آفتاب
قائم مقام وزیر کشور در یزد:

روند قهقرایی سرمایه اجتماعی در کشور متوقف شده است

روند قهقرایی سرمایه اجتماعی در کشور متوقف شده است

انجمن‌ها باید برای حل این مشکلات نظیر ۳۵۰ هزار مجروح در تصادفات سالانه، ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد، ۱۵۰ هزار پرونده سالانه طلاق، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار محکوم کیفری پرونده‌های سالانه قضایی وارد عرصه شوند.

قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: دولت روند قهقرایی سرمایه اجتماعی را متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مرتضی میرباقری صبح امروز چهارشنبه ۱۰ دیماه در همایش ملی فرمانداران مراکز استان‌ها و مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌های سراسر کشور در یزد٬ با اشاره به اراده دولت مبنی بر ارتقاء سرمایه اجتماعی گفت: دولت روند قهقرایی سرمایه اجتماعی را در کشور متوقف کرده است.

وی افزود: نگاه دولت به این مقوله یک نگاه لوکس و آماری نیست بلکه هدف دولت از تقویت جامعه مدنی، آموزش شهروندان مسئولیت‌پذیر و نهادهای غیر‌دولتی و مسئولیت‌پذیر است تا به کارهای روی زمین مانده بپردازند.

این مقام مسئول تاکید کرد: این یک توهم و افسانه است که با امکانات حکومتی و دولتی و چند هزار مدیر در سراسر کشور بتوان مسائل جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به مراحل مسئولیت‌پذیری شهروندان در حل و فصل مسائل جامعه گفت: نخستین ایستگاه شناختن حقوق شهروندی، دومین ایستگاه شناخت وظایف شهروندی و ایستگاه سوم مسئولیت‌پذیری آنان در قبال اجتماع است.

مرتضی میرباقری اضافه کرد: تشکل‌های ما باید از وضعیت کشور اطلاع داشته باشند و به فراخور در جهت حل مسائل وارد شوند.

وی با عنوان اینکه مقوله پیشرفت دو وجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد. ایران در سخت افزار مانند علوم هسته‌ای، تسلیحاتی موفق بوده است، گفت: بعد نرم‌افزاری پیشرفت یعنی سبک زندگی ما با مشکل روبرو است و این در حوزه‌های مختلف از جمله طلاق، روابط همسایگی، فرهنگ کارجمعی، عدم رعایت قوانین، تفریحات، خوراک و... تعریف می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور گفت: در سال‌های گذشته از نظر ما توسعه، رشد اقتصادی بوده در حالیکه دنیا به این موضوع رسیده که باید شاخصه‌های اجتماعی و زیست محیطی را در انجام امور اقتصادی و صنعتی مورد توجه قرار داد و سپس تصمیمات بزرگ گرفت.

میرباقری گفت: مباحث اجتماعی بطور اجمالی در قانون برنامه چهارم و پنجم گنجانده شد و این مهم در قانون برنامه ششم دیده شده است.

وی گفت: دولت تدبیر و امید امسال پس از ۱۰ سال طرح سرمایه اجتماعی را اجرا کرده و میزان سرمایه اجتماعی را در کشور سنجیده درحالی که کشورهای توسعه یافته این اقدام را ۲ سال یکبار انجام می‌دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر نقش بی‌بدیل سازمان‌های مردم نهاد در ارتقای سرمایه اجتماعی گفت: باید موانع را در ایجاد این انجمن‌ها از پیش رو برداشت و کارهایی که متقاضیان را پشیمان می‌کند، حذف کرد.

وی در این رابطه به ارائه آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور پرداخت و گفت: انجمن‌ها باید برای حل این مشکلات نظیر ۳۵۰ هزار مجروح در تصادفات سالانه، ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد، ۱۵۰ هزار پرونده سالانه طلاق، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار محکوم کیفری پرونده‌های سالانه قضایی وارد عرصه شوند.

کد N652488

وبگردی