آفتاب

تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم برگزاری انتخاباتی "شفاف" در سریلانکا

تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم برگزاری انتخاباتی "شفاف" در سریلانکا

در شرایطی که سفیران کشورهای اروپایی از سریلانکا خواسته‌اند تا انتخاباتی معتبر و شفاف برگزار کنند، مقام‌های کلمبو تاکید کرده‌اند که به‌رغم جاری شدن سیل، انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود و خارجی‌ها را به عدم دخالت دعوت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا در شرایطی قرار است هشتم ژانویه برگزار شود که بخش‌های زیادی از این کشور را سیل فرا گرفته و طی چند روز گذشته 24 تن کشته و هشت تن دیگر مفقود شده‌اند.

رئیس کمیسیون انتخاباتی سریلانکا اعلام کرد: انتخابات هشتم ژانویه بدون توجه به شرایط آب و هوایی در موعد مقرر برگزار می‌شود. تاکنون هیچ نامزد، نماینده و یا وکیلی شکایت نکرده است و درخواستی برای به تعویق افتادن انتخابات ارائه نشده است.

در همین حال دولت سریلانکا روز جمعه از درخواست سفیران کشورهای اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخاباتی صلح‌آمیز و معتبر انتقاد کرد. سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کلمبو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند: مردم باید بتوانند به دور از خشونت و ترس رهبر خود را انتخاب کنند.

وزارت خارجه سریلانکا سفیران اتحادیه اروپا را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرده و صداقت و اهداف آنها را زیر سوال بردند.

ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری کنونی سریلانکا به دنبال آن است تا برای بار سوم در انتخابات روز پنج‌شنبه پیروز شود. رقیب اصلی وی، وزیر بهداشت سابق است. راجاپاکسه از اقلیت تامیل‌ها خواسته است تا در انتخابات از وی حمایت کنند.

اگرچه وی میان اکثریت قومی «سینهالسه» محبوبیت دارد اما بزرگترین اقلیت سریلانکا که تامیل‌ها هستند، پس از آنکه شاهد سرکوب وحشیانه شورش 37 ساله تامیل‌ها بودند، دید خوبی نسبت به راجاپاکسه ندارند. اصلی‌ترین حزب تامیل‌ها هم‌اکنون حمایت خود را از مایتریپالا سیرسینا، وزیر بهداشت سابق در انتخابات هشتم ژانویه اعلام کرده است.

در آستانه انتخابات، این نامزد اصلی اپوزیسیون سریلانکا در انتخابات ریاست‌جمهوری از پرتاب سنگ از سوی فعالان حامی دولت جان به در برد اما دست‌کم 20 تن از حامیان وی به شدت مجروح شدند. در جریان سخنرانی مایتریپالا سیرسینا در روز جمعه حدود 200 هزار تن شرکت داشتند که فعالان حامی دولت شروع به سنگ‌پراکنی کردند.

انتهای پیام

کد N655952

وبگردی