آفتاب

مصر 2014 ... سال انتصاب سیسی، تبرئه مبارک و خشونت در سینا

مصر 2014 ... سال انتصاب سیسی، تبرئه مبارک و خشونت در سینا

سال 2014 مصر با همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور آغاز شد و سپس عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع این کشور ترفیع یافت و با اکثریت آرا رئیس‌جمهور منتخب مصر شد. در حالی که محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین و مخالفان کودتا در این سال ادامه یافت و حسنی مبارک تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت شبکه خبری الجزیره با نگاهی به وقایع مصر در گزارشی نوشته است: در اواسط ژانویه 2014، مردم مصر به پای صندوق‌های رای‌ رفتند تا موافقت خود را با قانون اساسی جدید این کشور اعلام کنند.

طبق اعلام مسوولان بیش از 98% رای‌دهندگان موافقت خود را با این قانون اعلام کردند در حالی که میزان مشارکت در انتخابات 38% بود. برگزاری این همه‌پرسی همزمان شد با تظاهرات طرفداران ائتلاف ملی هم حمایت از مشروعیت نظام که در اعتراض به این همه‌پرسی و دعوت به تحریم آن دست به تظاهرات زدند و در نهایت این تظاهرات به اقداماتی خشونت‌آمیز و درگیری نیروهای امنیتی مصر با تظاهرکنندگان انجامید و در این بین 11 تن از تظاهرکنندگان کشته شدند. منابعی در پلیس مصر هم ده‌ها معترض وابسته به گروه اخوان‌المسلمین را به اتهام ایجاد آشوب بازداشت کردند.

تصویب قانون اساسی جدید با ادامه خشونت‌ها و اعتراضات ممکن نشد. در 26 ژانویه 2014، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر پنج روز پس از عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر از اصلاح نقشه راهی که مسوولان صادر کرده بودند، خبر داد.

طبق این اصلاحات باید انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پیش از انتخابات پارلمان این کشور برگزار می‌شد و روز بعد (27 ژانویه) عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر به رتبه سپهبدی ارتقا یافت. این بالاترین رتبه نظامی در ارتش مصر است. آماده‌سازی زمینه‌ها برای ورود سیسی به کاخ ریاست‌جمهوری اعلام پایان دوره کاری‌اش در ارتش مصر و قصد وی برای ورود به دور رقابت‌های ریاست‌جمهوری ادامه یافت. در این میان کابینه حازم الببلاوی استعفا داد و کابینه جدیدی به ریاست ابراهیم محلب تشکیل شد. در روزهای پایانی این ماه هم شاهد تصمیم دادگاه مصر برای ارجاع پرونده 528 معترض کودتا به مفتی مصر بودیم که این امر به معنای این تصمیم دادگاه برای صدور حکم اعدام آنان بود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها یک نامزد رقیب برای سیسی وجود داشت. وی حمدین صباحی بود که در اولین انتخابات دموکرات مصر پس از انقلاب ژانویه 2011 توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد.

صباحی از همان ابتدا اعلام کرده بود که شانس کمی در این انتخابات دارد اما انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای اول و دوم رای‌گیری خیلی مورد توجه رای‌دهندگان قرار نگرفت و این امر موجب شد تا کمیته انتخابات، آن را یک روز دیگر هم تمدید کند. روز سوم انتخابات با استقبال خوب مردم مواجه شد و در نهایت با پیروزی قاطع سیسی که سوم ژوئن اعلام شد، به پایان رسید.

مراسم تحلیف سیسی

انتصاب سیسی

سیسی هشتم ژوئن مراسم تحلیف را به جای آورد و سپس به مقابله با «خطر گروه اخوان‌المسلمین» ادامه داد. دادگاه مصر در 21 ژوئن حکم اعدام محمد بدیع رهبر گروه اخوان‌المسلمین و 182 تن از یاران محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر را صادر و آنان را به اتهام یورش به یک مرکز پلیس در یکی از شهرهای استان المنیا و به آتش کشیدن آنجا محکوم کرد.

در مورد طرح ملی که سیسی خود به مصری‌ها ارائه کرد، در ماه اوت طرح ساخت یک انشعاب جدید برای کانال سوئز که مسیر مهمی برای دریانوردان جهان و منبع اصلی ارز خارجی مصر محسوب می‌شود، اعلام شد.

این طرح تنها در بخش داخلی به مزایده گذاشته شد و دولت درب مشارکت عمومی را با صدور اوراق مشارکت در بانک‌ها باز کرد و به این ترتیب ده‌ها میلیارد سرمایه جمع‌آوری شد که البته بیشتر آنها از منابع هیات‌های دولتی و بازرگانان تامین شد و تنها سه میلیارد آن را شهروندان مصری یا به دلیل تمایل در حمایت از طرح و یا چشمداشت به سود این طرح در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کردند.

در اواخر سال 2014 شاهد تصویب قانونی از سوی دولت مصر بودیم که به موجب آن ائتلاف حامی مرسی و فعالیت‌های آن جرم محسوب می‌شد. این قانون در کنار دیگر عوامل به عقب‌نشینی برخی قدرت‌ها مثل حزب‌ الوسط، استقلال و الوطن کمک کرد. این در حالی است که اختلافات میان شرکای انقلاب ژانویه از جمله جنبش 6 آوریل و سوسیالیست‌های انقلابی ادامه یافت.

در بخش خارجی، در 17 ژوئن، سیسی از حمایت خارجی مهمی برخوردار شد و شورای صلح و امنیت آفریقا لغو مشارکت مصر در فعالیت‌های این اتحادیه را لغو کرد و این تصمیم راه را برای حضور سیسی در کنفرانس سران آفریقا که کمی بعد در همین ماه در کشور غنا برگزار شد، باز کرد و سیسی در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهور مصر به الجزایر رفت.

گشایش در روابط مصر و قطر

عبدالفتاح سیسی و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر

سیسی به تلاش‌های خود برای جلب حمایت‌های بین‌المللی از حکومتش ادامه داد و به روسیه، فرانسه، ایتالیا، واتیکان و چین سفر کرد.

همچنین در روزهای پایانی سال با نظارت عربستان با قطر سازش کرد و به این ترتیب به شکلی واضح زبان دشمن‌ستیزانه رسانه‌های مصری علیه قطر تغییر کرد. پخش شبکه ماهوار‌ه‌ای الجزیره مصر از مرکز دوحه متوقف شد.

حسنی مبارک

تبرئه مبارک

در نوامبر 2014 دادگاه مصر پس از حدود سه سال، دادخواست‌ها و اتهامات مطرح شده علیه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر مبنی بر دست داشتن وی در قتل صدها تظاهرکننده در جریان انقلاب ژانویه 2011 را رد و حبیب العادلی، وزیر سابق مصر و شش تن از همدستانش را به همین اتهامات بازداشت بودند، تبرئه کرد.

همچنین مبارک در مورد پرونده‌های صادرات گاز به رژیم صهیونیستی و پرونده فساد مالی‌اش تبرئه شد که این حکم خشم و اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت که در آنها دو تن کشته شدند. محافل داخلی و خارجی هم این حکم را به منزله خفه کردن رسمی انقلاب مصر دانستند و برخی دیگر دادگاه مبارک را از همان ابتدا بی‌کفایت دانستند چراکه امکان محکومیت وی در مورد امور جنایی و سیاسی وجود ندارد.

شبه جزیره سیناء

درگیری‌ها در سینا

در طول سال 2014، استان سینای شمالی منبع و مرکز واقعی آشوب‌های ادامه‌دار و درگیری‌های ارتش مصر و شبه‌نظامیانی بود که گمان می‌رفت بیشتر آنان وابسته به گروه انصار بیت‌المقدس باشند که مدتی بعد با داعش اعلام بیعت کرد و این منطقه را «ولایت سینا» نامید.

در چنین درگیری، یک افسر و چند سرباز در شهرهای قاهره، جیزه، اسماعیلیه، قلیوبیه کشته شدند و در یک حمله دیگر در مرکز گارد مرزی نزدیک الفرافره واقع در صحرای غربی (19 ژوئیه) 22 سرباز کشته شدند.

درگیری‌ها در سینای شمالی بیشتر بود و این استان شاهد عملیات‌ امنیتی متعدد و پراکنده ارتش این کشور بود که موجب کشته شدن ده‌ها تن شد که از سوی بیانیه‌های رسمی این ارتش تکفیری یا شبه‌نظامی خوانده می‌شدند.

درگیری‌ها در 19 اکتبر به اوج خود رسید و یک بمب خودروی زرهی ارتش مصر را در شهر العریش هدف گرفت و بر اثر آن هفت سرباز کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند. در 24 اکتبر هم شاهد حمله‌ای سنگین به یک مرکز امنیتی در قوادیس واقع در نزدیکی العریش بودیم که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 50 سرباز مصری شد.

دولت مصر هم در یک عملیات نظامی با استفاده از جنگنده‌ها، تانک‌ها و خودروهای زرهی به این عملیات تروریستی پاسخ داد. این عملیات ارتش مصر پیش از تصویب ایجاد منطقه‌ای حائل در نوار مرزی مصر با غزه انجام شد. با ایجاد این منطقه حائل، صدها خانه به ویژه در شهر رفح تخریب و هزاران ساکن این منطقه آواره شدند.

انتهای پیام

کد N650895

وبگردی