آفتاب
رای الیوم بررسی کرد:

اهداف مشترک سعودی-آمریکایی از کاهش قیمت نفت

اهداف مشترک سعودی-آمریکایی از کاهش قیمت نفت

یک رسانه عرب زبان با اشاره به همسویی آل سعود با واشنگتن در زمینه کاهش قیمت نفت به اهداف مورد توافق طرفین پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه رای الیوم در مطلبی با اشاره به اهداف سعودی ها در کمک به کاهش قیمت نفت آورده است: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هنگامی که دوشنبه گذشته اذعان کرد که کاهش قیمت نفت تا حدود زیادی  یک تصمیم سیاسی است که با هدف وارد کردن فشار به اقتصاد روسیه و تضعیف آن بوده است در واقع بی ارتباط بودن موضوع کاهش قیمت را با تولید نفت رسوبی(shale oil) که تهدیدی مستقیم برای نفت اوپک و سهم آن در بازار جهانی است بنا به ادعای علی النعیمی وزیر نفت سعودی، نشان داد.

اوباما گفت که بخشی از تحلیل ما بر اساس آنچه از اقتصاد آنها باقیمانده یعنی قیمت نفت است و اعمال مجازات اقتصاد روسیه را شکننده و در رویارویی در برابر سختی ها تضعیف می کند.

رئیس جمهوری آمریکای حرفی از اینکه به عربستان توصیه های لازم را برای مقابله با هر تلاش برای کاهش تولید کرده است به زبان نیاورد اما جان مک کین سناتور جمهوری خواه به صراحات گفت که باید از عربستان به خاطر تلاشها برای کاهش قیمت نفت قدردانی کرد زیرا منجر به وارد شدن زیان به اقتصادهای روسیه و ایران می شود.

اقتصاد روسیه از بحران حادی به سبب پایین آمدن قیمت نفت رنج می برد زیرا این کاهش قیمت به زیان حدود صد میلیارد دلاری سالانه منجر می شود و اگر کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند قابل افزایش نیز است. اقتصاد روسیه تا حدود 50 درصد بر درآمدهای نفتی استوار است و این کاهش روبل را روشن می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از توطئه سعودی-آمریکایی با هدف کاهش قیمت نفت برای به زانو درآوردن روسیه و ایران سخن گفت اما وعده داد که با این توطئه مقابله کند و پیش بینی کرد که اقتصاد روسیه ظرف دو سال از بحران رها شود.

رای الیوم می نویسد: جنگ سرد به جنگ اقتصادی تبدیل شده است که سلاح نفت عربی نقش محوری ایفا می کند اما ضد روسیه و ایران و نه ضد اسرائیل و این بازی خطرناکی است که نتایج کاملا معکوس می دهد زیرا روسیه و ایران با تحریمهای اقتصادی سازگاری پیدا کرده اند و ایران به ویژه 30 سال است که در معرض تحریم های آمریکاست. اما با وجود آن به قدرت نظامی منطقه ای بزرگی تبدیل شده است و حامی همپیمانان خود در منطقه است.

بر اساس نظریه های سیاسی هر چیزی بهایی دارد و مجانی نیست اما سئوالی که مطرح می شود بهایی است که سعودی ها در برابر این قمار خطرناک و ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی مانند روسیه، ایران، الجزایر، نیجریه و ونزوئلا که بودجه خود را بر اساس صد دلار برای هر بشکه تنظیم کرده اند به دست آورده اند؟ فکر نمی کنیم سعودی ها غیر از راضی کردن دولت آمریکا دستاورد دیگری به دست آورده باشد. آیا توافق برای تغییر نظام سوریه است که سعودی ها و دولت آمریکا توافق کرده اند یا نظام ایران یا هر دو با هم؟

جواب را نمی دانیم اما داده ها آشکار کرده است که برپایی کشور مستقل فلسطین در حال حاضر مورد توجه سعودی ها نیست زیرا در اولویت های سعودی ها نیست.

کد N652947

وبگردی