آفتاب
روحانی در آیین افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان:

چرا غیرمسلمانان باید برای مسلمانان تصمیم بگیرند

چرا غیرمسلمانان باید برای مسلمانان تصمیم بگیرند

قرآن راه هدایت، پیشرفت، وحدت و خودباوری را به انسان‌ها نشان داده است/مسلمانان قادرند در پناه قرآن منافع جهان اسلام را تامین کنند

رییس جمهور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، قرآن را مهمترین رشته پیوند جهان اسلام و مسلمانان دانست و تصریح کرد: قرآن نه تنها برای ما مسلمانان بلكه برای مردم جهان و همه تاریخ، موجب رحمت، بركت و نور بوده و راه تفكر را برای بشر باز كرده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این همایش گفت: قرآن نه تنها كتاب شریعت بلكه كتاب معرفت، حكمت، جهان بینی و اخلاق برای همگان است.

رییس جمهور افزود: مناسكی چون نماز، روزه، زكات، حج، جهاد و امر به معروف و نهی منكر نیز مسلمانان را به هم نزدیك می كند اما یقینا آنچه عامل هدایت ما مسلمانان بعد از دوران حیات پیامبر اسلام (ص) است، كتاب خدا و خاندان عصمت و رسالت است.

روحانی خاطر نشان كرد: قرآن برای آن نیست كه ما فقط آیات آن را كه البته ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارند با لفظ و لحن زیبا بخوانیم كه چه بسا خود این ظاهر و شكل و ترتیب آن نیز مجعزه است و نه حتی برای آن است كه فقط آیاتش را بفهمیم و به آن عمل كنیم، بلكه این قرآن راه هدایت، پیشرفت، توسعه، تمدن، وحدت و خودباوری را به انسانها نشان داده است.

رییس جمهور ادامه داد: مگر مسلمانان نبودند كه در قرون اولیه دروازه های علم جهانی را گشودند و بزرگترین تمدن بشری را برپا كردند؟ مسلمانان آن روزی از قافله پیشرفت عقب ماندند كه از قرآن دور شدند و امروز تنها راه نجات ما بازگشت به قرآن است.

روحانی تصریح کرد: امروز بیش از پیش، نیازمند وحدت، علم، پیشرفت، خودباوری و ایستادگی هستیم و این قرآن است كه می تواند ما را به سوی رفع نیازمندیها رهنمون و هدایت کند.

رییس جمهور با طرح این سوال كه چرا باید امروز اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و چكمه پوش‌های آنها در سرزمین‌های اسلامی برای مسلمانان تصمیم بگیرند، ادامه داد: چرا این تصمیم غیرمسلمانان است كه منافع و آینده جهان اسلام را تعیین می كند؟ مسلمانان قادرند در پناه قرآن و با فهم قرآن و عمل به آن، منافع جهان اسلام را تامین کنند و آینده بهتری را بسازند.

روحانی با بیان اینكه قرآن كتاب سیاست نیز هست و چارچوب جامعه مطلوب بشری را برای ما ترسیم كرده است، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران و با انقلاب بزرگ اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) كه با هدایت و رهبری مقام معظم رهبری ادامه یافته و با حضور مردم در صحنه تداوم دارد، مفتخریم به اینكه مسیر قرآن را انتخاب كرده‌ایم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینكه در میان همه كتب آسمانی، قرآن تنها كتابی است كه از تحریف حفظ شده، اظهار داشت: در میان همه كتب آسمانی موجود نزد مردم كتابی كه به همان صورت نازل شده و به همان ترتیب مورد نظر پیامبر (ص) باقی مانده است و حتی یك آیه، یك سطر، یك كلمه، یك حرف و یا یك اعراب آن هم دست نخورده، قرآن كتاب مسلمانان است.

روحانی، بزرگترین جشن میلاد برای مسلمانان را ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن توصیف كرد و گفت: قرآن سرآغاز سخن گفتن خدا با انسان‌هاست كه نه تنها در زمان نزول بلكه امروز و هر روز هرگاه كه آن را بخوانیم با ما سخن می گوید. قرآن چشمه‌ای همواره جوشان است و این ما هستیم كه باید در حد توان از آن بنوشیم.

رییس جمهور با بیان اینكه قرآن نیز مثل جهان و طبیعت در حال تحول دائمی است، اظهار داشت: برداشت‌هایی كه امروز بشر می‌تواند از قرآن داشته باشد ۱۰۰ سال پیش برای او مقدور نبود و قرآن بالاترین نعمتی است كه خدا به ما مسلمان‌ها و همه انسان‌ها داده و چه بهتر كه بتوانیم از آن به درستی بهره جوییم.

روحانی با بیان اینكه خداوند سه كتاب پیش روی ما گشوده تا از آنها استفاده كنیم، تصریح كرد: اولین كتاب، كتاب خلقت و آفرینش است كه هر روز می‌توانیم از آن فهم جدیدی داشته باشیم و اساسا بهترین عرصه برای مطالعه، تعقل و اندیشیدن است و كتاب دوم كتاب تاریخ و عبرت از گذشتگان است كه ببینیم چگونه پیشرفت كرده و پیروز شده اند و یا چگونه شكست خورده‌اند.

رییس جمهور با اشاره به اینكه بخشی از آیات قرآن مجید نیز به تشریح قصه‌ها و سرگذشت اقوام گذشته پرداخته، خاطر نشان كرد: سومین كتاب پیش روی انسانها وحی الهی و قرآن است كه باید از هر سه این كتابها كه خالق آنها خداوند حكیم است، بهره ببریم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید همواره میزان بهره مندی خود را از این كتابها افزایش دهیم، گفت: اگر به هویت اسلامی خود برگردیم و از این سه كتاب به خوبی بهره گیریم می توانیم آینده كشورهای اسلامی را بسیار بهتر از گذشته بسازیم.

کد N654378

وبگردی