آفتاب

خبرنگار فرانسوی: "غرب بیچاره" در 2015 هدف حملات سیستماتیک داعش است

خبرنگار فرانسوی: "غرب بیچاره" در 2015 هدف حملات سیستماتیک داعش است

روزنامه‌نگار فرانسوی و کارشناس مسائل خاورمیانه هشدار داد که اروپا باید برای حملات سیستماتیک شبه نظامیان داعش در سال آتی آماده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژان میشل درنوشه، خبرنگار و کارشناس مشهور مسائل خاورمیانه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در کنار کسانی که می‌خواهند اروپا را به یک سرزمین اسلامی بدل کنند افراد دیگری نیز هستند که می‌خواهند این قاره را به سرزمین جنگ تبدیل کنند.

ورنوشه خاطرنشان کرد: ما همه از وقایع اخیر در فرانسه از جمله حمله به ماموران پلیس توسط افراد مسلح به چاقو ناراحتیم و باید گفت که ما شاهد اتفاقات بیشتری از این قبیل خواهیم بود.

این کارشناس متذکر شد، با وجود اینکه مقامات سعی می‌کنند این حملات را نامرتبط و ساده جلوه دهند، در حقیقت رابطه‌ای میان آنها وجود دارد. عاملان این حوادث به عنوان افرادی دچار بی‌ثباتی روانی توصیف شدند. درست است که آنها مشکل داشته‌اند که توانستند دست به این اقدامات بزنند اما بسیاری دیگر هستند که اقدامات آنها را بررسی می‌کنند.

وی توضیح داد: بنابراین اروپا نمی‌تواند اکنون خود را امن بداند به ویژه با توجه به این موضوع که فرانسه، انگلیس و استرالیا (که در همه آنها اخیرا اتفاقاتی مشابه رخ داده) اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش هستند.

از نظر این خبرنگار، از همه اینها بدتر، این حقیقت است که گروه داعش جنبشی است که توسط ایالات متحده ایجاد و حمایت شده است که ممکن است در نگاه اول متناقض به نظر بیاید. ورنوشه رابطه بین حمایت آمریکا از داعش و تشکیل ائتلاف علیه آن را پدال گاز در کنار پدال ترمز در ماشین توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد در یک طرف این جنبش حمایت می‌شود و از سوی دیگر مورد مخالفت و محدودیت واقع می‌شود. از نظر ورنوشه این پارادوکس به رویکرد ژئوپولوتیک آمریکا برمی‌گردد. جنگ جهانی علیه شبه نظامیان بنیادگرا با حضور چین و هند.

ورنوشه معتقد است که در جهان مرتبط امروز استفاده از مفهوم جنگ جهانی یا محلی نتیجه‌ای ندارد چراکه هر دوی این مفاهیم به هم مرتبط هستند.

این کارشناس فرانسوی در ادامه اظهاراتش با اشاره به عمومیت عضویت افرادی از سراسر جهان در جنگ‌های گروه داعش در سوریه و بین النهرین عنوان کرد: به کسانی که معتقدند تنها فعالان محلی در درگیری‌های منطقه شرکت می‌کنند باید به آنها جنگجویان چچن را در سوریه و عراق یادآوری کرد. به عنوان مثال دیگر هم می‌توان به موج شبه نظامیان اویغوری که به داعش می‌پیوندند اشاره کرد.

در این رابطه ورنوشه متذکر شد، حتی کشورهایی مانند چین که سعی می‌کنند در درگیری‌های خاورمیانه خود را دور نگه دارند، نمی‌توانند.

به اعتقاد وی با کمک سازمان همکاری شانگهای، چین در تلاش است تا بلوک دفاعی چین روسیه را که ممکن است هند نیز به آن بپیوندد تقویت کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه توضیح می‌دهد، حدود 400 میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند و از قرن 19 میلادی فرقه‌های مشخص از هندی‌ها با جنبش‌های وهابی که در پنجاب و پیشاور گسترش یافته‌اند بیعت کرده‌اند.

ورنوشه می‌گوید: موقعیت واقعی کاملا با چیزی که (غربی‌ها) ما فکر می‌کنیم متفاوت است. درآمدهای نفتی قطر و عربستان فرقه‌های وهابی را در غرب گسترش می‌دهد.

ورنوشه در کتاب جدیدش به نام «مساله پیچیده: آیا وهابی‌ها علیه اسلامند؟» نوشته است: تعریف جامع از فرقه‌های جهان اسلام با اطلاعات آمریکا پیچیده شده که عربستان را به ابزار جنگ تبدیل کرده است.

وی ادامه داده است: اسلام سنی همیشه از نمونه امپراتوری عثبمانی به عنوان نماد امت اسلامی، الهام گرفته است. در طول جنگ جهانی اول، غرب دیوی(وهابیت) را در خاورمیانه ایجاد کرد که به نوعی به فرقه‌های پروتستانی اروپا در قرن 17 میلادی شباهت داشت. در واقع آمریکا، مولود فرقه‌های پروتستانی بود و حاصل فرقه‌های صوفی نیز عربستان است که امروز به بهترین یار و عزیز واشنگتن تبدیل شده است.

به اعتقاد این خبرنگار، این کشور سراسر خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده و به عاملی برای درگیری‌های بین اسرائیل و فلسطین (که آمریکا نیز از آن حمایت می‌کند)، ویرانی در عراق، لیبی، لبنان، سوریه و ... تبدیل شده است.

ورنوشه در اظهاراتی بحث‌انگیز تاکید کرد: اکنون، در بعضی نقاط روشن شده است که آمریکا به همراه عربستان سعودی در حال ایجاد ارتشی هستند که می‌تواند به اروپا حمله کند. این یک ارتش با تجربه است که هیچ ترسی از سر بریدن ندارد... سربازان این ارتش از زمانی که نوجوان بودند، جنگیده‌اند و اکنون چیزی برای از دست دادن ندارند... افسوس، غرب بیچاره!

انتهای پیام

کد N651441

وبگردی