آفتاب
همایش «وحدت اسلامی، چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن»

فیض: وحدت، آرمان و پیش‌نیاز یک امت واحد است

فیض: وحدت، آرمان و پیش‌نیاز یک امت واحد است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: وحدت یعنی اینکه ما کسی غیر از خدا را حاکم خود ندانیم و بله قربان گوی دیگران نباشیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی فیض در همایش «وحدت اسلامی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» که همزمان با برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان در برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه خدا را شاکریم که توانستیم در دو موضوع مهم یعنی قرآن و وحدت که نیاز امت اسلامی است سهیم باشیم، اظهار کرد: ما باید به موضوع وحدت اسلامی به طور جدی بپردازیم. قرآن تمام پیروان و تمام ادیان پیرو کتاب را به وحدت دعوت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه گفت:‌ خداوند در سوره 64 سوره آل عمران به امر وحدت اشاره می‌کند و تمام اهل کتاب را به موضوع وحدت دعوت می‌کند. وحدت یعنی اینکه ما کسی غیر از خدا را حاکم خود ندانیم و بله قربان گوی دیگران نباشیم. وقتی قرآن تمام ادیان را به وحدت دعوت می‌کند یعنی این امر امکان‌پذیر است.

فیض ادامه داد: ما که مسلمان هستیم باید بیش از سایر ادیان به این موضوع بپردازیم و برایمان مهم باشد. حج آیینی است که یکی از کانون‌های وحدت اسلامی محسوب می‌شود. ما در جهان اسلام ظرفیت‌های بسیاری برای رسیدن به وحدت داریم و باید از آن‌ها بهره کافی ببریم. متاسفانه گاهی تفرقه‌افکنی‌ها از داخل و گاهی از خود جهان تشیع به وجود می‌آید و به اینکه جهان اسلام به وحدت نرسد دامن می‌زند و دشمن با جریان‌هایی که در سوریه و عراق ایجاد کرده می‌خواهد روی موضوع اختلاف سرمایه گذاری کند. ما باید در این راستا آگاهی علمی،‌ سیاسی و اجتماعی داشته باشیم.

فیض در ادامه با اشاره به سخن امام راحل در مورد مقوله وحدت عنوان کرد: امام (ره) در دوران معاصر مقوله وحدت شیعه و سنی را مطرح کرد و وحدت تاکتیک نیست که بعد از قدرت پیدا کردن آن را کنار بگذاریم بلکه وحدت از دیدگاه امام راحل آرمان و پیش نیاز یک امت واحد است. پس وحدت سیاسی و تاکتیک نیست.

وی ادامه داد: بعد از امام راحل، مقام معظم رهبری هم همواره بر این وحدت تاکید داشتند. رهبری هر سال در پیام حج به این مقوله اشاره می‌کنند و هر ساله تاکید دارند که هر کس در هر جایی و به هر اسمی بخواهد وحدت را بهم بزند آب به آسیاب دشمن می‌ریزد و به سلطه دشمن در جهان اسلام کمک می‌کند. این ما هستیم که باید هوشیارانه با این موضوع برخورد کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ما گاهی با نیت خیرخواهانه متاسفانه به مقوله وحدت ضربه می‌زنیم. ان‌شاءالله این گونه برنامه‌ها بتواند در رسیدن به وحدت ما را کمک کند به خصوص دانشجویان که سیاستمداران آینده هستند باید به موضوع وحدت اهمیت زیادی بدهند.

وی همچنین گفت: این همایش با فراخوان مقالات فعالیت خود را آغاز کرد و حدود 140 مقاله در موضوع وحدت جهان اسلام به دست ما رسید و در دو مرحله داوری صورت گرفت که تعدادی از آن‌ها حذف و نیمی از آن‌ها باقی ماند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: زمان جلسه فرصت نمی‌دهد از تمامی آنهایی که در این دور از مقالات شرکت کردند تشکر کنیم ولی از آقایان معرفت، شریعتی، فشارکی و کریمی نیا تشکر می‌کنیمد که مرحله دوم داوری را برعهده داشتند.

فیض در ادامه با بیان اینکه داوری بر سه محور بود، گفت:‌ اولین محور محتوا و دومین محور روش تحقیق و سومین محور ما در بررسی مقالات شکل ظاهری و صوری مقاله‌ها از جهت ساختار و نظامی که در یک مقاله باید باشد بود.

وی ادامه داد:‌ مخاطبان ما در این دور از مسابقات دانشجویان بودند و انتظار ما هم در همین اندازه دانشجویی بود. مقالات به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی به دست ما رسید و مقالات برتر از دو مقاله فارسی زبان و دو مقاله غیر فارسی زبان انتخاب شده است.

انتهای پیام

کد N655346

وبگردی