آفتاب
جلیلی به ایسنا خبر داد،:

پیش بینی اختصاص هزار میلیارد برای بیکاران تحصیل‌کرده در لایحه بودجه

پیش بینی اختصاص هزار میلیارد برای بیکاران تحصیل‌کرده در لایحه بودجه

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت یارانه نان را در بودجه عمومی در لایحه حذف کرده است گفت که دولت امسال برای متقاضیان شغل در گروه افراد تحصیلکرده هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

اسماعیلی جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توضیح پیش بینی دولت در خصوص نحوه پرداخت یارانه نقدی و حذف دهک‌های پردرآمد گفت: دولت تاکنون بخشی از دهک‌های پردرآمد را جهت دریافت یارانه نقدی حذف کرده است اما این که چقدر توانسته فاصله را بین درآمدها و مصارفش کم کند، باید بررسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دولت یارانه خارج نشینان و برخی از ثروتمندان را حذف کرده اما اطلاع رسانی انجام نداده است افزود: طبق قانون دولت باید بر اساس دو پارامتر شناخت نیازمندان و درآمد خانوار یارانه را توزیع کند. یعنی بحث نیازمند بودن خانوار و از طرفی درآمد آنها نیز دو شاخص در پرداخت یارانه نقدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت با تکیه بر این دو پارامتر می‌تواند عملکرد مطلوبی در پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی داشته باشد گفت: از طرف دیگر دولت برای پرداخت یارانه به بخش‌هایی که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تحت فشار هستند باید چاره‌ای اندیشیده و وضعیت آنها را جبران کند.

جلیلی با بیان اینکه دولت درلایحه بودجه سال آینده پیش بینی خوبی برای اشتغال داشته است توضیح داد:‌ هر سال دو هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اختصاص پیدا می‌کرد اما امسال برای ایجاد اشتغال افراد تحصیلکرده و متقاضیان شغل هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده. همچنین 1.3 میلیارد هم برای زوج‌های جوان و بافت فرسوده تخصیص یافته است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وضعیت پرداخت یارانه صنعت و تولید و تعیین و تکلیف آن در سال آینده گفت: دولت یارانه صنعت و تولید را به صورت مستقیم پرداخت نکرده اما مدعی است که در قالب یارانه انرژی و سایر کمک‌ها تسهیلات داده که جبران می‌کند . البته تولید کنندگان این ادعا را قبول ندارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد:‌ در لایحه بودجه 94 یارانه تولید صنعت 5300 میلیارد تومان و یارانه بهداشت تامین اجتماعی 4800 میلیارد تومان تعیین شده است همچنین برای پرداخت یارانه نقدی 42 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. حال باید دید که قرار است چه اتفاقی در زمینه‌ی افزایش قیمت حامل‌های انرژی رخ دهد.

جلیلی ادامه داد: قرار است درآمدی بالغ بر48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت تامین شود که قطعا با این وضعیت ، این رقم حاصل نمی‌شود و باید افزایش قیمت داشت.

وی در خصوص احتمال افزایش مجدد قیمت نان طبق لایحه بودجه گفت: اگر تغییر قیمتی در حامل‌های انرژی ایجاد شود طبیعتا باز هم فشار برای افزایش قیمت نان را در پیش داریم هر چند که دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه پیشنهاد کرده است که یارانه نان در بودجه عمومی حذف شود. حال ممکن است که بتواند از محل کاهش یارانه بگیران این موضوع را جبران کند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه در خصوص احتمال کاهش قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه 93 گفت:دولت اصرار دارد که قیمت هر بشکه نفت در بودجه 72 دلار باشد اما مجلس با عنایت به مطالعات و تجارب از سال‌های پیش تلاش می‌کند که این عدد را مبتنی بر واقعیات سال 2015 تعیین کند فکر می‌کنم که این قیمت عددی بین 60 تا 65 دلار باشد.

جلیلی افزود: طبیعتا اگر قیمت هر بشکه نفت از میزان پیشنهادی دولت یعنی 72 دلار کمتر در مجلس تصویب شود باید تغییراتی در بودجه جاری و تملک دارایی صورت گیرد. در این بین تلاش این است که این کسری از منابع درآمدی بخصوص در بخش مالیات‌ها تامین شود این به معنای افزایش پایه مالیاتی نیست بلکه تلاش بر این است که گستره مالیاتی افزایش پیدا کند.

وی در پایان گفت: اگر سهم دولت از درآمدهای نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه کمتر شود و مثلا به فروش هر بشکه نفت به قیمت 35 دلار برسد دولت می‌تواند اوضاع را مدیریت کند اما نمی‌تواند هیچ پروژه‌ی عمرانی را مدیریت کرده و باید صددر صد درآمدش را برای بودجه جاری یعنی حقوق و دستمزد اختصاص دهد.

انتهای پیام

کد N650773

وبگردی