آفتاب

یک نماینده پیشین کنگره: توافق با ایران دست یافتنی است

یک نماینده پیشین کنگره: توافق با ایران دست یافتنی است

یک نماینده پیشین کنگره پس از سفر به ایران برای حضور در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط‌گری در ماه گذشته، اعلام کرد که دستیابی به توافق نهایی با ایران درباره مساله هسته‌ای امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیم اسلاتری از نمایندگان پیشین کنگره از کانزاس پیش‌بینی کرد که توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش قابل دستیابی است.

او این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که ماه گذشته در کنفرانسی در تهران شرکت کرد و این سفر اسلاتری در حالی انجام گرفت که مذاکرات ایران و 1+5 به مدت هفت ماه تمدید شد.

وی در این سفر به مقامات ایرانی اعلام کرده است که این اولین سفر وی بعد از سال 1979 بوده است.

اسلاتری در گفت‌وگو با پایگاه خبری کپیتال ژورنال گفت:‌ اکنون ما در شرایط سختی قرار داریم اما من بر این باورم که دولت کنونی ایران خواهان یک روابط خوب با آمریکا است. ایران در همین راستا محدودیت‌هایی را برای غنی‌سازی اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهایش اعلام کرده است و باید اجازه نامحدود برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش بدهد.

او ادامه داد: هر دو طرف به دنبال دستیابی به توافق هستند. من فکر می‌کنم که این توافق قابل دستیابی است که در آن تضمین شود ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

اسلاتری یک سناتور آمریکایی بود که در کنگره به نمایندگی از ایالات کانزاس بر سر کار آمده بود و در سال 2008 نتوانست در مقابل رقیب خود به قدرت برسد به همین دلیل اکنون وی در شرکتی در واشنگتن مشغول به کار است اما هم‌چنان در حوزه روابط خارجی فعالیت می‌کند.

وی در ماه دسامبر برای سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری برای اولین بار به تهران آمد.

این نماینده پیشین کنگره در این کنفرانس بر لزوم گفت‌وگو میان مذاهب مختلف تاکید کرده بود.

او درباره دلیل حضور در کنفرانس در ایران، گفت: به این کنفرانس آمدم زیرا معتقد به اهمیت دیپلماسی مردمی هستم. آیزن هاور، رییس‌جمهور وقت آمریکا پس از وقایع جنگ جهانی دوم اعلام کرده بود که اگر در آینده خواهان دوری از جنگ و خشونت هستیم لازم است که مردم با فرهنگ‌ها، تاریخ و مذاهب مختلف یکدیگر آشنا شوند. من هم معتقد به این نظر هستم.

اسلاتری اعلام کرد که آمریکا از سفرش به ایران مطلع بوده و اقدامی برای جلوگیری از این سفر انجام نداد.

وی گفت: آن‌ها فرصتی برای منصرف کردن من داشتند اما از این فرصت استفاده نکردند. من این اقدام آن‌ها را به عنوان یک تشویق قلمداد می‌کنم.

انتهای پیام

کد N655041

وبگردی