آفتاب
هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آمریكا با فشار بر كشورهای ضعیف مانع تصویب پیش‌نویس پایان اشغالگری شد

آمریكا با فشار بر كشورهای ضعیف مانع تصویب پیش‌نویس پایان اشغالگری شد

اگر‌ آمریکا این طرح را وتو می‌کرد، با نفرت افکار عمومی جهان مواجه می‌شد، بنابراین تلاش کرد تا با برگ سایر کشورهای ضعیف بازی کند.

«حسن هانی‌زاده» روزنامه‌نگار و کار‌شناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا به بررسی عدم تصویب پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در شورای امنیت پرداخت.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه گفت که جلوگیری از تصویب پیش‌نویس قطعنامه باعث تقویت رادیکال‌ها در رژیم صهیونیستی شده است. با توجه به اینکه انتظار می‌رفت این طرح با ۹ رای موافق به تصویب برسد، آمریکا با اعمال فشار بر اعضای غیردائم شورای امنیت باعث تصویب نشدن این پیش‌نویس شد.

وی افزود: جلوگیری از تصویب این پیش‌نویس، باعث حرکت فلسطین به سمت مبارزه مسلحانه گسترده خواهد شد. حماس و جهاد اسلامی برای ادامه فعالیت‌های مبارزاتی تقویت شده و اراضی اشغالی صحنه مبارزه گروه‌های مقاومت خواهد شد. بر اثر اتفاق‌های آینده امکان دارد در انتخابات آتی کنست، احزاب افراطی رژیم صهیونیستی اکثریت را به دست آورده و به کشتار ادامه دهند. تصویب نشدن قطعنامه پیشنهادی پایان اشغالگری یکی از تلخ‌ترین وقایع سال ۲۰۱۴ میلادی بود.

هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا از امتیاز وتو استفاده نکرد گفت: اگر‌ آمریکا این طرح را وتو می‌کرد، با نفرت افکار عمومی جهان مواجه می‌شد. ایالات متحده تلاش کرد تا با برگ سایر کشورهای ضعیف بازی کند. اعضای غیر دائم شورای امنیت رای خود را تحت فشار آمریکا اعلام کردند. در این میان، نیجریه بیش از دیگر کشور‌ها تحت فشار قرار گرفت تا رای مثبت ندهد. رد شدن این پیش‌نویس جایزه آمریکا به اسرائیل برای کشتار مردم غزه بود و قتل‌عام بعد از این نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به رایزنی‌های گسترده آمریکا و انگلیس برای تصویب نکردن این پیش‌نویس گفت: انگلیس و آمریکا قبل از طرح پیش‌نویس با همه‌ کشورهای عضو مذاکره کردند تا این طرح به تصویب نرسد. اعضای غیردائم به‌ویژه نیجریه در این لابی‌های گسترده بیشترین فشار را متحمل شدند تا رای مثبت به این پیش‌نویس ندهند.

کد N654486

وبگردی