آفتاب
بر اساس اسناد فاش شده؛

انگلیس در دهه 1980 ساخت تسلیحات شیمیایی را مدنظر داشت

انگلیس در دهه 1980 ساخت تسلیحات شیمیایی را مدنظر داشت

اسناد رسمی تازه منتشر شده نشان می‌دهند که دولت نخست‌وزیر وقت انگلیس در اوایل دهه 1980 میلادی در مواجه با تهدید شوروی، باسازی زرادخانه تسلیحات شیمیایی انگلیس را در نظر داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اسناد که در گذشته محرمانه بودند نشان می‌دهند که فرماندهان دفاعی مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس از این مساله که انگلیس در مقابل حمله شیمیایی احتمالی شوروی هیچ پاسخی جز انجام اقدامی تلافی‌جویانه با استفاده از تسلیحات اتمی ندارد، ابراز نگرانی کرده بودند.

در آن زمان وزارت دفاع انگلیس معتقد بود که جماهیر شوروی بیش از 300 هزار تن گاز اعصاب به همراه دیگر تسلیحات شیمیایی دارد.

انگلیس در آن زمان به صورت داوطلبانه ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را کنار گذاشته بود و آمریکا نیز ذخایر تسلیحات شیمیایی بسیار قدیمی داشت که مقدار آن تنها به یک‌دهم زرادخانه تسلیحات شیمیایی شوروی می‌رسید.

در این اسناد مارگارت تاچر می‌گوید: ممکن است این مساله که دولت نتواند پاسخی قاطع به تهدید احتمالی حمله شیمیایی شوروی که در آستانه استفاده از تسلیحات اتمی است، بدهد به عنوان اهمال و بی‌توجهی دولت تلقی شود.

وی همچنین به آمریکا پیشنهاد می‌کند تا زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش را به‌زور کند.

در یکی از اسناد محرمانه سال 1984 میلادی نیز مایکل هسلتاین، وزیر دفاع پیشین آمریکا فقدان ظرفیت شیمیایی را یک «خلا بزرگ» در ظرفیت نظامی ناتو توصیف کرده است. مطالعات محرمانه حاکی از آن بودند، مقامات برآورد کرده بودند که اگر جماهیر شوروی حمله شیمیایی موفقی را به اسکله مهم ساوتهمپتون صورت دهد، دست‌کم 33 هزار تن کشته می‌شوند که تلفات بسیار زیادی محسوب می‌شود.

یادداشت‌های محرمانه همچنین هشدار دادند، سربازان ناتو در هر جنگی که با نیروهای ویژه پیمان ورشو تحت حمایت شوروی داشته باشند باید لباس‌های محافظ بپوشند که تحرک آنها را به شدت محدود می‌کند در حالی که نیروهای ویژه ورشو نیازی به هیچ اقدام و وسایل احتیاطی ندارند چراکه دشمنانشان از ظرفیت تسلیحات شیمیایی برخوردار نیستند.

تاچر در نتیجه اظهارات خود گفت، زمان برای ساخت تسلیحات شیمیایی مناسب نیست اما به عموم مردم تاکید می‌کند که از نابرابری عظیم میان ظرفیت‌های شوروی و غرب مطلع باشند.

اسناد محرمانه دیگر حاکی از آن است که انگلیس ساخت پناهگاه‌های شیمیایی در منازل مسکونی را برای حفاظت از غیرنظامیان از حملات احتمالی شوروی مورد بررسی قرار داده بود اما نتوانست به طرح قابل اجرایی دست یابد.

داشتن تسلیحات شیمیایی در آن زمان قانونی بود. انگلیس از آن زمان به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی برای منع این تسحلیات پیوسته است. منع تسلیحات شیمیایی از سال 1997 میلادی اجباری شد و انگلیس تلاش کرده تا دیگر کشورها را به کنار گذاشتن زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی تشویق و ترغیب کند.

این اسناد محرمانه توسط «آرشیو ملی» تحت قانون 30 ساله‌ای که بر انتشار اسناد دولتی نظارت دارد، افشا شده‌اند.

انتهای پیام

کد N650151

وبگردی