آفتاب

هشدار روسیه درباره توافق هسته ای اوکراین با آمریکا

هشدار روسیه درباره توافق هسته ای اوکراین با آمریکا

روسیه در واکنش به توافق هسته ای اوکراین و آمریکا اعلام کرد که این توافق، امنیت اروپا را با خطر روبرو می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، اوکراین در اقدامی جدید برای تامین سوخت راکتورهای هسته ای خود، قراردادی را با شرکت های آمریکایی منعقد کرده اما وزارت خارجه آمریکا معتقد است که این قرارداد نه تنها زندگی مردم اوکراین بلکه مردم اروپا را نیز تهدید می کند. 

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: به نظر می رسد مقامات کی یف درس های لازم از تراژدی چرنوبیل را فرا نگرفته اند و امنیت هسته ای را فدای ملاحظات سیاسی کرده اند. عواقب هر گونه حادثه احتمالی در نیروگاه های هسته ای اوکراین تماما بر عهده اوکراین خواهد بود. 

شرکت انرگواتم که مسئولیت اداره نیروگاههای هسته ای اوکراین را بر عهده دارد و شرکت آمریکایی وستینگهاوس شب گذشته در بروکسل توافق نامه تامین سوخت هسته ای برای نیروگاههای هسته ای اوکراین امضا کردند.

اوکراین به منظور کاهش وابستگی به روسیه و افزایش تنوع منابع تامین سوخت هسته ای مورد نیاز چهار نیروگاه هسته ای خود تلاش می کند.

در سال های 2012-2013 میلادی مشکلاتی در فعالیت یکی از نیروگاههای هسته ای جنوب اوکراین دیده شد. گفته می شود این مشکلات ناشی از سوخت هسته ای که وستینگهاوس در اختیار این نیروگاه می گذاشت، بوده است.

نیروگاههای هسته ای اوکراین نزدیک به 47 درصد از برق مورد نیاز این کشور را تامین می کنند.

کد N652026

وبگردی