آفتاب

دور دوم مذاکرات حزب‌الله و المستقبل 8 ژانویه برگزر می‌شود

دور دوم مذاکرات حزب‌الله و المستقبل 8 ژانویه برگزر می‌شود

منابع آگاه در بیروت اعلام کردند که دور دوم مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان با تغییراتی در اسامی اعضای شرکت‌کننده از دو طرف، هشتم ژانویه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه عربستانی عکاظ، مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله شاهد پویایی بیشتری شده و گفته می‌شود که پیش از جلسه دوم این دیدار که قرار است در کاخ عین التینه برگزار شود، افراد حاضر در نشست مقابل یک تجربه خوب قرار دارند که زمینه‌ را برای اجرای هدف اول یعنی کاهش اختلافات مذهبی فراهم می‌کند.

هنوز اطلاعات خاصی از دستور العمل مذاکرات در دست نیست جز اینکه در دور دوم مذاکرات نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان حضور نخواهد داشت.

دوطرف اعلام کرده‌اند که بدون اغراق، مقابل یک تجربه امید بخش قرار دارند و قرار است در بند اول مذاکرات خود درخصوص کاهش اختلافات مذهبی از طریق راهکارهای مختلف از جمله طرح‌های امنیتی و پیگیری از جانب دولت و پارلمان، گفت‌وگو کنند.

اگرچه نتایج نشست اول مذاکرات چیزی به جز آنکه بسیاری پیش‌بینی می‌کردند نبود اما به نسبت افراد حاضر در نشست که موضعی محافظه‌کارانه را در پیش گرفته‌اند، شرایط حاکم بر مذاکرات را مناسب می‌دانند و با وجود اینکه افراد و گروه‌هایی از شکسته شدن دیوار یخی که به خاطر بحران سوریه میان دوطرف ایجاد شده، ضرر می‌کنند اما طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات آن را مثبت می‌دانند و به دنبال تحقق اهداف ترسیم شده برای مذاکرات هستند.

با وجود سروصداهای پیش از برگزاری نشست اول مذاکرات، منابع وابسته به مذاکره‌کنندگان اعلام کردند که تلاش‌های صورت گرفته بسیار جدی است و این به معنی آمادگی‌ها برای عملی شدن نظریات و پیشرفت به سمت جلو است.

توافق‌های صورت گرفته در سال گذشته بر این مساله تاکید داشت که نشست اول به صورت یک اتاق مذاکره عمومی باشد و همینطور هم شد چراکه طبق چارچوب همیشگی، مذاکرات باید به‌گونه‌ای باشد که طرفین برای رسیدن به آشتی قلب‌ خود را نیز به سوی هم بگشایند.

منابعی در طرفین مذاکره اعلام کرده‌اند که فضای نشست آتی عمل‌گرا تر از دور اول مذاکرات خواهد بود و از شعار فاصله می‌گیرد چراکه قرار است در این نشست درخصوص راه‌های دستیابی به حل اختلافات مذهبی گفت‌وگو شود.

دو طرف همچنین تصمیم گرفته‌اند حملات رسانه‌ای علیه یکدیگر را کاهش دهند و بدون شک مسوولان حاضر در دو جریان نیز عملی ساختن این اقدامات را غیرممکن و بعید نمی‌دانند.

شاید یکی از ویژگی‌های مثبت جلسه اول مذاکرات قبل از کاهش اختلافات مذهبی، مساله گسترش راه‌های مذاکرات میان طرفین و تسریع روند تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات میان میشل عون و سمیر جعجع باشد.

افراد حاضر در مذاکرات به آن خوش‌بین هستند و هیچ‌یک تنها به ورود مذاکرات قانع نیستند بلکه می‌دانند که باید موضع خود را تغییر دهند و دیدگاه خود نسبت به پرونده ریاست جمهوری را نیز مشخص کنند.

منابع وابسته به جریان المستقبل اعلام کردند که این هیئت موضوع گردان‌های مقاومت وابسته به حزب الله را مطرح خواهد کرد و نهاد المشنوق، وزیر کشور نیز پرونده مهم جریان «أمل» را که همان مساله جوانان مسلح وابسته به این جریان است، مطرح می‌کند و در این مذاکرات درخواست می‌شود که موانع ایجاد شده برای حمایت از مراسم عاشورا در بیروت و شعارها و نمادهای حزبی نیز از این شهر جمع‌آوری شود.

از سوی دیگر ابراهیم کنعان، از اعضای پارلمان لبنان درخصوص مذاکرات احتمالی میان سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی و میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد اعلام کرد که پس از پایان مساله شکایات میان این دو جریان سیاسی، پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات میان دو طرف تا هفته آتی از سرگرفته شود.

وی تصریح کرد: هنوز موعد مذاکرات مشخص نشده اما زمان آن چندان دور نیست و نشانه‌ها حاکی از آن است که این مذاکرات مثبت خواهد بود.

انتهای پیام

کد N656074

وبگردی