آفتاب

همایش چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل برگزار شد

همایش چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل برگزار شد

همایش چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل به همت بنیاد امید ایرانیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در همایش چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل دکتر هنگامه صابری، استاد دانشگاه، درباره رابطه قوانین بشردوستانه و تقویت خشونت، اظهار کرد: تحلیل‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که قوانین بشردوستانه خشونت را تقویت می‌کند. اگر دیدگاه‌های سیاسی را بتوانیم به شکل مسئولانه و روشن در حوزه حقوق بین‌الملل نشان دهیم این رابطه مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: دیدگاهی که رابطه حقوق و دولت را مستحکم می‌کند عقیده دارد که شهادت نه تنها عاملی ارزشی در دین است بلکه در دولت‌ها هم مفهومی ارزشی دارد و این خود عاملی برای ترویج خشونت است.

در ادامه کامبیز نوروزی، مشاور حقوقی و محقق و پژوهشگر مسائل حقوقی، اظهار کرد: در حال حاضر گفتمان مصلحت در حقوق بشر وجود دارد. امروز به نظر می‌آید مفهومی از حقوق بشر در جهان وجود دارد که با حقوق در تعارض است. دولت‌ها لاجرم متعهد به تعهدات بین‌المللی هستند. روی سخنم با فعالان عرصه مدنی است. باید بدانیم که ما از کجا در این راه قدم برداریم.

همچنین در بخش دیگری از این نشست خانم داور فعال حقوق زنان و کودکان، تصریح کرد: تعاریف متعددی راجع به خشونت‌گرایی وجود دارد اما آنچه که مبناست بحث خشونت به معنای رفتار سیاسی است که عناصر ناشایست قدرت را در پی دارد. اگر بخواهیم مصداق‌هایی از آن مثال بزنیم ادبیات کلاسیک،‌ ادبیات متأثر از ظلم، استعمار، استثمار در عرصه بین‌الملل وجود دارد. این مبحث در بحث نظم نوین جهانی مطرح می‌شود.

در انتهای این نشست اکبری رایزن فرهنگی پیشین ایران در هند و تانزانیا، خاطرنشان کرد: ما در یک وضعیتی هستیم که شاید بتوان آن را به عنوان تحول جهانی یاد کرد. در حرکت مبارزه با خشونت جهانی شخص آقای روحانی یا ایران مطرح نبود بلکه نیاز جهانی نسبت به رفع خشونت بود که باعث شد این طرح تصویب شود. البته که دولت به خوبی این وضعیت را شناخت و توانست به وضعیت کشور در سطح بین‌الملل کمک کند.

انتهای پیام

کد N654085

وبگردی