آفتاب

محسن رضایی: سال 88 من و امثال من باید جدی تر وارد صحنه می‌شدیم

محسن رضایی: سال 88 من و امثال من باید جدی تر وارد صحنه می‌شدیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا به عملکرد خود در سال 88 نقدی هم دارید؟»، گفت: من و امثال من باید جدی تر وارد صحنه می شدیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن رضایی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 و همچنین 9 دی گفت: من در رابطه با بحث حضور مردم در راهپیمایی نهم دی باید بگویم که خیلی از این هایی که اکنون می‌گویند ما خیلی در خنثی کردن فتنه زحمت کشیدیم، در آن راهپیمایی نبودند.

وی خاطرنشان کرد: من خیلی از چهره­‌ها را می شناسم که امروز معروف شدند و صحبت‌هایی نسبت به فتنه و فتنه گران می‌کنند که آن روز حضور نداشتند. حرفم این است که فتنه سال 88، اولین فتنه نیست و نبوده. حماسه نهم دی ماه نیز اولین حماسه ملت نیست. البته نه فتنه 88 و نه حماسه 9 دی نباید فراموش شود.

رضایی با بیان اینکه «سوال من این است که چرا فتنه‌های کشور را به سال 88 محدود می کنید؟» اظهار کرد: در کارهای خبری، خبرنگاران به سوابق رویدادها اشاره می کنند. حتما وقتی از فتنه 88 صحبت می شود، باید به گذشته هم اشاره کرد. علت این نوع رویکرد است که بعضی جوان‌هایی که نبودند از جمله نسل‌های سوم و چهارم انقلاب، فکر می‌کنند از ابتدای انقلاب تا حالا، یک اتفاق افتاده و یک حماسه هم بیشتر نبوده است؛ در حالی که خیلی فتنه‌های زیادی بوده که من در اینجا چند مورد از این فتنه­‌ها را احصا کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اولین فتنه در اسفند سال 57 و دو هفته پس از پیروزی انقلاب بود که آیت الله طالقانی از تهران خارج شدند و به نوعی می توان گفت یک هفته کشور بدون صاحب بود، چون دولت که نبود، شورای انقلاب کشور را اداره می کرد و ایشان نیز رئیس بود. در این ایام، منافقین، اوضاع را به دست گرفتند و در این روزها، حتی علیه امام شعار داده شد که بعد با تدبیر حاج احمد آقا، فرزند امام و راهپیمایی بزرگی که نیروهای انقلاب از در دانشگاه تهران تا میدان فردوسی انجام دادند، این حادثه خنثی شد. آقای طالقانی بازگشتند و خدمت امام رفتند.

وی ادامه داد: دومین فتنه در خرداد ماه 1358 در رابطه با «قانون اساسی» بود که در آن وقت، دولت موقت می‌گفت که رفراندوم عقب بیافتد و آقای مفتی زاده، مساله شیعه و سنی را مطرح کرده بود و در حاشیه قانون اساسی یک بحران بزرگ در حال پیش آمدن بود که با ورود حضرت امام به این موضوع، خنثی شد.

رضایی در ادامه شورش های تجزیه طلبی، فتنه گروه فرقان ، فتنه قم، فتنه بنی صدر، کودتای نوژه، کودتای قطب زاده، ماجرای ولایت مطلقه فقیه، فتنه منافقین، فتنه مهدی هاشمی که از بیت آیت الله منتظری بود، فتنه 30 خرداد، راهپیمایی جبهه ملی درمورد لایحه قصاص و تجمع اعضای این جبهه در میدان فردوسی را از فتنه های دهه اول انقلاب دانست و همچنین از تحصن در مجلس ششم و حوادث تیرماه سال 78 در تهران و مکتب ایرانی و به چالش کشیدن ارزش­‌های انقلاب در زمان دولت آقای احمدی نژاد و فتنه سال 88 به عنوان فتنه های دو دهه اخیر نام برد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما وقتی از فتنه ها صحبت می کنیم باید به دنبال تبدیل کردن فتنه‌ها به فرصت باشیم و باید به دنبال درس آموزی از فتنه‌ها باشیم؛ و اگر نه به طرفداری از یک نفر، علیه نفر دیگر یا اینکه بخواهیم یک جناح را تطهیر کنیم و یک جناح را بخواهیم محکوم کنیم قطعا ظلم به مردم و نظام است. باید سعی کنیم فرصت بسازیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش­‌هایش در ایام پس از انتخابات 88 برای تشویق موسوی و کروبی نسبت به پیگیری اعتراضات خود از طریق قانونی، اظهار کرد: من با موسوی و کروبی در این باره تماس گرفتم؛ آقای کروبی استقبال کرد ولی گفت اجازه بدهید با میرحسین مشورت کنم، آقای موسوی هم گفت که با ستادم مشورت می کنم و به شما می گویم ولی فردایش مشخص شد که مشورت‌هایش جواب نداده است. من سعی کردم صادقانه به آن‌ها بگویم که الان گارد شورای نگهبان باز است و می توانید اعتراض خود را به صورت قانونی دنبال کنید.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مقام معظم رهبری، در زمان ریاست جمهوری‌شان، اولین بار آقای میرحسین را برای نخست وزیری به امام پیشنهاد کرد و آقای هاشمی نیز موافق بود. اعضای حزب هم موافق بودند. ولیکن گروهی که بعدها به اصلاح طلب‌ها معروف شدند، با این انتخاب مخالف بودند اما در دور دوم نخست وزیری این طور نشد. در این دور رهبری خود فرد دیگری را به عنوان نخست وزیر معرفی کردند. البته آقای موسوی تا قبل از وقایع سال 88 عضو مجمع و مشاور رهبری بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «حرف من این است که کسی که اینقدر با آقا ارتباط داشته و عضو مجمع تشخیص بوده چطور خودش می­‌آید و قانون را زیر پا می­گذارد و یک مرتبه صحنه را بر می گرداند؟»، افزود: من خودم به عنوان یکی از نامزدها، در هیچکدام از راهپیمایی‌ها شرکت نکردم و مسیرم یک مسیر قانونی بود.

وی در ادامه به تلاش خود برای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در سال 88 اشاره کرد و گفت: خیلی تلاش کردم که ایشان را به این جلسه بیاورم ولی ظاهراً ایشان به شمال رفته بودند و نشد که شرکت کنند؛ دلم می خواست که ایشان در مراسم تنفیذ حضور داشته باشند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آن سال، آیا سندی از معترضین در رابطه با تقلب در انتخابات دیدید یا خیر؟ تاکید کرد: من خودم از تعدادی از اعضای ستادهای میرحسین و کروبی که همراه دوستان ما خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند شنیدم که گفتند "مطمئنیم تقلب نشده است."

وی با اشاره به حضور خود در راهپیمایی 9 دی، خاطرنشان کرد: کاندیداهای معترض حرف ما را گوش نکرده و حاضر به مشورت با ما نشدند. بعد از اینکه شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کرد، دیگر هیچ نوع حتی تماس تلفنی هم نگرفتم اما تلاش‌های زیادی کردیم؛ هم از طریق دفتر آقا و هم از راه دوستان دیگر، که ماجرا زودتر تمام شود و طولانی نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: من اگر آن سال اختیاری داشتم یا پوزیشن بیشتری می داشتم، مثلا مانند رئیس مجلس یا رئیس مجمع اختیاراتی داشتم، این مساله را حل میکردم. کاملا برایم روشن بود که این مساله قابل حل است. در همه دنیا از این ماجراها اتفاق می افتد، منتهی یک سیستم ثانویه وجود دارد که بعضی جاها به آن حل و عقد می گویند و نوعی مشورت دادن است. می آیند و نمی گذارند مسائل ادامه پیدا کند.

رضایی اضافه کرد: در حادثه آیت الله طالقانی، حاج احمد آقا رفته بود شمال و به ایشان گفته بود حالا اینجا نمی شود صحبت کنیم، منافقین اطرافمان هستند. آیت الله طالقانی را با خودرو پیکان خود به تهران و نزد امام آورد و ایشان پس از صحبت با امام یک مصاحبه عالی در دفاع از کشور کردند و برنامه های دشمنان انقلاب را نقش بر آب کرد.

وی درباره علت خروش مردم در 9 دی 88 گفت: چند دلیل باعث شد مردم به خیابان‌ها بیایند؛ اول آن‌که تظاهرات معترضین به خشونت‌های خسارت آفرین به اموال عمومی و کشور تبدیل شده بود. مساله دوم اهانت به نمادهای مراسم حضرت اباعبدالله توسط معترضان بود و مساله بعد پاره شدن عکس امام و عدم برخورد جدی با این مساله توسط هدایت کنندگان معترضین بود؛ به همین دلیل مردم احساس کردند باید کاری انجام شود و از طرفی هم ماجرا طولانی شده بود و جمعیت زیادی، تماشاگر بودند و هر روز خیابان‌ها به هم می‌ریخت و این طولانی شدن ماجرا برای مردم مساله ای بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: نقطه‌ای که مردم را به اصطلاح آتش زد و به خیابان‌ها آورد، اهانت به نمادهای عاشورا و حضرت اباعبدالله بود. برای من هم خیلی تاسف آور بود؛ خیلی هم ناراحت شدم چون خطوط قرمز ما، نمادهای عاشورا و حضرت اباعبدالله است.

رضایی با اشاره به حضور خود در راهپیمایی روز 9 دی، گفت: در روز نهم دی که از میدان فردوسی تا دانشگاه تهران می رفتم، بر روی پل حافظ، در جمعیتی که می‌آمدند دیدم که برخی از کسانی که به طرفداری از امام و رهبری و نظام و وحدت آمده‌اند دستبند و نوار سبز به دست داشتند؛ همین امر موجب شد که من مطمئن شدم که مساله تمام شده است؛ یعنی 9 دی را فقط طرفداران دولت درست نکردند، بلکه همه مردم به صحنه آمدند و از نظام و رهبری، وحدت و امنیت دفاع کردند.

وی ادامه داد: بعد از 9 دی به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و گفتم در خیابان‌ها بودم و امواج مردمی را دیدم، ماجرا تمام شده است و وحدتی به وجود آمده که ای کاش به نخبگان منتقل شود. بعد از آن راهپیمایی، نگرانی‌ام نخبگان کشور بودند که با مردم فاصله بگیرند؛ چراکه حادثه و معجزه‌ای رخ داده بود.در آن نامه از رهبری تقاضا کردم که فکری بکنیم تا نخبگان هم حول محور وحدت جمع شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا به عملکرد خود در سال 88 نقدی هم دارید؟»، اظهار کرد: قائدتاً ما که معصوم نیستیم؛ من بعضی از ملاحظات را باید کنار می‌گذاشتم و جدی‌تر وارد صحنه می شدم. باید سعی می‌کردیم ماجرا را زودتر جمع و جور کنیم. پیش‌بینی ها را کرده بودیم، اما الان احساس می‌کنم که اگر برگردیم به آن موقع باید ملاحظه کاری‌ها را کم می‌کردم. شاید البته این ملاحظه کاری موثر بود، ولی من و امثال من باید جدی تر وارد صحنه می شدیم.

وی همچنین درباره خسارات اتفاقات پس از انتخابات 88 گفت: حوادث 88 خسارات زیادی داشت که یکی از آنها همین تحریم‌ها بود. البته من معتقد نیستم صرفاً فتنه باعث تحریم‌ها شد، بلکه هم فتنه و هم طولانی شدن فتنه در تحریم‌ها موثر بود و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کارها خوابید و خسارات زیادی به اموال مردم وارد شد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه «فتنه باعث شد جمعیتی از کادر انقلاب کنار رفتند»، تصریح کرد: عده ای از اصلاح‌طلبان که جزء مذهبی‌ها بودند، رد صلاحیت شدند. البته من معترض و منتقد رد صلاحیت آنها نیستم، بلکه می‌گویم اگر فتنه نبود، اینها امروز در صحنه فعال بودند. اگر موسوی و کروبی فتنه را جمع می­کردند امروز آنها از نیروهای موثر کشور بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در اعتراضات باید مرزبندی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: حتی در اعتراضات قانونی، معترضان باید مرزبندی با دشمنان و رقبای ایران در منطقه مرزشان را تفکیک کنند.

رضایی افزود: و البته آنها که مقابل معترضین هستند باید جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند. هر دوی این شاخصه را در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب دیدیم.

وی تاکید کرد: ما از این حادثه باید به این نتیجه برسیم که اگر قوای مسئول و دولتمردان، با قاطعیت وظایفشان را انجام داده و به موقع ورود کنند، احتمالا جلوی خیلی از حوادث گرفته شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش که خطاکارترین فرد در حوادث 88 را چه کسی می‌دانید، گفت: من این گفتمان را تنزل دادن یک حادثه بزرگ به یک و دو نفر آدم می دانم، در حالی که واقعا این حادثه خسارات بزرگی برای کشور داشت. از کجا معلوم برخی از کسانی که امروز مقابل میرحسین و کروبی هستند، فردا فتنه بزرگ درست نکنند؟ مگر موسوی و کروبی قبلا جلوی فتنه‌ها نایستاده بودند، ولی امروز دچار فتنه شدند؟ به همین دلیل من مخالف این گفتمان صداوسیما هستم که روی اشخاص متمرکز می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نظام جمهوری اسلامی با تدبیر قاطعانه مساله حصر را حل می‌کند و من روی این مساله نگرانی ندارم»، افزود: نظام از روی منافع ملی و ارزش‌های انقلاب مساله حصر را حل می‌کند، به همین دلیل دوباره عده‌ای راه نیافتند و نباید از این جریان حصر، یک فتنه دیگر درست کنند.

وی خاطرنشان کرد: موسوی احساسات و عواطف هواداران احمدی‌نژاد را رعایت نکرد و البته احمدی‌نژاد هم وقتی گفت خس و خاشاک،‌ بعدش عده‌ای به خیابان آمدند. البته دفتر احمدی‌نژاد بعد از سخنرانی‌اش اطلاعیه‌ای داد و طی آن گفت که منظورش این نبوده است.

رضایی با تاکید بر اینکه باید به احساسات و عواطف مردم، بویژه مخالفان‌ خود توجه کنیم،اظهار کرد: وقتی به افراد می‌گوییم «خس و خاشاک» یا «بیسواد» یا «تازه به دوران رسیده» هستید، درست نیست. این ادبیات باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود و ما باید تحمل پذیری‌مان را بالا ببریم و بتوانیم با هم زندگی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این فضایی که از حوادث 88 فاصله گرفته‌ایم، باید صداوسیما طوری عمل کند که مردم بیایند حرف‌هایشان را بزنند. مردم بیایند مشکلات زندگی شان را بگویند و حرفشان به گوش مسوولین رسانده بشود. ما بهترین مردم را در این کشور داریم و باید دست تک تک آنها را دولت‌ها ببوسند، کما اینکه اگر مردم در 9 دی نیامده بودند نهادهای دولتی و مخالفین به بن بست رسیده بودند. مردم بودند که آمدند و هم دولت را از بن بست نجات دادند و هم مخالفینی که در رودربایستی گیرکرده بودند و نمی دانستند چکار باید بکنند.

رضایی در پایان با بیان اینکه «ما باید از این حوادث درس بگیریم و نباید بگذاریم تکرار بشوند»، گفت: من منظورم این نیست که نباید اعتراض کرد و نباید نقد کرد، اما هرچه ما نقد و اعتراض را قانونمندتر کنیم بهتر است، از کجا معلوم باز هم با فتنه دیگری مواجه نشویم. باید کاری کرد که اعتراض و نقد انجام شود ولی سرمایه گذاری، رسیدگی به مشکلات مردم رها نشود.

انتهای پیام

کد N653188

وبگردی