آفتاب

خشم فلسطین از مخالفت شورای امنیت با طرح پایان اشغال/عریقات:به دادگاه بین‌المللی می‌پیوندیم

خشم فلسطین از مخالفت شورای امنیت با طرح پایان اشغال/عریقات:به دادگاه بین‌المللی می‌پیوندیم

در پی وتوی پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین توسط آمریکا در شورای امنیت مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام آمریکا تاکید کرد: فلسطین در واکنش به این اقدام واشنگتن به طور رسمی به دادگاه کیفری بین‌المللی خواهد پیوست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: ناکام ماندن پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین توسط آمریکا ضربه‌ای به قانون بین‌المللی و توجیحی برای اسرائیل جهت ادامه تجاوزات خود علیه مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها در قدس است.

وی گفت: ما در واکنش به وتوی آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی خواهیم پیوست و در نشست فوق‌العاده امروز (چهارشنبه) در خصوص پیوستن فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

محمود الهباش، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرد: ما در نشست فوق‌العاده امروز در خصوص پیوستن فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اقدام آمریکا در به شکست کشاندن پیش‌نویس قعطنامه پایان اشغالگری بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.

وی ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا تاکید کرد: واکنش از اسرائیل طرفداری کرده و با این اقدام خود مانع دیگری بر سر راه تحقق صلح در منطقه گذاشته است.

وی افزود: ما همچنان به مبارزه علیه اسرائیل ادامه می‌دهیم و خاک خود را حفظ خواهیم کرد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز ضمن ابراز ناخرسندی و محکومیت اقدام آمریکا علیه تصویب پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری تاکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده تا جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل اقدامی اتخاذ کند چرا که مردم فلسطین از مدت‌ها پیش مشکلات زیادی را تحمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: شورای امنیت بار دیگر در پایبندی به حفظ حقوق مردم فلسطین شکست خورده و در اتخاذ اقدامات ناتوان مانده است.

منصور افزود: نتایج رای گیری نشان می‌دهد که شورای امنیت آمادگی لازم را برای برعهده گرفته مسئولیت‌های خود در ایجاد راهکار عادلانه برای مساله فلسطین ندارد.

همچنین دینا قعوار، نماینده دائم اردن در سازمان ملل اعلام کرد: من پیش‌بینی کرده بودم که پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری به دلیل وتوی آمریکا در شورای امنیت شکست بخورد.

وی گفت: ما بارها تلاش کردیم تا پیش‌نویس پایان اشغالگری را برای رای گیری به شورای امنیت ارائه کنیم اما به دلیل تلاش برای در اختیار گرفتن حمایت بیشتر از این پیش‌نویس ارائه آن را به تاخیر انداختیم.

جمیل مزهر، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین نیز تاکید کرد: اقدام آمریکا در وتوی پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری نشان دهنده طرفداری واشنگتن از اسرائیل و فراهم سازی پوشش لازم برای ادامه اقدامات اسرائیل در احداث شهرک‌سازی‌ها و هتک حرمت مقدسات فلسطینی‌ها در قدس است.

وی اقدام فلسطین برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی جهت تحت پیگرد قرار دادن اسرائیل به خاطر جنایت‌هایش علیه مردم فلسطین را ستود.

مزهر همچنین تاکید کرد: مردم فلسطین تنها مردم جهان هستند که همچنان تحت اشغال زندگی می‌کنند در نتیجه مقاومت فلسطین حق دارد تا اقداماتی برای آزاد سازی اراضی فلسطینی از اشغال و عدم سکوت در برابر جنایت‌های اسرائیل اتخاذ کند.

گروه‌های مالی و اسلامی نیز در بیانیه‌ای با ارائه پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری به شورای امنیت مخالفت کرده و خواهان لغو آن شدند.

در این بیانیه آمده است: این پیش‌نویس جدول زمانی را برای پایان اشغال مطرح می‌کند که موجب باز شدن باب مذاکرات دو جانبه با نظارت آمریکا می‌شود و این یعنی ادامه حمایت مجدد آمریکا از اسرائیل برای همین ما با مذاکرات بیهوده مخالف هستیم.

در این بیانیه تاکید شده است: مردم فلسطین حق دارند در برابر اسرائیل مقاومت کنند و به مبارزه خود ادامه بدهند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: قدس پایتخت مردم فلسطین باقی خواهد ماند و فلسطینی‌ها اجازه لطمه زدن به آن را نخواهند داد.

گروه‌های ملی فلسطین در این بیانیه خواهان افزایش تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی و ایجاد وحدت جهت مقابله با چالش‌هایی شدند که مساله فلسطین با آن مواجه است.

انتهای پیام

کد N651741

وبگردی