آفتاب

گمانه‌زنی‌ها درباره از سرگیری رابطه دیپلماتیک سوریه با کشورهای حوزه خلیج فارس

گمانه‌زنی‌ها درباره از سرگیری رابطه دیپلماتیک سوریه با کشورهای حوزه خلیج فارس

موافقت کویت با بازگشایی سفارتخانه سوریه در این کشور به منزله این است که کویت آخرین کشور حوزه خلیج فارس نیست که سفارت سوریه در آنجا بازگشایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری ارم نیوز، طولانی شدن بحران موجود در سوریه کشورهای حوزه خلیج فارس را به این فکر سوق داده است تا در تصمیم خود مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با دمشق و عدم فعالیت سفارت سوریه در خاک خود بازنگری کنند امری که به موجب آن دمشق می‌تواند فعالیت‌های دیپلماتیک خود را که ماه‌های متوقف شده بود، از سر گیرد.

در همین راستا تصمیم کویت مبنی بر بازگشایی سفارت دمشق در خاک این کشور به عنوان شاخصه‌ای مثبت ارزیابی شده تا جایی که گزارش‌ها به این مساله اشاره کردند که کویت آخرین کشور حوزه خلیج فارس نیست که اقدام به بازگشایی سفارت سوریه در خاک خود می‌کند.

تحلیل‌گران در این خصوص اظهار کردند که کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌خواهند که به بازگشایی سفارتخانه‌ سوریه در کشور خود معنا و مفهوم سیاسی بدهند اما این کشورها نمی‌توانند نسبت به آوارگان سوری که قادر به تمدید پاسپورت خود نیستند، بی‌توجه باشند.

سفارت دمشق در دو کشور امارات و عمان همچنان در زمینه خدمات و معاملات کنسولی با کشورهای همسایه در حال فعالیت و تحت فشار زیادی قرار دارد چرا که تعداد کارمندان آن بسیار محدود است و به دلیل سخت بودن گرفتن مجوز کار امکان بیشتر شدن کارمندانش وجود ندارد.

منابع خلیج فارس اعلام کردند که عربستان نیز به دنباله‌روی از کویت در این زمینه احتمالا اقدام به بازگشایی سفارت سوریه در خاک خود کند.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرده است که کشورش در آینده خواهان بازگشایی سفارت خود در دمشق است.

هیات دیپلماتیک و امنیتی کویتی در سفر خود به دمشق و برگزاری نشست با فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در خصوص بازگشایی سفارت کویت در دمشق گفت‌وگو کرد. نشستی که در آن هیات اعزامی کویت به مقامات سوری اعلام کرد که دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در جریان این تصمیم خود قرار داده است.

این منبع خبری همچنین به سفر هیات عمان به سوریه اشاره کرد سفری که در آن مسئولان عمان به ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کردند که سفارت کشورشان به زودی در خاک دمشق فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N653264

وبگردی