آفتاب
مشاور معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم:

طبقات اجتماعی در دولت گذشته جابه‌جا شده‌اند

طبقات اجتماعی در دولت گذشته جابه‌جا شده‌اند

مشاور معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم گفت: در دولت گذشته به دلیل شرایط اقتصادی خاص، طبقات اجتماعی جابه‌جا شده‌اند و این مساله تاثیر زیادی بر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی داشته به نحوی که میزان آسیب‌های فرهنگی در دولت قبل به شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، دکتر مجید فولادیان، پژوهشگر اجتماعی در همایش "آسیب‌های اجتماعی شایع در خراسان رضوی" ضمن بیان آمارهایی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه طبق بررسی‌های انجام شده که نمایی شماتیک از وضعیت آسیب‌های اجتماعی کشور را ترسیم کرده، وضعیت این آسیب‌ها در خراسان رضوی تکان دهنده است. این آمارها محرمانه هستند و از ذکر آنها برای رسانه‌های عمومی معذور هستیم.

وی ادامه داد: در این تحقیقات سه شاخصه میزان آسیب اجتماعی، سرانه آسیب‌های اجتماعی براساس هر 100 هزار نفر و درصد رشد آسیب‌های اجتماعی از سال 88 تا 92 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در فاز دو این تحقیق تحلیل عمیق این پدیده‌ها صورت می‌گیرد و در فاز سوم به بررسی عمیق میدانی اشخاص مورد آسیب‌ قرار گرفته می‌پردازیم.

فولادیان خاطرنشان کرد: این آمارها در بخش‌های مختلف وضعیت نگران کننده‌ای را ترسیم می‌کنند. ما باید توجه داشته باشیم که در صورت ورود نیافتن جدی به این مقولات، حجم این آسیب‌ها در سالهای آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد. آسیب‌های مورد بررسی قرار گرفته در این تحقیق شامل وضعیت دختران فراری، کودک‌آزاری، خودکشی، زنان آسیب‌دیده و روسپی‌گری، کودکان خیابانی و طلاق و اعتیاد بوده است.

وی تصریح کرد:

فولادیان بیان کرد: وقتی میزان آسیب‌های اجتماعی در استان‌های مختلف را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که در میزان آسیب و سرانه آسیب، استان‌هایی مانند خراسان، آذربایجان شرقی، فارس و تهران درصدر هستند اما در زمینه‌ درصد رشد این آسیب‌ها استانهایی مانند ایلام و زنجان رتبه‌های اول را به خود اختصاص داده‌اند.

مشاور معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم تصریح کرد: این مشکلات به آن دلیل اتفاق افتاده است که فرایند مدرن شدن و پیامدهای آن در شهرهای بزرگ ما اتفاق افتاده است، اما در شهرهای کوچک ما با پدیده جدیدی مواجه هستیم که از بین رفتن ساخت‌های سنتی به شمار می‌رود.

فولادیان اظهار کرد: اگر این ساختارها از هم بپاشند پیامدهای ناگواری را برای ما به همراه خواهد داشت که در صورت ادامه پیدا کردن این فرآیند دچار از جاکندگی نهادی در جامعه خواهیم شد. این مساله سرگشتگی اجتماعی را ایجاد می‌کند که نهایتا موجب آسیب‌پذیرتر شدن اجتماع می‌شود.

انتهای پیام

کد N650340

وبگردی