آفتاب

قوامی: تکمیل پروژه‌های ملی در اولویت اول دولت و مجلس باشد

قوامی: تکمیل پروژه‌های ملی در اولویت اول دولت و مجلس باشد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تکمیل پروژه‌های ملی در بخش کشاورزی و تولید باید در اولویت اول دولت و مجلس باشد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس نگاه ملی به بودجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که معمولاً نمایندگان شهرستان‌ها به دنبال افزایش اعتبارات پروژه‌های عمرانی خود هستند تا آنها را تکمیل کنند، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که در شهرستان‌ها پروژه‌های عمرانی وجود دارد که هنوز به پایان نرسیده است.

وی در ادامه افزود: پیگیری پروژه‌های تکمیل نشده توسط نمایندگان با عمل نمایندگی ‌آنها مغایرت ندارد اما باید این نکته را در نظر گرفت که نگاه کلان به بودجه داشت و مسائل ملی را در اولویت قرار داد.

این عضو بنیاد باران خاطرنشان کرد: البته دولت هم باید بودجه را به صورت عادلانه تقسیم کند تا هنگامی که این بودجه به مجلس رفت، بودجه‌های استان‌ها کم و زیاد نشود. زیرا افزایش بودجه یک استان به معنای کاهش بودجه استان دیگر است.

قوامی با بیان این‌که نمایندگان باید در تنظیم بودجه با دولت همکاری کنند، گفت: در بودجه دولت درآمدها و هزینه‌ها را مشخص می‌کند. اما غالباً درآمدهای دولت در طول سال محقق نمی‌شود. نمایندگان باید به این نکات توجه کنند. به طور مثال معمولاً درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا نمی‌کند. در حال حاضر نیز که قیمت نفت کاهش یافته است. هنگامی که قیمت نفت پایین می‌آید، اعتبارات پروژه‌های عمرانی هم کاهش پیدا می‌کند بنابراین درآمد مردم کم شده و میزان مالیات هم کاهش می‌یابد. بدین وسیله درآمد دولت از طریق دریافت مالیات نیز به طور کامل محقق نمی‌شود.

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نمایندگان باید پروژه‌های ملی را نسبت به پروژه‌ها استانی در اولویت اول قرار دهند، خاطرنشان کرد: البته که هرچه تکمیل پروژه‌های استانی و ملی به تعویق افتاد مردم کشور ضرر خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N654515

وبگردی