آفتاب

لتونی برای شش ماه رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا شد

لتونی برای شش ماه رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا شد

لتونی به مدت شش ماه عهده دار ریاست دوره ای اتحادیه اروپا شد و وعده داد تا یک طرح سرمایه گذاری 315 میلیارد یورویی برای این اتحادیه به اجرا در آورده و در تدابیر دفاعی مرزهای اروپا بازبینی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لتونی در سال 2004 عضو اتحادیه اروپا شد و یک سال پیش نیز واحد پول یورو را تصویب کرد. لتونی اعلام کرده که مساله طرح سرمایه گذاری 315 میلیارد یورویی که یک ماه پیش توسط ژان کلود یونکر،‌رییس کمیسیون اروپا رونمایی شد را در صدر دستور کار ریاستش بر اتحادیه اروپا قرار خواهد داد.

لایمدوتا استرویوما، نخست وزیر لتونی اظهار داشت: اولویت نخست ما در ریاست اتحادیه اروپا اجرای طرح سرمایه گذاری این اتحادیه در نیمه نخست سال آینده میلادی خواهد بود. من تمایل دارم بگویم که اجرای این طرح،‌شکست یا موفقیت ریاست کشور ما بر اتحادیه اروپا را نشان خواهد داد.

لتونی همچنین اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید موضع سرسختانه خود در مقابل روسیه را حفظ کرده و زمان آن رسیده که این اتحادیه در موضع امنیتی خود که آخرین بار در سال 2003زمانی که به نظر تنشهای غرب و شرق در جنگ سرد پایان یافته تلقی می شد،‌ تدوین شد مورد بازبینی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه لتونی نیز اعلام کرد که نمی خواهد ریاست لتونی بر اتحادیه اروپا در مخالفت با روسیه باشد اما معتقد است که راهبرد فعلی اروپا بر اساس مرزهای با ثبات و صلح آمیز در شرق کهنه شده است.

وی خاطر نشان ساخت: من معتقدم ما باید به مساله امنیت مرزهایمان نه فقط از نقطه نظر پلیس و اعمال قانون، بلکه از نقطه نظر دفاعی نگاه کنیم. ما باید به بحث درباره تقویت دفاع از اتحادیه اروپا بپردازیم.

لتونی از اول ژانویه تا سوم ژوئن 2015 ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت. این کشور به سازماندهی و میزبانی نزدیک به 200 رخداد در طول این مدت پرداخته که از جمله آنها نشستهای غیررسمی وزرا و کارشناسان اتحادیه اروپا، چندین کنفرانس و سمینار و رخدادهای دیگر است.

انتهای پیام

کد N654970

وبگردی