آفتاب
در انتقاد از جنگ 13 ساله آمریکا در افغانستان؛

کرزای: غربی‌ها در جایی اشتباه و به روشی اشتباه جنگیدند

کرزای: غربی‌ها در جایی اشتباه و به روشی اشتباه جنگیدند

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان از نقش نیروهای ناتو و آمریکا در جنگ با تروریسم طی 13 سال گذشته انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری خامه پرس، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان از تصمیم ناتو و آمریکا برای پایان دادن به نقش رزمی در کشورش استقبال کرد و گفت که بارها از نیروهای ائتلاف تحت رهبری ناتو خواسته بود که اصلاحاتی را در رویکردشان در جنگ با تروریسم داشته باشند.

کرزای گفت که با توجه به جغرافیای جنگ وشیوه‌های عملیاتی، نیروهای آمریکا و ناتو در جنگی نامناسب علیه تروریسم مشارکت داشتند.

وی ابراز امیدواری کرد که با پایان عملیات جنگی ناتو و آمریکا، جامعه بین‌الملل درخواست‌های مردم افغانستان را برای تجهیز کامل نیروهای امنیت ملی کشورش بپذیرد.

کرزای همچنین بر اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از تلفات غیرنظامی تاکید کرد تا حادثه‌ای مشابه مرکز ولایت لوگر که در جریان آن سه‌ غیرنظامی در حمله هوایی کشته شدند، تکرار نشود.

آمریکا و ناتو پس از 13 سال جنگ در افغانستان، روز یکشنبه رسما به ماموریت نظامی خود در این کشور پایان دادند و مسوولیت‌ها به نیروهای افغان واگذار شد. با وجود پایان ماموریت جنگی ناتو و آمریکا، تعدادی از نیروها برای آموزش و مشاوره به نیروهای افغان باقی خواهند ماند و عملیات آنها از اول ژانویه آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان با صدور بیانیه‌ای در انتقاد از روش جنگی ناتو تاکید کرد: نیروهای غربی در جای اشتباه و به روش اشتباه جنگیده‌اند. من همواره از جامعه جهانی درخواست می‌کردم تا پناهگاه‌های امن تروریست‌ها را هدف بگیرند. این پناهگاه‌ها در داخل روستاهای افغانستان نبود بلکه در خارج از مرزها بود. جامعه جهانی باید با تجهیزات مدرن از نیروهای افغان حمایت کند. من امیدوارم که با پایان عملیات نظامی ناتو تعدا تلفات غیرنظامیان کشورم کاسته شود.

انتهای پیام

کد N650965

وبگردی