آفتاب
در گفتگو با مهر تشریح شد/

بازی رایگانی که به سوددهی رسید/ «خروس جنگی» ایرانی چگونه پدیده شد؟

بازی رایگانی که به سوددهی رسید/ «خروس جنگی» ایرانی چگونه پدیده شد؟

مدیرعامل شرکت تولیدکننده بازی ایرانی «خروس جنگی» ضمن اشاره به فرآیند طراحی، توزیع و پشتیبانی از این بازی محبوب و رکوردشکن به تشریح دلایل این موفقیت می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازی ایرانی «خروس جنگی» در کمتر از شش ماه توانسته‌است بازار بازی‌های رایانه‌ای را به تسخیر خود درآورد و استقبال ا‌ز آن به حدی بوده‌است که بنابر اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این بازی در چهارماه گذشته بیش از ۶۰۰ هزار بار دانلود شده‌است. ثبت این آمار در کمتر از چهار ماه بازی رایانه‌ای «خروس جنگی» را تبدیل به پدیده این روزهای بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران کرده‌است.

محمدمهدی بهفر راد، مدیرعامل شرکت پیشگامان یارا کیش که طراحی و تولید این بازی رایانه‌ای را برعهده داشته‌است درباره این محصول به خبرنگار مهر می‌گوید: بازی خروس جنگی حاصل پروژه‌ای است که نزدیک یک و سال شش ماه طول کشید و بعد از 18 ما تولید شد.

تولد یک ایده ایرانی

بهفر درباره ایده محوری طراحی بازی «خروس جنگی» می‌گوید: ایده اولیه از آنجا بود که ما در میان طرح‌های مختلفی که برای ساخت یک بازی ایرانی قابل طرح بود به دنبال ایده‌ای بودیم که هم شناخته شده باشد و هم مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در همین راستا به ایده خروس جنگی رسیدیم که هم یک فضای نوستالژیک داشت و هم در فضای کارتونی و فانتزی می‌شد با سروشکلی فاقد خشونت آن را ارائه کرد.

وی درباره فضاسازی بازی تأکید می‌کند: به واسطه اضافه کردن سلاح‌ها و زره‌های فانتزی و شبه واقعی مانند شمشیر و گرز برای جنگ خروس‌ها فضای بازی را از یک فضای رئال و واقعی به سمت یک فضای جذاب کارتونی سوق دادیم.

رونمایی آزمایشی برای 10 هزار کاربر

بهفر می‌گوید: تولید اصلی این پروژه 18 ماه تولید کشید و بعد از طی مراحل تولید در دومرحله اقدام به انتشار آن کردیم. فاز اول که شاید یکی از دلایل موفقیت این بازی هم بود این بود که در همان ماه پانزدهم تولید بازی برای تعداد محدودی از کاربران قابل استفاده شد. در همان دوره فیدبک‌هایی از این کاربران که حدود 10 هزار نفر بودند گرفتیم و براساس همین بازتاب‌ها ادیت‌ها و اصلاحاتی روی کار اعمال شد تا پس از سه ماه نسخه اصلی رونمایی شود. این فرآیند باعث شد که بازی در همان گام نخست بتواند نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند.

وی در تشریح دلایل محبوبیت این بازی هم می‌گوید:‌ به واسطه اینکه این بازی یک بازی آنلاین است و مخاطب با نصب آن بر روی گوشی خود با سایر کاربران به رقابت می‌پردازد، خود کاربران بهترین تبلیغ‌کنندگان برای بازی بوده‌اند. یعنی وقتی احساس می‌کنند این بازی جذاب است آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند و با دعوت به بازی و رقابت دوستانه باعث نشر گسترده‌تر بازی هم می‌شوند.

بهفر همچنین معتقد است: یکی دیگر از نکاتی که اغلب کاربران درباره آن نظر مثبت داشته‌اند گرافیک و آرت بازی است. دلیل دیگر هم این است که بازی برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها طراحی شده و هم با اندروید و هم با IOS قابل استفاده است. همین سهل‌الوصول بودن سبب شده که مخاطبان بیشتری جلب آن شوند و زمان بیشتری بتوانند صرف بازی کنند.

وی می‌افزاید: از نکات دیگری که احتمالاً در توفیق این بازی بی‌تأثیر نبوده‌است پیشتیبانی از آن است. شاید این بازی جزو معدود پروژه‌هایی از این جنس است که یک پشتیبانی دائمی از همان ابتدا داشته و هر کاربری که در طول بازی به مشکلی بر می‌خورد چه در داخل فضای بازی و چه از طریق تماس تلفنی از راهنمایی تیم پشتیبانی بهره‌مند می‌شده‌است. تا مقطعی حتی به افرادی که مشکلات بازی را گزارش می‌کردند جوایزی هم اهدا می‌کردیم که همین نکته برای کاربران ایرانی که عادت به این جنس پشتیبانی نداشته‌اند جذاب بود و به همین دلیل ایجاد وفاداری نسبت به بازی می‌کرد.

بازی را دائماً به روز می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پیشگامان یارا کیش در تشریح کیفیت پشتیبانی از این بازی می‌گوید: ما دائماً براساس بازتاب‌ها و واکنش‌ها کاربران بازی را به روز می‌کنیم و بعد از چهارماه از‌آغاز توزیع رسمی این بازی تاکنون چهار بار این بازی به روز رسانی شده‌است که در هر کدام بخش تازه‌ای هم به بازی اضافه شده است و اینگونه نبوده که به روزرسانی در حد رفع اشکال از نسخه موجود باشد. این همان اتفاقی است که در بازار بازی‌های رایانه‌ای جهان مرسوم است اما در ایران کمتر به آن توجه داریم و غالباً یک بازی پس از طراحی و انتشار به کل فراموش می‌شود. درباره «خروس جنگی» اما ما در هر مرحله و با توجه به نظر کاربران اقدام به اصلاح و به روزرسانی بازی می‌کنیم.

بهفر می‌افزاید: ما تا به امروز نزدیک 630 هزار دانلود در چهار ماه پس از رونمایی داشته‌ایم که این یک روکورد است و در بازی‌های ایرانی چنین آماری را تا به امروز نداشته‌ایم. به خصوص که این آمار بدون تبلیغ بوده‌است. اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه داشتیم اما هیچ کمپین تبلیغاتی‌ای تا به امروز برای بازی «خروس جنگی» نداشته‌ایم.

گردش مالی و سوددهی یک بازی رایگان

از نکات قابل توجه درباره تولید این دست بازی‌های رایانه‌ای که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد سازوکار گردش مالی و سوددهی آن‌ها از منظر یک تولید صنعتی است. بهفر راد در این زمینه می‌گوید: این بازی‌ها بازی‌هایی هستند که از اساس به صورت دانلود ارائه می‌شوند و پس از دانلود بازی کاربر می‌تواند به صورت رایگان بازی را انجام دهد. اما برای آنکه بتواند در مقطعی سرعت خود را بیشتر کند، آیتم‌های ویژه‌ای را فراتر از روال عادی بازی داشته باشد، تعداد دفعات بازی خود در روز را بالاببرد و مواردی از این دست کاربر می‌تواند در همان فضای بازی اقدام به خرید آنلاین این آپشن‌ها بکند.

وی می‌افزاید« به این ترتیب دسترسی به اصل بازی و تجربه آن کاملاً رایگان است اما برای کاربرانی حرفه‌ای تر علاقمند به پیگیری و ادامه بازی می‌شوند امکان خرید آنلاین و اینترنتی آپشن‌های ویژه وجود دارد که این می‌تواند بخش گردش مالی و سوددهی تولید بازی را شامل شود.

امکان رقابت منصفانه را از بین نبریم

مدیرعامل شرکت پیشگامان یارا کیش درباره دیگر فعالیت‌های این شرکت هم گفت: «خروس جنگی» در واقع پنجمین بازی تولید شده در استودیوم ما است و بازی‌های قبلی ما هم در کنار همین بازی در فروشگاه‌هایی مانند «بازار» در دسترس علاقمندان هست. بازی «شهر بختک‌ها» آماده توزیع است. پس از آن‌هم برنامه‌ای برای چهارپروژه دیگر داریم که هر یک در بازه‌های زمانی معین وارد بازار خواهد شد.

وی در پایان تأکید می‌کند: مجموعه ما تا به امروز به جز حمایت‌های معنوی هیچ حمایت دولتی نداشته است و فکر می‌کنم سیاست‌گذاران دولتی در بحث ورود بازی‌های خارجی به بازار می‌توانند با دقت نظر بیشتری اقدام کنند. البته این به معنای آن نیست که بگوییم جلوی وارادات را بگیریم اما لااقل حالا که دیدیم بازی ایرانی هم می‌تواند پرمخاطب باشد به گونه سیاست‌گذاری کنیم که به واسطه وارد تولید داخل مختل نشود و امکان رقابت منصفانه وجود داشته باشد.

کد N655449

وبگردی