آفتاب

پارلمان یونان منحل شد

پارلمان یونان منحل شد

پارلمان یونان امروز (چهارشنبه) منحل شد تا راه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه ژانویه هموار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انحلال پارلمان یونان در شرایطی انجام می‌شود که بازارهای مالی و بستانکاران بین‌المللی با نگرانی شرایط این کشور را دنبال می‌کنند؛ کشوری که با ریاضت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و قرار است به‌زودی اصلاحات مالی را آغاز کند.

طبق اعلام پارلمان، انتخابات زودهنگام در 25 ژانویه 2015 برگزار خواهد شد. این تاریخ روز دوشنبه از سوی آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان تعیین شد و پارلمان جدید پنجم فوریه 2015 تشکیل می‌شود.

پارلمان یونان پس از آن منحل شد که احزاب نتوانستند بر سر انتخاب رئیس‌جمهوری آتی که پستی کاملا تشریفاتی است، به توافق برسند و سه بار رای‌گیری در پارلمان شکست خورد و همین امر به انتخابات زودهنگام انجامید. دوره ریاست جمهوری پنج ساله کارولوس پاپولیاس 85 ساله در ماه مارس به پایان می‌رسد.

نخست‌وزیر یونان روز سه‌شنبه هشدار داد که ممکن است این کشور مجبور شود از حوزه یورو خارج شود و این در صورتی است که حزب رادیکال چپگرای سیریزا در انتخابات پیروز شود. این حزب وعده داده است که به سال‌های ریاضت اقتصادی این کشور که در ازای کمک مالی اجرا شده، پایان دهد. ساماراس خطاب به رئیس‌جمهوری یونان گفت: این کشمکش در نهایت تعیین می‌کند که آیا یونان در اروپا باقی می‌ماند یا خیر.

نگرانی‌ها درباره خروج یونان از منطقه یورو، بازارها را بی‌ثبات کرده و نگرنی‌هایی را در پایتخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده است. آخرین انتخابات در یونان که سال 2012 برگزار شد، با هفته‌ها بی‌ثباتی سیاسی همراه شد و برخی نگرانند که این روند بار دیگر میان حزب محافظه‌کار دموکراسی نو و سیریزا تکرار شود.

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، سیریزا با شش درصد اختلاف از حزب دموکراسی نوین پیشی گرفته است. طبق آن چپگرایان 5 / 29 درصد و حزب دموکراسی نوین 25 درصد حمایت مردمی کسب کرد. با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که حتی اگر حزب سیریزا پیروز شود، نیاز دارد که ائتلاف تشکیل دهد و بدین ترتیب باید از تعدادی از خواسته‌های خود دست بکشد تا بتواند شریک ائتلافی پیدا کند.

انتهای پیام

کد N653135

وبگردی