آفتاب
رئیس سازمان اوقاف خبر داد

ثبت دو هزار وقف در 9 ماهه سال جاری

ثبت دو هزار وقف در 9 ماهه سال جاری

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تا پایان سال 88 به طور میانگین 200 موقوفه داشته‌ایم که این آمار در سال 92 به 2 هزار و 800 موقوفه رسید و بیش از 10 برابر افزایش داشت و در 9 ماهه سال جاری 2 هزار مورد، وقف شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تا پایان سال 88 به طور میانگین 200 موقوفه داشته‌ایم که این آمار در سال 92 به 2 هزار و 800 موقوفه رسید و بیش از 10 برابر افزایش داشت و در 9 ماهه سال جاری 2 هزار مورد، وقف شده است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست هم‌اندیشی با موضوع «وقف و بانوان» اظهار کرد: وقف در ادیان دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است و پیامبر اکرم (ص) این حکم را در اسلام توسعه دادند. در تاریخ اسلام وقف یکی از عوامل تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی بشر بوده است. اماکنی که به عنوان موقوفه در کشور ما و در کشورهای اسلامی وجود دارند آثار مهمی از تمدن، تاریخ و فرهنگ ما به شمار می‌روند.

وی با بیان این‌که «970 بقعه در کشور وجود دارد» اظهار کرد: در این بقعه‌ها امامزادگان دفن هستند و یک میراث محسوب می‌شود. از سوی دیگر حدود 40 دانشگاه وقفی، 70 هزار مسجد و 12 هزار حسینیه در کشور وجود دارد. اگر این مساجد و حسینیه‌ها در کشور نبود، معلوم نبود چگونه می‌توانستیم مردم را با احکام اسلامی آشنا کنیم. علاوه بر آنها 500 مدرسه علوم دینی موقوفه در کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه ساخت مسجد به عنوان مرکز حکومت و تصمیم‌گیری بود، اما متاسفانه این حکم الهی در ایران و سایر کشورهای اسلامی مورد بی‌مهری قرار گرفت چراکه افراد ناصالح و فاقد دیدگاه دینی حکومت می‌کردند و قصد داشتند وقف فراموش شود. آنان در جهت انجام تبلیغات منفی در زمینه وقف تلاش می‌کردند این در حالی است که وقف آثار و برکاتی دارد.

محمدی با اشاره به سابقه وقف اظهار کرد: 11 قرن قبل فردی برای کمک به فقرا و اقامه عزاداری امام حسین (ع) اقداماتی انجام داد و اکنون نیز سرمایه این فرد وجود دارد و 28 هکتار از این موقوفه در اختیار تاسیسات هسته‌ای اصفهان قرار گرفته است.

وی افزود: زمانی که انگلیسی‌ها رضاخان را برسر کار آوردند او و همچنین پسرش در جهت از بین بردن شعائر عمل کردند، اما پس از 14 قرن ما از نعمت تشکیل نظام اسلامی بهره‌مند شده‌ایم و یکی از خدمات بزرگ حضرت امام (ره) احیای فرهنگ وقف بوده است. از ثمرات وقف می‌توان به خدمات علمی، آموزشی، درمانی و عاطفی اشاره کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «به احکام مشابه وقف پرداخته نشده است» اظهار کرد: احکام مشابه وقف، وصیت، نذر، هبه و بخشش است، اما به آنها نپرداخته‌ایم.

محمدی با اشاره به پیشنهاد وقف جمعی و گروهی به مجلس شورای اسلامی گفت: ما وقف جمعی و گروهی را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کردیم که این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد. با وقف جمعی می‌توان اقدامات مهمی را انجام داد. به عنوان نمونه برای نخستین بار سال گذشته تصمیم خود را برای ساخت دو بیمارستان تخصصی سرطان در تهران و شیراز اعلام کردیم که ساخت و تجهیز آن با کمک وقف گروهی امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که «وقف تنها مربوط به پول‌دارها نمی‌شود» تصریح کرد: همگان می‌توانند واقف باشند، به عنوان نمونه فرد می‌تواند یک جلد قرآن بخرد و آن را وقف کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه مدیریت اموال وقفی را از جمله عواملی دانست که می‌توانند در اجرای فرهنگ وقف موثر باشد.

محمدی در پایان با فرا رسیدن روز 9 دی اظهار کرد: روز 9 دی یکی از افتخارات نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران است و خدا را شکر می‌کنیم که ملت ایران بصیرت و آگاهی اعطا کرده است. آنان با حضور خود در روز 9 دی در سال 88 توانستند مشت محکمی بر دهان سران خارجی دشمن و عوامل داخلی آنها بزنند و امروز را نباید فراموش کرد. در واقع روز 9 دی نمایش قدرت امامت، ولایت و رهبری است.

انتهای پیام

کد N650345

وبگردی