آفتاب
جزئیات نشست شب گذشته شورای امنیت؛

نتیجه تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو/رای ممتنع نیجریه درآخرین لحظات

نتیجه تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو/رای ممتنع نیجریه درآخرین لحظات

منابع فلسطینی اعلام کردند: امتناع نیجریه از رای مثبت به طرح پیشنهادی فلسطین در شورای امنیت، این طرح را از اکثریت لازم برای تصویب که 9 رای بود، انداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه لبنانی العهد در گزارشی نوشت: طرح پیشنهادی فلسطین در زمینه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی 1967 شب گذشته در نشست شورای امنیت پس از آنکه آمریکا مخالفت قاطع خود را با آن اعلام کرد، از به دست آوردن رای های لازم برای تصویب باز ماند.

بر این اساس، در این نشست هشت کشور فرانسه، چین، روسیه (سه عضو دائم شواری امنیت)، به همراه اردن، آرژانتین، شیلی، چاد و لوکزامبورگ (اعضای غیر دائم) به طرح پیشنهادی فلسطین رای مثبت دادند.

در مقابل دو کشور آمریکا (عضو دائم شورای امنیت) و استرالیا که از همپیمانان اصلی و نزدیک رژیم صهیونیستی هستند به این طرح رای منفی دادند. پنج کشور انگلیس (عضو دائم شورای امنیت)، لیتوانی، کره جنوبی، رواندا و نیجریه نیز رای ممتنع دادند تا طرح پیشنهادی فلسطین تنها با یک رای به حداقل 9 رای برای تصویب نرسد.

منابع دیپلماتیک پیش از این اعلام کرده بود که نیجریه به طرح پیشنهادی فلسطینی رای مثبت خواهد داد اما امتناع این کشور در لحظات آخر از ارائه رای مثبت، طرح تشکیلات خودگردان فلسطین را به شکست کشاند.

البته ناگفته پیداست که حتی اگر این طرح با 9 رای مثبت نیز تصویب می شد آمریکا از حق وتو برای عدم تصویب آن استفاده می کرد، اما عدم رسیدن آرای مثبت لازم (9 رای) باعث شد واشنگتن مجبور به استفاده از حق وتو نشود.

این در حالی است که به نظر نمی رسد حتی در صورت تصویب این طرح در شورای امنیت تغییری جدی در رویکردهای توسعه طلبانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در فلسطین رخ دهد.

کد N651860

وبگردی