آفتاب
معاون فرهنگسرای قرآن:

مسابقات بین‌الملی قرآن دانشجویان معرّف فرهنگ ایرانی اسلامی است

مسابقات بین‌الملی قرآن دانشجویان معرّف فرهنگ ایرانی اسلامی است

معاون فرهنگسرای قرآن گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان جاذبه‌های کشور ما و فرهنگ ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد و علاقه‌مندی در جهت تحکیم روابط ملت‌ها و دولت‌ها را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسین اخوان‌ اقدم درباره پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از 11 تا 14 دی‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به این‌که ما باید قرآن کریم را محور اندیشه‌ها، تفکرات و عملکرد خود قرار دهیم، یکی از راهکارهای مناسب برای رسیدن به این هدف، برگزاری مسابقات و محافلی است که حول محور قرآن باشند.

وی افزود: یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، حضور قشرهای مختلف از کشورها و فرهنگ‌های متفاوت اجتماعی و فردی است که همه آنها مسلمان بوده و حول محور قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و دیگر مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گرد هم می‌آیند.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان مسلمان در این مسابقات و حول محور قرآن چند خاصیت دارد و یکی از این خاصیت‌ها این است که ایران را به عنوان یک کشور مسلمان که در جهت برقراری فرهنگ دینی و اسلامی تلاش می‌کند، معرفی خواهد کرد و این مسابقات جاذبه‌های کشور ما و فرهنگ ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد و علاقه‌مندی در جهت تحکیم روابط ملت‌ها و دولت‌ها را ایجاد می‌کند.

معاون فرهنگسرای قرآن با عنوان این‌که «مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان می‌تواند در جهت رفع شبهه و تبلیغات منفی مبنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مؤثر باشد»، اظهار کرد: این مسابقات موجب می‌شود تا جهانیان بدانند قرآنی که ما می‌خوانیم، حفظ می‌کنیم و در آن تدبر می‌کنیم، همان قرآنی است که همه مسلمانان در سراسر جهان اسلام از آن استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این یک فرهنگ نابی در کنار قرآن و برای کمک به فهم بیشتر قرآن ایجاد می‌کند.

وی در این بخش از سخنان خود به ارائه پیشنهاداتی برای اجرای هر چه بهتری این مسابقات پرداخت و گفت: برپایی برخی غرفه‌های جذاب به منظور ارائه محصولات متنوع و متفاوت در زمینه‌ علوم قرآنی بر جذابیت این مسابقات می‌افزاید؛ همچنین در حوزه نرم‌افزاری و الکترونیکی نیز می‌توان محصولاتی که در حوزه مباحث قرآنی است را معرفی کرده و ترجمه‌های مختلفی از قرآن را که توسط جمهوری اسلامی ایران کار شده است، به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های فرهنگی در حاشیه برگزاری مسابقات به منظور گفتمان بین دانشجویان مسلمان و رفع شبهات که ممکن است در ذهن برخی از قاریان و حافظان قرآن دیگر کشورها نسبت به شیعه وجود داشته باشد، از دیگر اتفاقاتی است که می‌تواند برای تأثیرگذاری بیشتر این مسابقات رخ دهد.

این مدرس قرآن یادآور شد: لازمه تشکیل کارگروه‌هایی به منظور رفع شبهات موجود درباره شیعه در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، بهره‌گیری از افراد متبحر و متخصص در این حوزه است و باید از روحانیونی استفاده شود که توانایی انتقال مطالب با رعایت تمام اصول و قواعد که موجبات اختلاف را پیش نیاورد، داشته باشند.

وی گفت: برای رفع شبهات از فرهنگ شیعه باید از منابع و فرآورده‌های نگارشی خوب استفاده کنیم تا تأثیرگذاری منفی نداشته باشد و کاملا مؤثر به بحث درباره مباحث مختلف

بپردازد؛ جزوات و کتاب‌های مرحوم علامه عسکری که در یک فضای دوستانه و محبت‌آمیز به پاسخگویی احترام‎آمیز در این زمینه می‌پردازد، بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: همچنین حضور دانشجویان در فضاهای مناسب فرهنگی و علمی چه در تهران و چه در قم از این جهت که فعالیت‌های دینی و قرآنی ما را از نزدیک مشاهده می‌کنند بسیار خوب است؛ زیرا دانشجویان در این بازدیدها با نگاه‌ها و اندیشه‌های ما آشنا می‌شوند. بازدید از برخی مجامع دینی از جمله حوزه‌های علمیه، جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه و محل اسکان و تحصیل طلاب خارجی در ایران از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌تواند برای دانشجویان در نظر گرفته شود.

اخوان‌ اقدم اظهار کرد: آشنایی دانشجویان مسلمان با پیشرفت‌های علمی، صنعتی و... می‌تواند خیلی مفید باشد اما با توجه به فرصت اندکی که دارند و باید در مسباقات قرآن باشند آن فرصت پیش نمی‌آید که از همه این دستاوردها آگاهی پیدا کنند. اگر برخی از اساتید قرآنی با این قاریان و حافظان قرآن به گفت‌وگو بنشینند و حتی به صورت کارگاهی و تئوری و نظری به بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بپردازند هم خوب است.

انتهای پیام

کد N653692

وبگردی