آفتاب

افشای اسناد محرمانه از صمیمیت روابط سیاسی تاچر و گورباچف

افشای اسناد محرمانه از صمیمیت روابط سیاسی تاچر و گورباچف

اسناد محرمانه‌ای که امروز (سه‌شنبه) منتشر شده حاکی از روابط سیاسی نزدیک میان نخست‌وزیر فقید انگلیس و آخرین رهبر شوروی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارگارت تاچر، نخست‌وزیر فقید انگلیس پس از نخستین سفر رسمی میخائیل گورباچف به انگلیس در سال 1984 میلادی یعنی چهار ماه پیش از آنکه رهبر جماهیر شوروی شود همزمان با اینکه هر دو طرف به دنبال بهبود روابط شرق و غرب بودند، از اخلاق خوب و جمال و جذابیت گورباچف تعریف کرد.

گرما و صمیمیت روابط تاچر و گورباچف حتی اولگ گوردیوسکی، جاسوس دو جانبه و یکی از بدنام‌ترین پناهندگان جنگ سرد را نیز که در سال 1985 میلادی رئیس مقر سازمان اطلاعاتی شوروی (کا گ‌ ب) در لندن بود، نجات داد.

این اسناد توسط «آرشیو ملی» در لندن تحت قانون 30 ساله‌ای که اجازه می‌دهد اسناد محرمانه دولتی پس از 30 سال منتشر شوند، افشا شده‌اند.

مارگارت تاچر که در سال 2013 میلادی درگذشت پس از سفر گورباچف در نامه‌ای به رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا نوشت: گورباچف فردی مبادی آداب و باهوش است. او مهربان است و جمال و جذابیت و اخلاق نیکویی دارد. من با قاطعیت او را فردی شناخته‌ام که می‌توانم با او کار کنم و به نوعی از او خوشم می‌آید.

با وجود این تعریف‌های مثبت، گورباچف با زبان تند مشهور «بانوی آهنی» نیز مواجه شد.

تاچر افزود: گورباچف مشخصاً به سوالات جدی که من درباره مسائلی همچون حقوق بشر در جماهیر شوروی عادت نداشت.

انتهای پیام

کد N650447

وبگردی