آفتاب

یک سناتور جمهوری‌خواه: اوباما حق وتوی تحریم‌های اعمالی علیه ایران را ندارد

یک سناتور جمهوری‌خواه: اوباما حق وتوی تحریم‌های اعمالی علیه ایران را ندارد

یک سناتوری تندروی آمریکا با دفاع از اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران، گفت: دولت اوباما در صورت توافق اکثریت در کنگره مبنی بر اعمال تحریم‌ها بیش‌تر علیه ایران حق وتو ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری پرس تی‌وی، سناتور مارکو روبیو از سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه، گفت: اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا حق استفاده از وتو درباره قانون اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در حالیکه اکثریت کنگره موافق با آن هستند را ندارد.

او در گفت‌وگو با رادیوی ملی آمریکا، گفت: برخی لوایح وجود دارد که فکر می‌کنم رییس‌جمهور قادر به اعمال نظر درباره آن‌ها نیست که در این باره می‌توان به تحریم‌های اعمالی علیه ایران اشاره کرد. کنگره باید هرگونه توافق با ایران را پیش از تصویب مورد بررسی قرار دهد.

این سناتور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحریم‌های اعمالی علیه ایران ممکن است توافق نهایی با ایران را زیر سوال ببرد و مانع از رسیدن به این توافق شود در چنین شرایطی باز هم کنگره تمایل به اعمال این تحریم‌ها دارد؟ گفت: بله زیرا من بر این باورم که این تحریم‌ها در چشم‌انداز هر توافقی با ایران قرار دارد.

وی مدعی شد که آمریکا با توافق موقت مبنی بر غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم نگرانی‌هایی را درباره اینک ه این کشور می‌تواند به راحتی در آینده اورانیوم با غنای بیش‌تر و یا پلوتونیوم تولید کند ایجاد کرده است.

این اظهارات روبیو در حالی بیان می‌شود که باراک اوباما چند روز گذشته در گفت‌وگو با همین رادیو اعلام کرده بود که ایران می‌تواند با دستیابی به توافق بلندمدت از لغو تمامی تحریم‌ها بهره‌مند شود.

هفته گذشته لیندسی گراهام از سناتورهای جمهوری‌خواه اعلام کرده بود که سنای آمریکا به تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران رای خواهد داد.

انتهای پیام

کد N654818

وبگردی