آفتاب
در گفت‌وگو با یکی از داوران انجام شد

تحلیل تلاوت‌های روز نخست مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

تحلیل تلاوت‌های روز نخست مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

با اجرای تلاوت نمایندگان ۱۲ کشور به تحلیل تلاوت‌های صورت گرفته در این روز توسط یکی از داوران این دوره از مسابقات پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز یازدهم دی ماه مرحله مقدماتی پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در رشته قرائت بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد. در این روز نمایندگان کشورهای ترکیه، سنگال، تایلند، کوزوو، انگلیس، مصر، پاکستان، بلژیک بحرین، افغانستان، دانمارک و بوسنی و هرزگوین تلاوت‌های خود را انجام دادند.

در روز نخست این مسابقات نمایندگان 12 کشور به روی سن رفتند و آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند تا کم کم عیار شرکت کنندگان در این دوره مسابقات مشخص شود. برای تحلیل روز نخست این مسابقات گفت‌وگوی کوتاهی را با یکی از داوران بخش تجوید این دوره از مسابقات انجام داده‌ایم، این داور که سابقه داوری در ادوار گذشته را نیز دارد بر این باور است که در روز نخست مسابقات و تا قبل از اجرای نماینده ایران، نمایندگان مصر و افغانستان با اینکه همراه با اشتباهاتی بوده است اما تلاوت‌های خوبی داشته‌اند.

محمدرضا ستوده‌نیا، داور بخش تجوید این دوره از مسابقات در گفت‌وگویی در حاشیه این مسابقات با بیان اینکه امسال مسابقات از نظر کمی و کیفی و تا کنون در سطح خوبی بوده است، گفت: در مورد بخش حفظ از داوران که سؤال کردم اکثر آنها نظرشان این بود که متسابقان سطح بالایی در مسابقات حضور دارند. در رشته قرائت نیز از نظر سطح تلاوت نسبت به سال‌های پیش خیلی رشد داشته‌اند.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد در تمام دنیا تلاوت قرآن یک راه صعودی را در پیش گرفته است و از نظر کمی و کیفی قاریان در حال رشد هستند و اثر آموزش‌های قاریان ایرانی و عربی که به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند تا علاقه مندان به قرآن را تعلیم دهند در این مسابقات دیده می‌شود.

این داور بخش تجوید مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ادامه به تحلیل تلاوت‌ها در بخش نخست مرحله مقدماتی پرداخت و اظهار کرد: در روز نخست قاری مصری تلاوت خوبی داشت البته انتظار بسیار بیشتر بود اما به هر حال استرس مسابقات و جوان بودن متسابقان شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که این گونه باشد.

ستوده‌نیا خاطرنشان کرد: البته نماینده کشور افغانستان و یکی دو کشور دیگر نیز تلاوت‌های خوبی داشتند. تلاوت‌ها دارای اشکالاتی بود که مهم‌ترین این اشکالات مربوط به عدم آشنایی آنها با آیین نامه‌ها است. با توجه به اینکه در ایران آیین نامه‌ها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و داوران بر اساس آیین نامه نمره می‌دهند قاریان با مشکل مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: تکرارهای بی جا، نداشتن لهجه عربی، همچنین در بخش وقف و ابتدا و در بخش صوت و لحن نیز تأملاتی در مورد تلاوت‌ها وجود دارد. در هر صورت چقدر خوب است که برای سال‌های آینده یک یا دو روز را به کارگاه‌های آموزشی اختصاص دهیم.

این داور بخش تجوید خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم آموزش خوبی به این دانشجویان بدهیم با توجه به اینکه از نقاط مختلف دنیا آمده‌اند به عنوان بزرگترین مبلغان برای ایران اسلامی تبدیل خواهند شد.

انتهای پیام

کد N655201

وبگردی