آفتاب
گفت‌وگوی اسلام و بودیسم

ابراهیمی‌ترکمان: آزار نرساندن به دیگران، نقطه مشترک اندیشه اسلام و بودیسم است

ابراهیمی‌ترکمان: آزار نرساندن به دیگران، نقطه مشترک اندیشه اسلام و بودیسم است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تنها راه مقابله با پدیده‌های شوم نظیر داعش در جهان را رها ساختن خود از بند اسارت کج‌اندیشی و هوس‌های برتری جویانه دانست.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان طی سخنانی در نشست گفت‌وگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» اظهار کرد: ما مسلمانان معتقدیم که هر کمال خالص و بدون قید از آن خداوند است و میزان دوری و نزدیکی هر موجودی به خداوند به اندازه قیدهایی است که آن موجود در خود به وجود آورده است. هر چه انسان بتواند از قیدهایی که او را احاطه کرده‌اند رهایی یابد به همان میزان می‌تواند به کمال مطلق نزدیک شود.

وی با بیان این‌که «یکی از موانع دیدن حقیقت، خودبزرگ‌بینی است» افزود: خودبزرگ‌بینی ممکن است تا آنجا پیش رود که انسان دیگر هیچ حقیقتی را نبیند، از همین رو اسلام ما را به عبودیت فرا می‌خواند و عبودیت این است که عبد خودش را در مقام بندگی خداوند بداند اما متاسفانه امروز گروه‌های افراطی همچون تکفیری‌ها به جای آنکه خود را نبینند خدا را نمی‌بینند و از این نیز فراتر رفته و خود را به جای خدا می‌نشانند و از همین رو هرگونه خشونتی را روا می‌دارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در اصل سوم از اصول چهارگانه حقیقت والا در بودیسم به ریشه‌کن کردن میل و هوس به عنوان راه پایان دادن به تمام رنج‌ها توجه شده است و نیز در راه چهارم از راه‌های هشت‌گانه روش ریشه‌کن کردن میل و هوس که از آنها به عنوان «هشت منزلت والا» یاد می‌شود بر کردار درست تکیه کرده است و پرهیز از آزار دیگران و سلب حق حیات و سلامت و آبروی انسان‌ها را منع کرده است.

وی ادامه داد: این نقطه همان نقطه مشترک اندیشه اسلامی و بودیسم است و دقیقا راه‌حل همکاری بودیسم و اسلام برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی از همین نقطه عبور می‌کند.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: امروزه در تمام خشونت‌هایی که علیه بشریت انجام می‌شود رد پای نابخردی در درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری و نیز اسارت در بند هوا و هوس دیده می‌شود. نمونه چنین رفتاری را در گروه بی‌ریشه داعش می‌بینیم که با رفتارهای دور از دایره انسانیت در اندیشه به کرسی نشاندن باورهای بی‌ریشه خود از طریق غلبه نابخردانه بر هم‌نوعان و هم‌کیشان است.

وی با بیان این‌که «تنها راه مقابله با چنین پدیده‌های شومی رها ساختن خود از کج‌اندیشی و هوس‌های برتری‌جویانه است» گفت: جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم آن همواره بر پرهیز از خشونت تاکید داشته است و طرحی که رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان جهان علیه خشونت و افراطی‌گرایی مطرح کرد و با اجماع به تصویب رسید در جهت گسترش همین اندیشه است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دین اسلام همچون آیین بودا همواره بر صلح و دوستی و مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز انسانی تاکید دارد. خشونت‌هایی که اخیرا در منطقه زیست مسلمانان و بودایی‌ها به ویژه در میانمار رخ داده مایه نگرانی همه کسانی است که به رستگاری و سعادت انسان در مفهوم وسیع می‌اندیشند و امیدوارم که این دیدارها بتواند روح مدارا و همزیستی را بین مسلمانان و بودایی‌ها گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، ابراهیمی ترکمان ابراز امیدواری کرد این نشست که با حضور رهبران و اندیشمندان عالیرتبه بودایی از کشورهای سریلانکا، میانمار و تایلند برگزار شد، بتواند به راهکارهای منطقی برای همکاری در جهت گسترش صلح نائل آید.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم، به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها‌ی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور رهبران و اندیشمندان عالیرتبه بودایی از کشورهای سریلانکا، میانمار و تایلند و نیز اندیشمندان مسلمان از ایران‌، با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» برگزار شد.

انتهای پیام

کد N650505

وبگردی