آفتاب

پاکستان حکم زندان طراح حمله تروریستی بمبئی را لغو کرد

پاکستان حکم زندان طراح حمله تروریستی بمبئی را لغو کرد

یک دادگاه پاکستانی حکم زندان طراح حمله تروریستی بمبئی را لغو کرد؛ این اقدام احتمالاً تلاشی برای آزاد کردن او است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امکان آزاد شدن زکی الرحمان لخوی، طراح حمله تروریستی در بمبئی اتفاقی شرم‌آور برای دولت پاکستان خواهد بود، چراکه این دولت متعهد شده تا در پی حمله خونین طالبان به مدرسه‌ای در پیشاور شرایط را بیش از گذشته برای شبه‌نظامیان دشوار کند.

این اتفاق همچنین امکان بروز درگیری سیاسی با هند را افزایش خواهد داد. دولت هند مدت‌هاست که اسلام‌آباد را به تساهل در برابر شبه‌نظامیان فعال در این کشور متهم می‌کند.

لخوی یکی از هفت مردی بود که به علت ارتباط داشتن با حمله تروریستی در بمبئی در سال 2008 متهم شد. در این حمله تروریستی 166 تن کشته شدند.

این فرد همچنان در زندان است و دولت می‌تواند به تصمیم دادگاه مبنی بر تعلیق حکم وی اعتراض کند. با این حال دولت هند بلافاصله این مساله را محکوم کرد و آن را «شدیداً آزاردهنده» خواند.

پیش از این در 18 دسامبر قاضی یک دادگاه ضد تروریسم برای او قرار وثیقه تعیین کرد و گفت: شواهد کافی برای نگهداشتن لخوی در زندان وجود ندارد. با این حال دولت پاکستان سریعاً دستور بازداشت 30 روزه لخوی را صادر کرد.

بنا به گفته دادستان پاکستان، دادگاه تجدیدنظری که لخوی در پی حکم بازداشت 30 روزه‌اش درخواست برگزاری آن را کرده بوده نیز به ناکافی بودن شواهد رای داده است.

گفته می‌شود حکم دیگری قرار است برای لخوی در 15 ژانویه صادرشود که اگر تا آن زمان وزارت کشور بتواند شواهد کافی علیه لخوی پیدا کند، حکم کنونی لغو می‌شود.

اخبار مربوط به آزادی لخوی، همه توجهات را به سیاست‌های پاکستان در قبال شبه‌نظامی‌گری معطوف کرده است چراکه این دولت متعهد شده بود تا در پی حمله پیشاور محدودیت‌های شدیدتری را علیه گروه‌های تروریستی در این کشور اعمال کند.

دولت هند مدت‌هاست که اتهاماتی را علیه «لشکر طیبه»، یک گروه تروریستی در پاکستان مطرح می‌کند. این گروه مسوول حمله تروریستی در بمبئی بود.

انتهای پیام

کد N651220

وبگردی