آفتاب
افخم در نشست خبری /مشروح/:

پاسخ نامه ظریف از سوی مقامات عربستان/ ایران از طرح روسیه درباره سوریه حمایت می‌کند

پاسخ نامه ظریف از سوی مقامات عربستان/ ایران از طرح روسیه درباره سوریه حمایت می‌کند

نامه آقای ظریف به همه همتایان خود به غیر از رژیم صهیونیستی است که طبیعتا از سوی تهران به ریاض نیست ارسال شده و پاسخ مقامات عربستان نیز دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از پاسخ عربستان به نامه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در ابتدای سخنان خویش سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) را تسلیت گفت و با اشاره به سالروز ۹ دی اظهار داشت: این روز موجب تحکیم پیوند مردم با نظام و رهبری شد و باید برای رسیدن به وحدت و همدلی بیشتر و قانونگرایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاسیس پایگاه نظامی از سوی دولت انگلستان در بحرین٬ تصریح کرد: ما همواره گفته‌ایم بحث تامین امنیت منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه، بحث اصولی‌ای است که تنها بر اساس همکاری و هماهنگی میان کشورهای منطقه شکل می‌گیرد و هر چیزی خارج از این رویه می‌تواند آثار منفی به جای بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان٬ ادامه داد: متاسفانه انگلستان بر اساس استفاده از استانداردهای دو گانه در مباحث مختلف به دنبال امنیتی‌سازی منطقه است و حتی بر اساس برخی از تحلیل‌ها به دنبال بازگشت به دوران استعمار خلیج فارس است که کشور‌ها باید بدانند از تحمیل پیمان‌های نظامی و تحمیل شرایط گذشته خارج شوند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مسئولی از مقامات کشورمان نامه‌ای تهدید آمیز به عربستان نوشته است٬ خاطرنشان کرد: چنین نامه‌ای در میان نیست آخرین نامه، ‌نامه آقای ظریف به همه همتایان خود به غیر از رژیم صهیونیستی است که طبیعتا از سوی تهران به ریاض نیست ارسال شده و پاسخ مقامات عربستان نیز دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برخی از تحلیل‌ها مبنی براینکه عربستان با کاهش قیمت نفت قصد ضربه زدن به ایران بر مذاکرات را داشته است٬ ابراز داشت: در بحث نفت، گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون کاهش قیمت نفت در بازار و تاثیرات آن در مبادلات تجاری وجود دارد٬ البته باید گفت که بازار نفت در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین نوساناتی بوده است و این مسئله برای اولین بار رخ نداده ولی همزمانی با برخی رویداد‌ها و تحولات سیاسی گمانه‌زنی‌ها را درباره تصمیمی سیاسی در این روند را بیشتر کرده است.

وی افزود: اغراق است بگوییم اراده یک کشور چنین آثار و شرایطی را موجب شده و باید مجموعه عوامل متعدد را مورد بررسی قرار داد و اینکه مستند می‌باشد مبنی بر اینکه عربستان با کاهش قیمت نفت می‌خواهد بر مذاکرات تاثیر بگذارد٬ ما ندیده‌ایم.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید آیا برنامه فوری برای سفر وزرای خارجه دو کشور به پایتخت‌ها وجود دارد که وی پاسخ داد: چنین برنامه فوری وجود ندارد تهران و ریاض از مناسبات سیاسی برخوردارند. گفتگو‌ها و مناسبات سیاسی میان دو کشور در جریان است و سفرا فعالیت‌های خوبی دارند. در خصوص سفر در سطوح بالا رایزنی‌هایی صورت گرفته ولی زمان مناسب آن مشخص نشده است.

افخم در پاسخ به این سوال که پاسخ عربستان به نامه آقای ظریف چه بوده است٬ بیان کرد: در این نامه دیدگاه‌های عربستان در خصوص نقش و جایگاه کشورمان بیان شده که قبلا نیز این پاسخ‌ها در صحبت‌های برخی از مقامات این کشور گفته شده بود.

خبرنگاری از افخم پرسید که یکی از مقامات رژیم صهیونیستی گفته است اسرائیل درصدد است سال‌های آتی سفارتخانه‌اش را در تهران بازگشایی کند٬ نظر شما در این‌باره چیست که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عنوان کرد: این حرف‌ها٬ حرف‌های بیهوده است که ارزش پاسخگویی نیز ندارد.

وی در باره نظر جمهوری اسلامی ایران درباره طرح روسیه برای پایان‌دادن به بحران سوریه گفت: ما از ابتدای بحران سوریه همواره گفته‌ایم که راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به این بحران است و روند تحولات این کشور به درستی این تحلیل را نشان داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی برای تحرک سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه و در نظر گرفتن شرایط منطقه‌ای و حق انتخاب مردم سوریه برای آینده‌شان حمایت می‌کند٬ تاکید کرد: گفتگو تنها راه حل پایان دادن به بحران است که باید میان گروههای سوری ـ سوری باشد٬ رایزنی‌های سیاسی نیز با روس‌ها در این خصوص داشته‌ایم و جمهوری اسلامی ایران نظر خود را در اینباره اعلام کرده است و امیدواریم این طرح به فروکش کردن بحران کمک کند.

کد N652312

وبگردی