آنها اکنون در کشورهای منطقه به دنبال تروریست هستند و حیثیت و آبروی خود را زمین گذاشته اند و حامیان منطقه ای ایشان هم نتوانستند کاری از پیش ببرند.

شمشادی گفت: در حال حاضر دائما خبرهایی منتشر می شود که سفارتخانه های کشورهای عربی که به نشانه اعتراض به دولت سوریه و به رسمیت نشناختن نظام تعطیل شده بودند، در حال بازگشایی هستند و اکنون خود آمریکا نیز به دنبال بازگشایی سفارتخانه در دمشق است که نشان می دهد همانهایی که می خواستند به نظام و مردم سوریه مشروعیت ندهند ناچار به پذیرش این مشروعیت شدند.

 

 

کد N657169

وبگردی