آفتاب

روحانی: آن روزی عقب ماندیم و از پیشرفت فاصله گرفتیم که از قرآن جدا شدیم

روحانی: آن روزی عقب ماندیم و از پیشرفت فاصله گرفتیم که از قرآن جدا شدیم

رئیس جمهور گفت: چرا باید در دنیای امروز دیگران بتوانند به خود جرأت بدهند تا برای مسلمانان تصمیم بگیرند؟

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: امروز بیشتر از همیشه نیازمند وحدت،‌ پیشرفت، علم، خودباوری و ایستادگی هستیم و همه اینها را قرآن می‌تواند به ما بیاموزد. چرا باید دیگران در دنیا بتوانند به خود جرأت بدهند تا برای مسلمانان تصمیم بگیرند و چکمه پوشانشان در سرزمین‌های اسلامی حضور پیدا کنند و برایشان تصمیم‌گیری کنند؟

او ادامه داد: چرا امروز آینده جهان اسلام باید در مسیر دیگری قرار گیرد؟ ما مسلمان‌ها قادریم در پناه قرآن با فهم قرآن و عمل به قرآن برای خود تصمیم بگیریم چرا که قرآن کتاب سیاست نیز هست و جامعه صحیح اسلامی را برای ما ترسیم می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران با انقلاب بزرگ اسلامی به رهبری امام راحل عظیم الشأن و رهبر معظم انقلاب و حضور مردم در صحنه افتخار می‌کنیم که مسیر قرآن را انتخاب کردند. امروز مسلمانان جهان که اهل قرآن هستند به قرآن و فرهنگ اسلامی‌شان افتخار می‌کنند. اگر به خودباوری و وحدت در میان مسلمان‌ها و بازگشت به هویت اسلامی خود پایبند باشیم می‌توانیم مسیر آینده و آینده کشورهای اسلامی را بهتر بسازیم.

او همچنین بیان کرد: سرآغاز پنجمین دوره مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان 48 کشور جهان را در روز آغاز امامت امام عصر (عج) و در آستانه هفته وحدت و میلاد مبارک رسول گرامی اسلام (ص) و همچنین در اولین روز سال میلادی که ایام به نام عیسی مسیح (ع) نیز هست به فال نیک می‌گیرم.

روحانی با اشاره به این‌که قرآن اگر از نقش جوان و آن هم در میان دانشگاه و دانشگاهیان باشد جلوه‌ای خاص دارد گفت: مهمترین پیوند جهان اسلام و مسلمانان جهان بی‌تردید قرآن مجید است. مناسک ما هم ما را به هم پیوند می‌دهد. نماز، روزه،‌ زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر نیز ما را به یکدیگر نزدیک و متصل می‌کند. مراسم بسیار مهم عبادی و سیاسی حج مظهر وحدت مسلمانان است.

او گفت: عشق به پیامبر و خاندان پیامبر (ص) هم مایه وحدت ما مسلمانان است. اما بی‌تردید قرآن آن ثقل اکبر به حساب می‌آید. آنچه باعث هدایت ما مسلمان‌ها بعد از حیات پیامبر (ص) است بی‌تردید کتاب خدا، عترت و خاندان رسالت است.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که قرآن تنها کتابی است که دست نخورده و تحریف نشده باقی مانده است، گفت: امروز میان مردم کتب آسمانی دیگری نیز هست. اما آن کتبی که به همان صورتی که نازل شده و به همان ترتیبی که پیامبر از لحاظ تنظیم خواسته یعنی شروع با سوره حمد و اتمام با سوره ناس، قرآن است. کتابی که حتی یک آیه، سطر، کلمه، حرف و اعراب آن دست نخورده است. این کتاب مایه رحمت برای ما مسلمانان نیست بلکه مایه رحمت، برکت و نور برای همه مردم جهان و تاریخ بوده و است.

روحانی همچنین گفت: قرآن راه تفکر را برای بشر باز کرده و تنها کتاب شریعت نیست که ویژه مسلمانان باشد بلکه کتاب معرفت، حکمت و جهان‌بینی جدید است. در قرآن اخلاق،‌ طبیعت،‌ طریقت، معرفت و حکمت همه با هم وجود دارد و فقط برای آن نیست که ما آیات آن را که ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارند به صورت ظاهری بخوانیم.

او گفت: حتی ظاهر، لفظ،‌ شکل و ترکیب قرآن معجزه است و اگر انس و جن جمع شوند نمی‌توانند همانند این کتاب را بنویسند. ساخت ظاهری این کتاب امکان ناپذیر و زیبایی ظاهری آن هم تکرارناپذیر است و همه متفکران و مردم جهان اگر جمع شوند قادر نخواهند بود که حتی یک سوره مانند قرآن بیاوردند. اما مهمتر از اعجاز کلامی قرآن عمق باطنی آن است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: قرآن برای آن نیست که آیات آن را فقط بخوانیم و فضا را معطر کنیم و لذت ببریم. حتی قرآن تنها برای آن نیست که آیاتش را بفهمیم و عمل کنیم بلکه قرآن بالاتر از این است و راه درست را به ما نشان می‌دهد یعنی راه هدایت،‌ پیشرفت، توسعه،‌ تمدن، وحدت،‌ برابری و اتحاد. مگر مسلمانان در قرون اولیه دروازه‌های علم جهانی را نگشودند و مگر بزرگترین تمدن بشری نبودند؟

او گفت: ما آن روزی عقب ماندیم و از پیشرفت فاصله گرفتیم که از قرآن جدا شدیم. پس باید به قرآن بازگردیم چون راه نجات ما مسلمانان بازگشت به قرآن و مبارک‌ترین میلاد برای ما میلاد قرآن است. شاید این قرآن است که قدر ما را ساخته و تقدیرمان را مقدر کرده است.

روحانی گفت: میلاد قرآن میلاد نور و هدایت است و تولد وحی الهی سخن گفتن خدا با انسان‌ها است و چه افتخاری بالاتر از این‌که خدا با بشر حرف زده. پس باید نه تنها دیروز که امروز و هر روز قرآن را بخوانیم تا حرف خدا را بشنویم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: وقتی قرآن می‌گوید یا أیهاالذین آیا این خطاب برای بشر در زمان و مکان خاصی است؟ قرآن زمان و مکان ندارد و خطابش دائمی است و این چشمهای است که همواره جوشان بوده و خواهد بود. این ماییم که در حد توانمان از آن می‌نوشیم ولی این چشمه جوشان در حال تحول است. امروز برداشت‌هایی از این چشمه زلال می‌کنیم که صد سال بشر توان این برداشت‌ها را نداشت پس به همین دلیل این چشمه جوشان است و سخنی تازه برای ما دارد.

او در ادامه گفت: میلاد قرآن و میلاد پیامبر (ص) بالاترین نعمتی است که به ما مسلمان‌ها و همه مردم جهان داد. در آستانه میلاد پیامبر (ص) هستیم و چه زیباست که قرآن رشته پیوند بین همه مسلمان‌ها باشد و چقدر خوب که به درستی از آن استفاده کنیم. خداوند سه کتاب پیش روی ما گذاشته تا از آن استفاده کنیم. اول کتاب خلقت، طبیعت و آفرینش پس باید در این آفرینش دقت و مطالعه کنیم و دریابیم که خدا چطور این زمین و آسمان را در شش دوران آفرید.

رئیس جمهور گفت: کتاب خلقت کتاب مطالعه و درک و فهم عمیق انسان‌ها است و هر روز هم بشر از این کتاب دریافت جدیدی دارد. دومین کتاب، کتاب تاریخ است. یعنی کتابی که باید از گذشتگان عبرت گرفت. این مسأله هم به ما امر شده تا از تاریخ گذشتگان بهره ببریم تا ببینیم عاقبت دیگران چطور بوده است. در خود قرآن هم بخشی از آیات به قصص و سرنوشت گذشتگان و تاریخ پیامبران اختصاص داده شده است.

روحانی در پایان گفت: سومین کتاب همان وحی الهی، قرآن مجید است. ما باید از هر سه این کتاب‌ها استفاده کنیم تا در مسیر درست قرار گیریم. خدا خالق این قرآن است که با اراده او تاریخ به حرکت درآمده و چرخش‌ها و فراز و نشیب‌های جهان ایجاد شده. پس به خصوص باید دانشگاهیان، اساتید و محققان از این قرآن بهره بجویند.

 


17231

 

کد N654347

وبگردی