آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

مدیران سیاسی باید اهل تدبر باشند

مدیران سیاسی باید اهل تدبر باشند

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: یک مدیر سیاسی برای پیشبرد اهداف و تصمیم‌گیری‌ها به تدبر، پرسش‌گری و پاسخگویی نیاز دارد.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سیاست یک امر مطلوب است که برای بهتر شدن امور به کار می‌رود. در این امر سیاسی آن چیزی که اهمیت دارد به کار بردن تدبیر سیاسی است که اگر این امر سیاسی و اندیشه سیاسی با هم به کار بیاید با توجه به این‌که هرچه تعمق بیشتر باشد نتیجه بهتری حاصل می‌شود، اثربخشی بیشتری در سیاست خواهیم داشت.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی به ابعاد مختلف یک موضوع فکر می‌کنید با پیامدهای متفاوت آن آشنا می‌شوید. در این حالت است که بهتر می‌توانید راهکارهای جدید را پیش‌بینی و اگر عواقب نامتعارفی در بر داشته باشد زودتر آن را شناسایی و از به وقوع پیوستن آن جلوگیری کنید.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در یک جامعه‌ای که سرنوشت انسان‌ها و نحوه زندگی آنها به دست سیاستمداران است، لازم است که یک سیاستمدار مدبر باشد، آینده‌نگری هم داشته باشد. تفحص و تدبیر در تمام امور لازمه آینده‌نگری است. اگر سیاستمدار نتواند عوامل تأثیرپذیر و تأثیرگذار را شناسایی کند نمی‌تواند برای آینده تصمیمی بگیرد.

وی همچنین پرسش‌گری را از مهمترین ویژگی‌های سیاستمدار باتدبیر دانست و خاطرنشان کرد: یک پرسشگر نسبت به کنش و واکنش‌ها توجه می‌کند. توجه به این موضوع او را به پرسشگری وادار می‌کند، همچنین پرسشگری باعث می‌شود که او پاسخگو نیز باشد. بدین ترتیب می‌تواند تصمیم‌سازی‌های بهتری را انجام دهد. پرسش‌گری و پاسخگویی دو بال رسیدن به آینده است.

این عضو حزب مرکزی کارگزاران سازندگی تصریح کرد: مدیر باید اهل تدبر و توسعه‌یافتگی باشد. او باید خودش شرایطی را تجربه کند که از سمت فعلی به سمت مطلوب در حرکت باشد، در چنینی شرایطی است که او به سمت جلو حرکت می‌کند. اگر مدیری به توانمندی خودش آشنا نباشد نمی‌تواند تصمیم بگیرد. مدیر سیاسی باید به منافع ملی و انسانی نیز آشنا باشد.

وی در پایان یادآور شد: چنین فردی در فرآیند تصمیم‌گیری دچار احساسات نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم مدیر سیاسی باتدبیر آن است که احساس را با عقل عوض نکند. همچنین باید اهل تسامح و تعامل باشد، زیرا اگر اهل تندخویی و تخریب باشد نمی‌تواند امور کشور را پیش ببرد.

انتهای پیام

کد N657103

وبگردی