آفتاب
نوبخت در نشست خبری:

بازار ارز بسیار پر ریسک است/ غیر قانونی بودن تحریم های جدید آمریکا

بازار ارز بسیار پر ریسک است/ غیر قانونی بودن تحریم های جدید آمریکا

سخنگوی دولت خبر از اختصاص ۴.۷ میلیارد دلار برای گاز رسانی به روستاها داد و گفت: کلیه روستاهای ۲۰ خانوار یا بالای صد نفر جمعیت از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود که پس از پایان جلسه هیات وزیران برگزار شد با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای اقتصاد گفت: دو مصوبه با اهمیت در خصوص توسعه کشور افزایش تولید و رفع محرومیت از برخی از شهرها و روستاها در این جلسه داشتیم.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد وزارت نفت با ۴.۷ میلیارد دلار تمامی روستاها و شهرهای کشور را که به آنها گازرسانی انجام نشده گازرسانی کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: به این ترتیب کلیه روستاهایی که ۲۰ خانوار یا صد نفر جمعیت داشته باشند مشمول این مصوبه قرار خواهند گرفت و بر این اساس دو میلیون و ۳۶۳ هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

نوبخت همچنین با اشاره به جلسه مشترک نمایندگان دولت با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که روز گذشته در مجلس برگزار شد گفت: این جلسه نشان داد که اگر ما مسائل حقوقی خود را در جلسات کارشناسی مطرح کنیم و مستقیما سخنان را بشنویم موثرتر خواهد بود تا اینکه این کار را به رسانه ها واگذار کنیم که هر یک براساس سیاق سیاسی خود بررسی کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به نتیجه جلسه مشترک میان نماینگان دولت با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفت: محصول این جلسه منجر به صدور یک بیانیه شد که آقایان توکلی، مصباحی مقدم، تاج گردون و نادران به نمایندگی از کمیسیون برنامه و بودجه و بنده، طیب نیا و آقای سیف هم به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی رسانه ها نسبت به اخبار این جلسه گفت: برخی از رسانه ها با افرادی مصاحبه کردند که در این جلسه حضور نداشتند و نماینده کمیسیون برنامه و بودجه نبودند برخی از رسانه های این بیانیه را منتشر نکردند و برخی رسانه های دیگر نیز این بیانیه را تحریف کردند که این ها به مصلحت کشور نیست.

وی با اشاره به بندهایی از بیانیه های مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان دولت گفت: در بند اول این بیانیه اشاره شده که در تاریخ ۹۲.۱۲.۲۶ مبلغ یادشده یعنی ۴.۱ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی سند خورده است بنابراین برداشت نشده اما برخی از رسانه ها همچنان تیتر می زنند که این مبلغ برداشت شده است.

معاون رئیس جمهور توضیح داد: این حرف درستی است که در اسفند ماه مبلغ ۴.۱ میلیارد دلار از حساب صندوق سند خورده که این سند اشتباها صادر شد اما هیچ پرداخت و برداشتی صورت نگرفت که دولت موظف شد سند دیگری صادر و اشکال مذکور را اصلاح کند.

نوبخت با بیان اینکه این ۴.۱ میلیارد دلار صرف امور عمرانی کشور شده است گفت: ما از نیمه دوم سال ۹۲ با عدم وصول درآمدها مواجه بودیم به طوری که وصولی خزانه تنها ۵۰ درصد بود برای همین لایحه اصلاح بودجه ۹۲ را به مجلس دادیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: از محل طرح های عمرانی سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ایرانی ارتزاق می کنند و ما منبعی برای پرداخت هزینه های عمرانی نداشتیم لذا با ستاد تدابیر ویژه تصمیم گرفتیم که این ۴.۱ میلیارد دلار را صرف طرح های عمرانی کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اسناد دیگری از سوی دولت در مورد ۴.۱ میلیارد دلار روز گذشته به نمایندگان داده شد گفت: ما اسناد خودمان را دیروز به آقای توکلی دادیم. من توکلی را فردی متدین، دلسوز و محترم می دانم و از آقای تاج گردون، مصباحی مقدم و نادران نیز به صورت ویژه تشکر می کنم که در جهت رفع ابهامات و رفع تشویق اذهان کمک کردند.

وی با اشاره به جایگاه مجلس در نظام اداری کشور گفت: مجلس جایگاه رفیعی در نظام اداری کشور دارد و مشروعیت و مقبولیت همه اقدامات قوه مجریه منوط به مصوبات مجلس است و دولت نیز همواره نسبت به قوانین مطیع بوده و خود را موظف می داند که قانون را رعایت کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ادعای مجلس نیز نسبت به برداشت دولت از صندوق توسعه کذب نبوده است گفت: به دلیل سندی که به صورت اشتباه صادر شده مجلس به این تصمیم رسید و علی رغم بیانیه مشترک فی مابین کمیسیون برنامه و بودجه و دولت؛ دولت نافی پیگیری این موضوع در دیوان محاسبات نیست و دیوان محاسبات کماکان پیگیری این موضوع را ادامه خواهد داد.

نوبخت همچنین درخصوص اسناد دیوان محاسبات که توسط دادستان منتشر شده بود گفت: در همین سند نیز تصریح شده که این مبلغ مربوط به فروش نفت است بنابراین دولت هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نکرده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت تاکید کرده بود که امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شود چرا دولت امروز را تعطیل اعلام نکرده گفت: دولت تصمیم گیری در این خصوص را به ستاد ویژه ای واگذار کرده و آنان برای تصمیم گیری نیز نیازی به کسب اجازه از هیات وزیران ندارند و خود به صورت مستقل عمل می کند و دولت نیز اختیار را به این ستاد داده است و هیچگونه دخالتی در تصمیم گیری این ستاد ندارد.

استیجاره از هیات وزیران در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته شده است آقای یونسی به نمایندگی از حزب اعتدال و توسعه برای آغاز فعالیت های انتخاباتی به سفرهای استانی می رود گفت: آقای یونسی به واسطه مسئولیتی که به ایشان در امور اقوام و اقلیت ها سپرده شده فعال هستند.

وی افزود: حزب اعتدال و توسعه این سعادت را ندارد که از عضویت یونسی در تشکیلات خودش برخوردار باشد لذا قویا این خبر مردود است.

معاون رئیس جمهور همچنین در توضیح چرایی افزایش بودجه معاون اول ریاست جمهوری گفت: ما به صورت بودجه ریزی عملیاتی بودجه را برنامه ریزی کردیم بنابراین براساس ماموریت هایی که هر یک از دستگاه های دولتی دارند برای آنان بودجه در نظر گرفته می شود.

سخنگوی دولت افزود: در تشکیلات معاون اول ریاست جمهوری نیز ماموریت های جدیدی به ویژه در بحث نظارتی در نظر گرفته شده که باید متناسب با آن ماموریت ها بودجه تخصیص یابد. ما در سازمان مدیریت نسبت به بودجه دستگاه ها حساس تر هستیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که نمایندگان اعتقاد دارند بودجه جاری دولت در سال ۹۴ افزایش یافته است گفت: هم بودجه دولت و هم بودجه قوه قضاییه به مجلس تقدیم شده و اگر مجلس احساس کرد که این بودجه زیاد و کم است می تواند تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: ما بودجه جاری دولت در سال ۹۴ را حدود ۱۱ درصد افزایش دادیم اما بودجه های عمرانی بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است و همچنین رقم هفت هزار میلیارد تومان طرح آب نیز به این بودجه عمرانی اضافه خواهد شد بنابراین بیش از سال جاری ما در بودجه ۹۴ برای طرح های عمرانی اعتبار در نظر گرفته ایم.

وی همچنین در واکنش به تحریم های جدید بر علیه ایران گفت: ما این تحریم ها را مردود می دانیم حتی اگر توجیه شود که این تحریم ها جدید نیست و این تحریم های جدید را غیر قانونی و ناعادلانه می دانیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انتصاب شما به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنان قرار است در کسوت سخنگو باقی بمانید گفت: در حوزه کاری من تغییر رویکرد به وجود نیامده بلکه دو معاونت ترکیب شده است البته سخنگویی دولت کار بسیار دشوارتر و سخت تر است اما خیلی زمانبر نیست.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس مجلس نسبت به افزایش بودجه نظامی تاکید داشته است گفت: کشوری با موقعیت ایران باید از همه ابعاد توسعه یابد اما منابع ما محدود است بنابراین باید تخصیص بهینه منابع داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با همه تلاش و علاقه ای که دولت برای تقویت بنیه دفاعی دارد ما منابع لازم در اختیار نداریم و اگر رئیس مجلس محترم فکر می کنند این بودجه کم است می توانند اگر منابعی در اختیار دارند این بودجه را افزایش دهند.

نوبخت همچنین درخصوص برنامه دولت برای کنترل بازار ارز گفت: رویکرد بانک مرکزی نسبت به نرخ ارز شناور یک رویکرد مدیریتی است یعنی ما یک نرخ ارز شناور مدیریت شده داریم.

نوبخت بخشی از تلاطم بازار ارز را به دلیل جنبه های روانی دانست و گفت: امیدوارم کسانی که می خواهند وارد بازار ارز شوند بدانند که این بازار بسیار پر ریسک است البته ما تلاش می کنیم مانند یک سال گذشته ثبات را در این بازار برقرار کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین درخصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور همزمان با برگزاری رزمایش ارتش مبنی بر اینکه اقتدار ایران تنها به برد موشک هایش نیست که مورد سوال یکی از خبرنگاران قرار گرفته بود گفت: حرف رئیس جمهور بسیار درست بود ما به اقتدار موشکی نیازمندیم اما باید به دیگر مولفه های توسعه و رفاه مردم توجه داشته باشیم اما حضور امروز رئیس جمهور در رزمایش ارتش این موضوع را می رساند که ما برای توان دفاعی خود نیز ارزش قائل هستیم.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به خبر استعفای وزیر صنعت و معدن گفت: چنین خبری صحت ندارد.

همچنین خبرنگاری پرسید دولت در یک سال اخیر در زمینه سیاست خارجی خوب عمل کرده است اما یک سری ضعف ها در روابط منطقه ای وجود دارد چرا دولت برای این مناسبات از ظرفیت آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه استفاده نمی کند؟

نوبخت پاسخ داد: دولت غیر از فرصت های غیر رسمی که در اختیار دارد از طریق دستگاه رسمی دیپلماسی هم می تواند اقداماتی انجام دهد و تردید نکنید که از تمام این ظرفیت ها برای داشتن روابط بهتر با همسایگان در حال استفاده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به بیانیه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان دولت؛ شکایت معاون حقوقی از اتهام زنندگان به دولت به برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی به کجا می رسد و آیا این شکایت همچنان پیگیری خواهد شد گفت: اگر اجازه دهید حداقل این موضوع را در سطح رسانه مختومه اعلام می کنیم و باید اجازه دهیم دستگاه نظارتی کارهای خود را همچنان پیگیری کند تا هیچ اقماضی در این زمینه نسبت به دولت وجود نداشته باشد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ورود به این عرصه نشود بهتر است چراکه این روایت را شنیده اید که صلحی میان دوطرف انجام شد و آن آخر دو مرتبه یک امایی گفته شد و دوباره دعوا نیز شروع شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر رئیس صدا و سیما تعامل دولت و رسانه ملی چگونه است گفت: حتما باید با صدا و سیما تعامل داشته باشیم و مطالب آنها را بشنویم و توقعات و انتظارات دولت را نیز متقابلا به آنها اعلام کنیم.

وی افزود: صدا و سیما در بخش هایی این فرصت را ایجاد می کند تا دولت بتواند برنامه هایش را به اطلاع مردم برساند و در بعضی از موارد نیز من فکر می کنم آقای سرافراز حتما باید تجدید نظر کنند چراکه کاملا به صورت محسوس احساس می شود با رویکرد و جایگاه ملی صحبت نمی شود.

نوبخت تصریح کرد: ما باید این فرصت را برای آقای سرافراز قائل شویم تا این فرصت را داشته باشد که تجدیدنظری در رویکرد و تعاملش با دولت داشته باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: یک واژه ای را دروغ گفتن، تحریف کردن و یا اینکه ذهن جامعه را با یک کلمه مشوش کردن یک کار غیر اخلاقی است لذا ما انتظار داریم جناب آقای سرافراز به طور شایسته ای بتواند نسبت به افزایش جایگاه و ارتقای موقعیت رسانه ملی اقدام کند.

سخنگوی دولت همچنین با انتقاد به برخی خبرگزاری ها گفت: از برخی از رسانه ها به ویژه آنهایی که عنوان خبرگزاری دارند هم باید رعایت اخلاق را کند و هم رعایت امور حرفه ای را اما می بینیم بعضی از آنها در حد یک سایت اپوزیسیون و منتقد دولت خود را محدود می کنند اما جایگاه آنها رفیع تر است.

وی همچنین درخصوص بودجه سلامت در سال 94 گفت: از جمله دستگاه هایی که در سال 94 افزایش اعتبار داشته است بودجه سلامت بود و ما چهار هزار و 800  میلیارد تومان دیگر برای اجرای طرح سلامت در تبصره 21 در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرح سلامت، مسکن و اشتغال را سه تسهیلات ویژه دولت برای سال 94 نام برد و گفت: دولت همچنان برنامه های طرح سلامت را ادامه می دهد و برای بخش مسکن نیز علاوه بر احیای مسکن مهر، طرح مسکن حمایتی را نیز دنبال خواهد کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در طرح مسکن حمایتی ما وام های ارزان قیمت به زوج جوان و سرپرست خانوار برای خرید مسکن و همچنین وام های ارزان قیمت برای ساخت مسکن به شهروندان اعطا می کنیم و علاوه بر آن هزار میلیارد تومان برای کمک به برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده است.

کد N652710

وبگردی