آفتاب

تکذیب خبر سقوط هواپیما توسط داعش/شهادت مشاور نظامی سازمان بدر/خنثی سازی 2000 بمب در بغداد

تکذیب خبر سقوط هواپیما توسط داعش/شهادت مشاور نظامی سازمان بدر/خنثی سازی 2000 بمب در بغداد

فرماندهی عملیات سامراء ادعاهای داعش مبنی بر سرنگون کردن یکی از هواپیماهای جنگی ارتش در اطراف استان صلاح‌الدین و اسیر کردن خلبان آن را تکذیب کرد. از سوی دیگر کمیته امنیتی شورای استان بغداد اعلام کرد که تیم مهندسی ویژه، طی عملیاتی بیش از 2000 بمب کار گذاشته شده در چهار منطقه واقع در کمربند امنیتی بغداد را کشف و خنثی کردند.

فرماندهی عملیات سامراء ادعاهای داعش مبنی بر سرنگون کردن یکی از هواپیماهای جنگی ارتش در اطراف استان صلاح‌الدین و اسیر کردن خلبان آن را تکذیب کرد. از سوی دیگر کمیته امنیتی شورای استان بغداد اعلام کرد که تیم مهندسی ویژه، طی عملیاتی بیش از 2000 بمب کار گذاشته شده در چهار منطقه واقع در کمربند امنیتی بغداد را کشف و خنثی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، فرمانده عملیات سامراء خبر سرنگونی هواپیمای وابسته به نیروی هوایی ارتش عراق توسط گروه تروریستی داعش در منطقه الخضیره واقع در اطراف استان صلاح‌الدین را تکذیب کرد.

پیشتر رادیوی وابسته به گروه تروریستی داعش از شهر موصل در اخباری اعلام کرد که نیروهای داعش یک هواپیمای جنگی را سرنگون کرده و خلبان آن را در منطقه الخضیره به اسارت گرفتند.

هنوز مشخص نشده که این هواپیما متعلق به ائتلاف بوده و یا به هواپیماهای ارتش عراق.

تحلیلگران پیش‌بینی کردند، در صورتی که این اخبار صحت داشته باشد این به معنای انتقال ورود تروریست‌های داعش به یک مرحله جدید است و این گروه در حال جبران خسارات وارد شده به خود است.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش فیلمی را در اینترنت منتشر کردند که نشان می‌دهد تعدادی از اعضای داعش در مقابل یک هواپیمای ایرانی بدون سرنشین از نوع ماشین ایستاده‌اند و ادعا می‌کنند که آن را در دیالی سرنگون کرده‌اند.

همچنین مسوولان نظامی و محلی عراقی اعلام کردند که در جریان حملات داعش به نزدیکی شهر فلوجه 25 تن از سربازان عراقی و تعدادی از نیروهای داوطلب مردمی کشته شدند.

در مقابل نیروهای امنیتی و عشایر عراق در حملاتی ده‌ها تن از اعضای داعش را به هلاکت رساندند.

منابع اعلام کردند که افراد مسلح داعش سه خودروی نظامی را آتش زدند و به مقادیری سلاح دست پیدا کردند که در این حمله دو تن از آنان کشته شدند.

مسوولان نظامی عراقی اعلام کردند: نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی با کمک ائتلاف توانستند 75 تن از اعضای داعش در استان الانبار را به هلاکت برسانند.

فرمانده عملیات الانبار در ارتش عراق نیز اعلام کرد: نیروهای ارتش در حملاتی گسترده به مقر داعش در جنوب منطقه الکرمه (13 کیلومتری شرق فلوجه) حدود 50 تن از اعضای داعش را به هلاکت رسانده و کامیون‌های حمل سلاح متعلق به آنان را نیز منفجر کردند.

از سوی دیگر، عزیز خلف الطرموز، مشاور امور امنیتی در استان الانبار اعلام کرد: اعضای عشیره «البوغانم» با حمله به داعش از سه محور در شرق شهر رمادی 13 تن از اعضای داعش را کشته‌اند.

همچنین دولت ژاپن ضمن اعلام آمادگی خود را برای آموزش نظامی و افزایش توانایی نیروهای وابسته به وزارت کشور، از اصلاحاتی که دولت عراق در این خصوص اجرا کرده، قدردانی کرد.

در همین راستا محمد سالم الغبان، وزیر کشور عراق در سخنانی از موضع ژاپن برای حمایت از روند دموکراسی در عراق تقدیر و تشکر کرد.

وزارت کشور عراق اعلام کرد: ژاپن همواره در تمامی زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری، اقتصادی و همچنین آموزش‌های نظامی از عراق حمایت کرده است.

از سوی دیگر، رئیس فراکسیون برادری و همزیستی کردی در شورای استان نینوا اعلام کرد که حدود 11 بخش اداری در استان نینوا که بیشتر تحت تسلط داعش بود آزاد شده و کار خود را از سر گرفته‌اند.

وی افزود: ما در شورا و با همکاری نهادهای اجرایی در استان به طور روزانه بر عملکرد بخش‌های اداری آزادشده به ویژه در مناطق زمار، ربیعه و الشمال (سنونی) نظارت می‌کنیم و سعی داریم با بررسی خسارات وارد شده به ادارات آب و برق و بهداشت بار دیگر آنها را به حالت قبل خود برگردانیم.

وی افزود: برخی از خانواده‌ها به منطقه زمار بازگشته‌اند اما هنوز مشکل پاکسازی این مناطق از بمب‌هایی که توسط داعش کاشته شده بود، وجود دارد.

این مسوول تصریح کرد: برای بازگشت زندگی طبیعی به این شهرها به سه مساله اصلی نیازمندیم: امنیت، مدارس و ارائه خدمات کافی که اگر این شرایط فراهم شود تمام ساکنان به این شهرها بازمی‌گردند.

از سوی دیگر یک منبع نظامی مسوول اعلام کرد: نیروهای پیشمرگ با همکاری نیروهای ائتلاف راه ارتباطی که سنجار را به تلعفر و موصل متصل می‌کند، تسلط یافته‌اند و درگیری‌ها میان طرفین در سنجار همچنان ادامه دارد.

یکی از نیروهای کرد داوطلب در سنجار اظهار کرد: می‌توانیم بگوییم که 80 درصد سنجار تحت کنترل نیروهای پیشمرگ قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که همان مقدار کم باقی مانده در دست داعش را طی چند روز آتی به طور کامل آزاد کنیم.

این مبارز کرد گفت: داعشی‌ها سعی دارند که از خود دفاع کنند اما نمی‌توانند مقابل حملات ما مقاومت کنند.

از سوی دیگر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی اعلام کرد که عراق به پشتیبانی امنیتی و اطلاعاتی نیاز دارد تا بتواند منابع حامی تروریسم را نابود کند.

وی اظهار کرد: عراق با چالش بزرگ گروه تروریستی داعش مواجه شده که این گروه در فکر نابودی کامل منطقه و حتی جهان است و متوقف کردن این بحران نیازمند حمایت ملی همگان است.

عبادی ضمن تاکید بر اهمیت یکپارچگی ملت عراق برای دستیابی به پیروزی اعلام کرد: حمایت بین‌المللی باید مشروط بر عدم مداخله در حاکمیت عراق باشد.

نخست‌وزیر عراق همچنین از فرماندهی عملیات بصره دیدار کرد تا در جریان وضعیت امنیتی استان قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر تلاش‌های اطلاعاتی برای نابودی اقدامات جنایتکارانه اعلام کرد که باید با هرگونه اقدامی که امنیت جامعه را تهدید می‌کند، مقابله کرد.

حیدر العبادی همچنین در دیدار از مرکز بیماری‌های خاص در استان بصره در جریان خدمات پزشکی ارائه شده و نیازهای مردم قرار گرفت.

یکی از رهبران سازمان بدر از شهادت مشاور نظامی هادی العامری، رئیس سازمان بدر به ضرب گلوله یک تک تیرانداز در ورودی ضلوعیه در شمال بغداد خبر داد.

کریم نوری گفت: سرلشگر عباس ابو حمزه شب گذشته به ضرب گلوله یک تک تیرانداز به شهادت رسید.

وی افزود:‌ وی یکی از نیروهای بسیج مردمی و در راس نیروهای امنیتی عراق بوده و همواره باعث روحیه شهروندان عراقی بوده است.

انتهای پیام

کد N650425

وبگردی