آفتاب

افشاگری کارگردان مشهور آمریکایی درباره کودتای اوکراین

افشاگری کارگردان مشهور آمریکایی درباره کودتای اوکراین

یک کارگردان معروف آمریکایی پس از دیدار با رئیس جمهور برکنار شده اوکراین از دست داشتن غرب در کودتا و اعتراضات در اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه اینرنتی اینترنشنال بیزنس تایمز (InternationalBusinessTimes) گزارش داد "الیور استون" کارگردان مشهور آمریکایی اعلام کرد سازمان سیا در کودتای فوریه امسال در اوکراین که منجر به سرنگونی رئیس جمهور قانونی این کشور شد نقش داشته است.

به گزارش این پایگاه خبری، کارگردان معتبر هالیوودی این اظهارات را پس از دیداری ۴ ساعته با "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور برکنار شده اوکراین بیان کرد.

این مصاحبه قرار است قسمتی از یک مستند ساخت کشور اوکراین باشد که استون اعلام کرده است به زودی توسط این کارگردان کهنه کار هالیوودی سازنده فیلم جنجالی JFK (در مورد جان اف کندی رئیس جمهور ترور شده آمریکا) منتشر خواهد شد.

الیور استون همچنین با متهم کردن "تحریک کنندگان خارجی" به دست داشتن در کشته شدن معترضان اوکراینی گفت: «شاهدان بسیاری از جمله یانوکویچ و مسؤولین پلیس معتقدند احزاب غربگرا در ورود این عناصر خارجی نقش داشته اند و اثر انگشت CIA بر روی این موضوع وجود دارد.»

استون همچنین به مصادیق دیگری از دخالت های CIA در سرنگونی حکومت ها اشاره کرد: «کودتا علیه چاوز در سال ۲۰۰۲، کودتای ایران در ۱۹۵۳، و کودتای شیلی در سال ۱۹۷۳.»

او همچنین گفت در اوکراین، افراط گرایان نونازی در پی تلاش های مکرر برای ترور، یانوکویچ را مجبور  به ترک این کشور کردند.

الیور استون تأکید کرد: «حقیقت در غرب در رسانه ها مخابره نمی شود. برای یک بار دیگر، تحریف دیگری در تاریخی در حال وقوع است، همان طور که در زمان بوش در مورد سلاح های کشتار جمعی در عراق اتفاق افتاد.

ولی من معتقدم حقیقت بالأخره  در غرب فاش خواهد شد، امیدوارم این موضوع، برای جلوگیری از ادامه جانی گری ها، به موقع اتفاق بیفتد.»

الیور استون با ساخت سه فیلم «جوخه» (۱۹۸۶)، «متولد چهارم ژوئیه» (۱۹۸۹) و  «بهشت و زمین» (۱۹۹۳) جنبه‌های مختلفی از جنگ را به ‌تصویر کشید که دو فیلم اول جایزه بهترین فیلمنامه اریجینال و بهترین کارگردانی را در مراسم اسکار برای او به ارمغان آوردند.

در کارنامه کاری الیور استون آثاری درباره رؤسای جمهوری آمریکا  به چشم می خورد. آثاری چون «JFK» درباره جان اف کندی، «نیکسون» درباره ریچارد نیکسون، و «W» درباره جرج دبلیو بوش.

دو اثر دیگر او درباره رؤسای دیگر کشور ها عبارتند از «فرمانده» درباره فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا و «جنوب مرز» درباره هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا.

وی همچنین مستندهای جنجالی «مرکز تجارت جهانی» را درباره واقعه ۱۱ سپتامبر و انهدام برجهای دوقلو ساخت و با مستند« تاریخ ناگفته آمریکا» سعی کرد "نسخه ای حقیقی از تاریخ" کشورش را بازگو کند.

او همچنین گفته بود قصد دارد فیلمی درباره ادوارد اسنودن، عامل سابق اطلاعاتی سازمان سیا بسازد.

«وال استریت» (۱۹۸۷)، «وال استریت: پول هرگز نمی خوابد» (۲۰۱۰) و «اسکندر» (۲۰۰۴) از دیگر کارهای الیور استون کارگردان منتقد دولت و سیاست های جنگ طلبانه آمریکا است

کد N653341

وبگردی