آفتاب

عضو شورای شهر تهران: فتنه 88 را می توان "نتیجه 20 سال مجاهدت فرهنگی جنبش سبز" خواند

عضو شورای شهر تهران: فتنه 88 را می توان "نتیجه 20 سال مجاهدت فرهنگی جنبش سبز" خواند

تسنیم نوشت:

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه سروش به مقام معظم رهبری در سال ۸۸، گفت: طبق این نامه، فتنه ۸۸ محصول ۲۰ سال مجاهدت فرهنگی جنبش سبز است.

مجتبی شاکری در یکصد و نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی در خارج از دستور به حماسه 9 دی سال 88 اشاره کرد و گفت: در فرازی از زیارت عاشورا چهار گروه معرفی می‌شوند که دست به دست یکدیگر دادند تا آن مظلومیت بزرگ منجر شود.او گفت: آنجا گروهی تحت عنوان کسانی که اساس ظلم بودند و این ظلم بزرگ را تئوریزه کردند، معرفی می‌شوند. گروه دوم کسانی هستند که افراد را به گونه‌ای سازماندهی می‌کنند که دسترسی برای اعمال قدرت از سوی اهل بیت صورت نگیرد، گروه سوم کسانی هستند که عملیات فیزیکی را انجام می‌دهند و گروه چهارم به عنوان کسای معرفی می‌شوند که این واقعه را طراحی و سازماندهی کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: 4 نکته‌ای که از زیارت عاشورا می‌خوانیم برای ما ساختار جنگ نرمی که علیه سیدالشهدا رخ داد، بیان می‌کند اما حماسه 9 دی بخشی از جریان فتنه سال 88 است و بدون شناخت این جریان نمی‌توان حماسه 9 دی را بیان کرد.او گفت: کاندیداهایی که در انتخابات سال 88 شرکت کردند شخصیت‌های نظام بودند و مردم نیز با حضور 85 درصدی خود پای صندوق‌های اخذ رأی در شورای نگهبان تأیید شده بودند. هیچ یک از آن 4 کاندیدا حرفی علیه نظام و رهبری نزده بودند و دفاع مردم نیز از کاندیداهای مورد علاقه خود درست و منطقی بود.

شاکری گفت: با اشاره به این‌که آغاز فتنه چند ساعت پیش از آغاز اعلام نتایج ریاست جمهوری و با بیان جمله‌ای از سوی میرحسین موسوی تحت عنوان این‌که ما پیروز انتخابات هستیم صورت گرفت، اظهار داشت: عملیات‌ بعدی از آن ماجرا را بازتر می‌کند و بیانیه‌هایی که صادر و سخنرانی‌هایی که انجام می‌شود موضوع را ادامه می‌دهد. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که سخنان مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب بود و همه باید از آن تمکین می‌کردند اما این چنین نشد و در واقع یک شکست قانونی صورت گرفت.

او گفت: مقام معظم رهبری به کاندیداها سه تذکر دادند؛ نخست این‌که غیرقانونی عمل نکنید، دوم این‌که اردوکشی خیابانی انجام ندهید و سوم این‌که میان مردم سخنرانی به راه نیندازید اما یکی از کاندیداهای مورد نظر هر سه کار را انجام داد و باز هم از جمله رخ‌ دادن تقلب در انتخابات کوتاه نیامد و کار را ادامه داد. کروبی و رضایی نیز به عنوان دو کاندیدای دیگر انتخابات این کار را انجام دادند تا این‌که اردوکشی در خیابان‌ها به سمت و سوی دیگری رفت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فتنه دو تیغه دارد؛ یکی از آن‌ها نظام سلطه است که با مجموعه ساز و کار و امکاناتی که در اختیار دارد عمل می‌کند و تیغه دیگر در داخل کشور عمل می‌کند. اگر 4 گروهی که در زیارت عاشورا معرفی شده در داخل کشور عملی نمی‌شد، این وقایع رخ نمی‌داد. او گفت: نکته مهم این است که دقت کنیم در برخی تحلیل‌ها گفته می‌شود فتنه از مناظره‌ها آغاز شد اما حتماً در این‌باره جستجو کنید و نامه آقای سروش به مقام معظم رهبری در شهریور سال 88 را بیابید، آنجا پیش زمینه را نشان می‌دهد. همه ما فرزندان این انقلاب هستیم و همه شیفته نام و یاد شهدا هستند بنابراین باید با این دید این نامه را مشاهده کرد.

شاکری در ادامه گفت: سروش یکی از 5 نفر جنبش سبز خارج از کشور بود که 4 همکار دیگر وی کدیور، اکبر گنجی، بازرگان و مهاجرانی بودند. بنده نتوانستم در این نامه ناسزاهایی که به مقام معظم رهبری گفته شده را به شمارم اما نکته تأسف برانگیز دیگرمقایسه رهبری با بدنام‌های تاریخ است. نکته‌ای که برآن تأکید دارم طبق آنچه در آن نامه آمده اتفاقات رخ داده محصول 20 سال مجاهدت فرهنگی آن‌ها بوده است و روشنگران و پایدارانی در این راه تلاش کردند تا مشروعیت نظام را زیر سوال ببرند. او با بیان این‌که بنابراین آن‌چه رخ داده مربوط به فرآیندی 20 ساله است و بعد از یک مناظره فتنه رخ نداده است، گفت: ما را در قبر هیچ فرد دیگری نمی‌گذارند اگر کسی می‌خواهد به بیراهه برود، برود چرا ما این کار را انجام دهیم. پیشنهاد می‌کنم کتاب سنجه انصاف را بخوانید؛ این کتاب واقعه‌ای را نقل می‌کند که مربوط به سال‌های دهه اول انقلاب است و در آن گزارشی درباره جنایات سیدمهدی هاشمی که یک روحانی بود را به امام خمینی(ره) ارائه می‌دهند و امام نیز دستور پیگیری آن را صادر می‌کند، آمده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: آقای منتظری در این قضایا ناراحت می‌شود و تحصن کرده و درس حوزه را تعطیل می‌کند. امام به منتظری می‌گوید بنده از شما خواهش می‌کنم تحصن را ترک کرده و به درس حوزه بپردازید، منتظری در پاسخ به امام آیه‌ای از قران را می‌خواند؛ امام بار دیگر به منتظری می‌گوید من مرید و مخلص شما هستم اما وی باز هم در پاسخ همان آیه قرآن را قرائت می‌کند. او گفت: هاشمی خطاب به منتظری می‌گوید ولی فقیه، همان کسی که درباره آن 500 صفحه‌ای نوشته‌‌ای به شما این جملات را می‌گوید اما منتظری باز هم می‌نشیند و این ماجرا منجر به پرده‌برداری امام(ره) از اتفاقات 10 ساله‌ای می‌شود.

شاکری با بیان این‌که منتظری یک مجتهد و یک روحانی بود اما انقلاب با هیچ کس عهد اخوت جدای از دین نبسته است و این انقلاب با کسی رودربایستی ندارد، گفت: ای کسانی که در جریان فتنه سخنرانی کردید و خطبه خواندید مگر خودتان به آقای منتظری نگفتید ولی فقیه دارد این موارد را به شما می‌گوید؟ آقای خاتمی، آقای هاشمی این ولی فقیه است که این موارد را بیان می‌کند یا از تاریخ درس بگیرید و یا عبرت تاریخ شوید.او در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که قوه قضاییه باید حکم را اعلام کند و همه باید از هر چه که در حکم آمده تمکین کنند، گفت: امیدوارم حرف‌هایم موجب همدلی شود.

 


23231

 

کد N650752

وبگردی